Ananas, varför sticks det så mycket i munnen för?

airam
4 maj 2007 · 390 Inlägg

Det bästa svaret jag fått om kiwin är att det är vanligt man är lite allergisk men det ska ändå inte vara nån fara att käka den.
Konstigt att det är så olika för alla tycker jag, jag känner då bara av kiwin men inget med ananas som verkar hänga ihop för en del smile

Ford Mustang Mach I "Pappas bil" (1973)
lanred
4 maj 2007 · 555 Inlägg

Du skalar inte den rätt, dessutom ska man låta den ligga i saltvatten i några minuter för att skölja av den. Kanske låter konstigt men när du har skalat av den rätt så låt den ligga i en skål med lite salt och kallt vatten så ska du se.

dusty Living in the fastlane
4 maj 2007 · 2 616 Inlägg

jag tror inte det är allergi för de flesta har ju de problemet och så många är ju inte allergiska

Polluxe
4 maj 2007 · 303 Inlägg

Annanas har jag aldrig, vad jag kan komma på, haft några problem med.. Däremot verkar jag vara känslig mot hallon neutral   Ugh ugh

Senast redigerat av Polluxe (4 maj 2007)

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.
dr_weber Senator
4 maj 2007 · 323 Inlägg

du är säker på att det inte va en kaktus du mosa i dig? haha

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Kanelbullen
4 maj 2007 · 1 722 Inlägg

big_smiletongue haha !

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Slovenian
4 maj 2007 · 482 Inlägg

Vilken underbar tråd alltså! big_smile Helt underbar!

Sedan kan jag ju säga att jag lider av något liknande när jag käkar kiwi (inte för det fått mig sluta käka kiwi).

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
Sushikocken Sleeper
4 maj 2007 · 3 084 Inlägg

hehe själv har man enbart lite problem med clementiner men mandariner å sånt går bra smile ett tag så stack det av kiwi också men det gick över (var nog bara bekämpningsmedel =0P)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
5 maj 2007 · 1 781 Inlägg

Allergi kasnke?tongue

Team Insane Racing
Anonymust
5 maj 2007 · 136 Inlägg

En kompis till mig var nyfiken och kollade upp det för några år sedan, sen glömde jag bort förstås, inte alltid man har städat däruppe i skallen...

Tydligen är det ett enzym, här är text på engelska...alltså, troligtvis inte allergi! (men om du har andra symptom är det anorlunda!)

Pineapple contains a proteolytic enzyme bromelain, which digests food by breaking down protein. Pineapple juice can thus be used as a marinade and tenderizer for meat. The enzymes in pineapples can interfere with the preparation of some foods, such as jelly or other gelatin-based desserts. There is significant evidence pointing to the anti-inflammatory benefits of bromelain. Some have claimed that pineapple has benefits for some intestinal disorders while others claim that it helps to induce childbirth when a baby is overdue. These enzymes can be hazardous to someone suffering from certain protein deficiencies or disorders, such as Ehlers-Danlos syndrome. It can also be used to enhance digestion. Despite these benefits, fresh pineapple may cause irritation of the tip of the tongue in some cases. Some may describe this sensation as a raw tingling of Vitamin C or a charge from a nine volt battery. This condition is only temporary and will most likely resolve itself within an hour.

Alltså, det kittlas smile

dusty Living in the fastlane
5 maj 2007 · 2 616 Inlägg

måste säga att det var nära min gissning om phvärde wink

mektrollet Reparatör
5 maj 2007 · 630 Inlägg

den passar ju verkligen under offtopic  verkligen lol

Volvo 242 V8 "LS 1" (1975)
Chevrolet Camaro "SS" (1969)
Opel Ascona "Cosworth" (1973)
Hagelind
6 maj 2007 · 177 Inlägg

För mig börjar det klia utav bara helvitte när jag äter Äple men det kan ju vara allergi har inte kollat upp det än.

pUs Ûbersturmstekare
7 maj 2007 · 534 Inlägg

Hm, säker på att du fört in ananasen i rätt kroppsöppning?

Bör väl inte stickas om den äts på reguljärt sätt, skulle jag gissa. wink

Team-Adolfsson Gödseldräng
7 maj 2007 · 4 529 Inlägg

biltokeR skrev:
För mig börjar det klia utav bara helvitte när jag äter Äple men det kan ju vara allergi har inte kollat upp det än.

japp är allergi är likadant på mig och var å kollade upp det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang