Importregler i Sverige

uppgiftsflyktning
23 februari 2014 · 2 Inlägg

Hei og hå, alle sammen.
Først og fremst vil jeg beklage teksten min som er på norsk, dette kommer naturligvis av at jeg er fra Norge.

Jeg er en 26 år gammel mann fra Norge som flytter til Sverige iløpet av sommeren. Min interesse for bil er så stor at det er i seg selv grunn nok til å flytte fra ett avgiftsrammet (uppgiftsrammet?) land som Norge.
Jeg jobber som maskinist så det spiller i grunn ingen rolle hvor jeg bor ettersom jeg jobber ombord på båt.

Mitt spørsmål angår import av JDM biler i Sverige. Er det fritt fram for å importere Supra, Skyline, Lancer Evo for så og få gateregistrerte skilter i Sverige, eller er det regler som har kommet i senere tid som setter en stopper for dette? Finnes det en nettside hvor man kan beregne importavgifter, eller er det kun moms og toll som betales når man importerer biler fra Japan?smile

I Norge er import av JDM biler umulig etter 2006 ca ettersom det var problemer med godkjenningspapirene. Ser på blocket.se at det er mye JDM biler til en rimelig sum, men for alt jeg vet er dette biler som ble import for mange år siden.


Ser frem til å skrive med dere, og håper jeg kan bidra med noen motorrelaterte innlegg i fremtiden.

Mvh uppgiftsflyktning big_smile

Senast redigerat av uppgiftsflyktning (23 februari 2014)

andlid
23 februari 2014 · 54 Inlägg

Precis bad jag vill veta wink speciellt om dom har blivit modifierade

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Alecci
23 februari 2014 · 2 014 Inlägg

uppgiftsflyktning skrev:
Mitt spørsmål angår import av JDM biler i Sverige. Er det fritt fram for å importere Supra, Skyline, Lancer Evo for så og få gateregistrerte skilter i Sverige, eller er det regler som har kommet i senere tid som setter en stopper for dette? Finnes det en nettside hvor man kan beregne importavgifter, eller er det kun moms og toll som betales når man importerer biler fra Japan?smile

Hej och välkommen till Sverige,

Angående hur man beräknar avgifter, etc så känner jag inte till någon direkt kalkylator, men det är inte svårt att räkna ut på egen hand:

Summera samtliga kostnader innan bilen ankommer till Sverige (inköpspris, auktions- och/eller hanteringskostnader i Japan, frakt, etc)

Multiplicera dessa med 1,1 (10 % tull på fordon)
Multiplicera det resultatet med 1,25 (25 % moms på hela beloppet)

Det kan sedan tillkomma vissa kostnader för mindre ombyggnationer (strålkastare, flytt av dimbakljus, montering av extra reflexer, tankstrypning, etc) eller erforderliga intyg och naturligtvis själva kostnaden för vägning och registrerings- samt kontrollbesiktning. Lägg till 10 000 SEK ovan på resultatet inklusive moms ovan så bör du vara på säkra sidan, förutsatt att bilen är i seriemässigt standardutförande.

Angående krav/begränsningar vid import från tredje land var det så länge sedan jag pysslade med det så en del kan ha ändrats och annat har jag glömt bort. Någon bättre kvalificerad får svara på den biten. En bil som registreras i Sverige skall alltid vara i seriemässigt standardutförande, det vill säga helt original. Att försöka registrera en modifierad bil är att be om problem, har man riktig otur kan det bli mycket svårt eller till och med i praktiken omöjligt att registrera den om man försöker och den inte blir godkänd.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
peter_1976 JDM
23 februari 2014 · 2 201 Inlägg

Kontakta Micke på Superior Imports.
Han har plockat hem många hem bilar, av nyare modeller oxå blå 07:an jag hade

andlid
23 februari 2014 · 54 Inlägg

Hmm så modifierad bil är kört?

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
uppgiftsflyktning
24 februari 2014 · 2 Inlägg

Tusen takk for svar:)
Linken under viser at det er mulig om ikke annet:)


http://main.superiorimports.se/tjanster/direktimport

MeloveGolf Vw trimmare
24 februari 2014 · 2 995 Inlägg

andlid skrev:
Hmm så modifierad bil är kört?

Definera modifierad.

