Härligt många moralkärringar !
Gå och dö eller lås in er i folkhemmets janteregler !
Klart man ska ut o gasa lite och för att pojken har en gammal E30 och inte tillhör överklassen och kör Porsche så är det helt okej att kritisera.
Då kan vi hårddra det hela: förbjud bilar med mer än 100 hk så är busåkat nästan borta.
Men ska man vässa en standard svenssonbil motormässigt så MÅSTE man se till så att väghållning och bromsar uppgraderas till överdimension, underlättar också vid stressade situtioner.
Mitt första snutjag var på moppe i ungdomens dagar och mitt i stan blåljusen svepte över väggarna på husen och sirenen tjöt. Då var man skitnödig och jag höll stumt tills det blev lugnt.
Moraliskt fel,,,JAAA
Men om blåljusen kommer upp bakom bedöm din situation snabbt där du tar i beaktning över riskerna att skada andra personer. Jag har valt att åka ifrån vid ytterst få tillfällen men då handlar det om lokalkännedom och en liten riskanalys. Men desto fler tillfällen har inneburit att jag fått lov och stanna med lagens påföljder väntandes.
Vid en jakt på trafikerad väg så trycker du aldrig undan bilar framför dig lika effektivt som en polisbil med blåljus. Varför jo då 99,999% av befolkningen kör i en form av dvala där backspeglar bara nyttjas vid manekyr eller något annat tjafs. Utomlands i många länder är bilisterna mer på alerten och reagerar fort och effektivt. Denna svenska dvala kan nyttjas på ett effektivt vis om omgivningarna tillåter, men det ska vi inte gå in på.
Under mina år jobbandes i Frankrike så blev det många race på enskilda vägar mot andra bilar. Helt klart roligt folk i det hänseendet. Området där Sebastian Loeb kommer ifrån höll många vildhjärnor.... .
Jag gillade Polisens sätt o se på saken då de kontrollerade hastigheterna vid ingången till byar o småstäder, det ledde till nästan fri fart i det kuperade åkerlandskapet.
Ps
Såg på efterlyst att Östersund var en av få svenska städer som har Polishelikopter. Det förklarar en händelse då jag en dag på väg ner från nordöst/norge i superhärligt tempo och njöt av bilkörningen. Det skedde på riksvägXXX där man var i färd med att lägga om asfalten och för stunden var det tokslätt och jämnt grusunderlag. Jag höll det fint med många långa ställ under många mil och när jag väl kom ner på turistlederna så lade jag mig i ledet utav bilköerna. Åkte ett tag och därefter kom en HELIKOPTER ner framför bilen som rörde sig i landsvägsfart. Säg att den var en 50-70m snett uppåt framför oss för att därefter vända och försvinna.
Då kom moraltanten fram hos kompisen som gnällt hela resan.
Senast redigerat av endorfinslaven (12 februari 2014)