2764
Sök

En 850 motor i en bmw e36

21 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
En liten fråga, har en bmw e36 - 91a, som jag och grabbarna tänkte bygga om till drifting projekt. Planen var att hitta en bult on 325 eller 328. Fast nu har vi hittat fram en volvo 850 som är gratis så jag tyckte att vi kör på det. Jag har sätt att man har användet det bland annat 740 osv när kör rakställd motorn. Men är det möjligt i en bmw E36a?

tack för snabba svar!

8 267 Inlägg
22 februari 2014
Möjligt är det nog, men det lär någon annan svara på. Det kan bli dyrare även fast motorn från 850'n var gratis eftersom man lär ha en växellåda som passar, man får byta insug till den nyare varianten och bygga om det, tråget och oljeröret lär bygga om från en 960/S/V90 man lär bygga om vattenrören till turbon och så lär man göra motorfästen. Och ska man sedan börja tänka sig att plocka ut mer effekt så blir det dyrt rätt fort med en femma.

904 Inlägg
22 februari 2014
Leffe gör ju det fast han bygger la på en E 46 ä inte så insatt i BMW modellerna

AUTOTECH S60 power

5 089 Inlägg
22 februari 2014
Om oljetråget sitter bakmonterat på e36 går det säkert. Har för mig att klumpen på tråget sitter framför balken på många bmw modeller. Annars är risken stor att du får kapa i torpeden för att få plats med motorn.

"leffe" Har ju torrsump så han behöver inte oroa sig för tråget smile

\Lindgren

21 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
tack grabbar för svaren! Redan hunnit riva ner 850 i motorrummet och idag blir det få ut motorn. Hämtade hem bilen idag " igår " fyran va pigg den var för att ha stått i 2år. Går också som en klocka (Y). Det jag har förstått att oljetråget måste man använda 960 och kapa lite snygg, Samt att man kan köpa en adapterplatta från Klracing för 2000kr till växellåda och en 6 pucklar koppling..

Sök