Ingen som säger att det är kört det handlar ofta om tur & otur, ingen större skillnad mot en vanlig besiktning: Någon åker dit för ett luftfilter medans andra kör sin tubokonverterade motor rätt igenom...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Emiiilz
24 februari 2014 · 908 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243557

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=105814

hoppas det hjälper. smile skönt och flytta till Sverige istället för att bo i Norge med, hehe.

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
andlid
24 februari 2014 · 54 Inlägg

SkÖna länkar. Fyi köp bilar från Irland det är numera bra mycket billigare än i England.

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
andlid
24 februari 2014 · 54 Inlägg

MeloveGolf skrev:

andlid skrev:
Hmm så modifierad bil är kört?

Definera modifierad.

Ingen som säger att det är kört det handlar ofta om tur & otur, ingen större skillnad mot en vanlig besiktning: Någon åker dit för ett luftfilter medans andra kör sin tubokonverterade motor rätt igenom...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3957199

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Emiiilz
24 februari 2014 · 908 Inlägg

Någon som vet ifall man måste betala skatt/moms på ett fordon man själv tar in till swe ifrån Eu? smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
rickylicious Webbutvecklare
24 februari 2014 · 2 369 Inlägg

Emiiilz skrev:
Någon som vet ifall man måste betala skatt/moms på ett fordon man själv tar in till swe ifrån Eu? smile

Är 99% säker på att du måste betala moms om det är en ny bil inom EU, och med ny bil räknar dom nog 1200 mil eller 14 månader. Är inte helt hundra på exakta siffrorna dock smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
andlid
24 februari 2014 · 54 Inlägg

Emiiilz skrev:
Någon som vet ifall man måste betala skatt/moms på ett fordon man själv tar in till swe ifrån Eu? smile

Vet inte om Sverige men på Irland är det minst 6 månader gammal ELLER mindre än 6000 miles.

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
andlid
24 februari 2014 · 54 Inlägg

Nya EU-lagstiftningen säger att en enskild person eller företag baserat i ett EU-land bör kunna köpa bilar ex-skatt i ett annat EU-land. Till exempel har visa länder en särskild lyxskatt (BPM) på cirka 45% som läggs  ut på bilar, efter avdrag för denna skatt och moms , är skattefria priset nästan alltid lägre än i övriga EU.  Visserligen måste Svensk moms på 25% betalas vid införsel av bilen, är bilen däremot begagnad 6 månader och 600 mil betalar du bara moms i ett land och då kan de tex räcka med 19% beroende vilket land bilen köps ifrån.

FRÅN: http://www.autospot.se/var-service

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Emiiilz
25 februari 2014 · 908 Inlägg

rickylicious skrev:

Emiiilz skrev:
Någon som vet ifall man måste betala skatt/moms på ett fordon man själv tar in till swe ifrån Eu? smile

Är 99% säker på att du måste betala moms om det är en ny bil inom EU, och med ny bil räknar dom nog 1200 mil eller 14 månader. Är inte helt hundra på exakta siffrorna dock smile

andlid skrev:
Nya EU-lagstiftningen säger att en enskild person eller företag baserat i ett EU-land bör kunna köpa bilar ex-skatt i ett annat EU-land. Till exempel har visa länder en särskild lyxskatt (BPM) på cirka 45% som läggs  ut på bilar, efter avdrag för denna skatt och moms , är skattefria priset nästan alltid lägre än i övriga EU.  Visserligen måste Svensk moms på 25% betalas vid införsel av bilen, är bilen däremot begagnad 6 månader och 600 mil betalar du bara moms i ett land och då kan de tex räcka med 19% beroende vilket land bilen köps ifrån.

FRÅN: http://www.autospot.se/var-service

Tack..

Ja det jag syftade på då var allså en begagnad bil ex en supra/Skyline och liknande. då slipper man allså skatt/moms i Sverige ialf? smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
andlid
25 februari 2014 · 54 Inlägg

Om den är äldre än 6 månader och har gått mer än 600 mil. Jo. Blir svårt att få tag i en sådan pass ny eller med sådana låga mil skyline eller supra! big_smile

Som sagt kolla in Irland om du vill köpa lite tyngre grejor, finns inte så många men ingen som har råd att ha sådana leksaker längre här borta wink

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
andlid
25 februari 2014 · 54 Inlägg

http://cars.donedeal.ie/cars-for-sale/3 … hp/6402352

kan ta me mig ovan om du vill LOL

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang