3600
Sök

1,9 tdi går skit och ryker massor!

12 086 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
Efter att ha labbat med soppatillförseln till min bil har den nu gått sönder smile

Man kan säga att innan "felet" så gick motorn på full belastning och fick i sig en jävla massa diesel.
Nu startar den ibland börjar ryka så in i h.. vitt ryker det. Efter 5-10 sekunder dör bilen och det fortsätter ryka ur avgassystemet i flera minuter efteråt.

Det är ingen vatten i oljan. Jag tror det är katalysatorn som är helt igensatt, vad tror ni?

12 086 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/3/2637/2637-6c5f27fc362660a3c9566f342f9c96ca_large.jpg

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
23 februari 2014
DU! Den ser trasig ut? övervarvad kanske? big_smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

12 086 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
Muttern har ju gängat ur sig av någon anledning, sen tog det väl inte lång tid innan det totalhavererade.
Jag är lite småorolig för hur ev bitar av impellern tagit sig vidare in i motorn. Först ska grejorna genom IC, sen är det ju bara några små aluspån så jag antar de inte gör någon större skada (hoppas jag).

Det komiska är att en ny större turbo redan är påväg sen i onsdags smile Det inte lika komiska är att jag nu fick jävligt bråttom att göra det jag planerade att göra i vår tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 886 Inlägg
23 februari 2014
inte ovanligt på dom där aggen..ser ut som axeln gått av inte helt säkert att muttern släppt förens efteråt

Kör fort så hinner inget hända...

12 086 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
Det har du rätt i, haveriet började med en dov smäll, jag trodde först jag skjutit en tryckslang. Jag antar att det va axeln som gick av då, muttern lossnar väl rätt fort när den inte är spänd. Dessutom borde ju muttern se ut som skit om den legat lös när impellern snurrat.

Sök