Bilköp: Pålitlig billig bil

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2014 · 17 478 Inlägg

Andromeda skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Bilar och AC. En AC "drar" ett antal (2-4) hk från motor. Sätter man på ac kan förbrukningen öka med upp till 1 dl mil! Köper man en bil med ACC och således en automatisk reglering som ofta går på under sommaren blir den törstig. Det gäller alla bilar. Men seriöst: Det är väl trevligare att ha en lagom temp i kupén...

Notering: Om säljaren säger att ac fungerar inte men det är bara att fylla på den. Tro inte på det. Har en bil varit slut på gas i ac ett längre tag så är den skrot. Prova ac. Fungerar inte så: Inget köp. Svårt att kolla just nu då ac sällan fungerar under 5+.

Man kan ju alltid kosta på sig att besöka en GDS-hall på någon mack och parkera där en halvtimme. Då kan man ju även passa på att sätta bilen på lyften och kolla hur underrede och avgassystem ser ut sov. Om fungerande AC är ett krav är det ju en billig med en 50-lapp för att undvika att köpa en bil man egentligen inte vill ha.

Bra att frågan kom upp. Vi köpte ju en Prius med ACC innan jul. Förvisso så är jag "kompis" med den som äger firman. Men kommer imorgon att köra in bilen i garaget och kontrollera så att ac verkligen kyler. Det kommer då att vara över 20 grader i garaget. Termometer kommer att vara redo och kontrollera utblåsen med och utan ac på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ToXtreme
21 februari 2014 · 3 627 Inlägg

Självfallet vill jag att hon ska åka säkert, vill inte sätta henne i någon konservburk. Försöker bara få henne att förstå det då hon tycker att "bil som bil" och att utseendet spelar större roll.

Har dock hittat en Opel Astra -99 nu som jag ska och kolla på imon, hört gott om dessa (om de servats som de ska) och de är ju ändå en lite större bil smile

Om det mot all förmodan inte skulle bli något av med den så ska jag helt klart kolla närmare på Elantra och Primera har jag kikat en hel del på. Dessvärre har ju Nissan ganska stora problem med rosten hmm Men det är absolut trevliga bilar som är riktigt roliga att köra smile

Senast redigerat av ToXtreme (22 februari 2014)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 februari 2014 · 17 478 Inlägg

ToXtreme skrev:
Självfallet vill jag att hon ska åka säkert, vill inte sätta henne i någon konservburk. Försöker bara få henne att förstå det då hon tycker att "bil som bil" och att utseendet spelar större roll.

Har dock hittat en Opel Astra -99 nu som jag ska och kolla på imon, hört gott om dessa (om de servats som de ska) och de är ju ändå en lite större bil smile

Om det mot all förmodan inte skulle bli något av med den så ska jag helt klart kolla närmare på Elantra och Primera har jag kikat en hel del på. Dessvärre har ju Nissan ganska stora problem med rosten hmm Men det är absolut trevliga bilar som är riktigt roliga att köra smile

Astra 1.6 har lite svaga toppar. Kolla så du har bastuvärme i bilen. Om inte: Inget köp. Men bra och robusta bilar i övrigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ToXtreme
22 februari 2014 · 3 627 Inlägg

Blev inget av den. Inkompetent säljare med noll servicemind. Riktigt pundhuvud, så sket i den smile

Har kollat lite på elantra nu också men även hittat en xsara Picasso, någon som vet nåt om den bilen? smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Presidento Of World
22 februari 2014 · 3 329 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

ToXtreme skrev:
Självfallet vill jag att hon ska åka säkert, vill inte sätta henne i någon konservburk. Försöker bara få henne att förstå det då hon tycker att "bil som bil" och att utseendet spelar större roll.

Har dock hittat en Opel Astra -99 nu som jag ska och kolla på imon, hört gott om dessa (om de servats som de ska) och de är ju ändå en lite större bil smile

Om det mot all förmodan inte skulle bli något av med den så ska jag helt klart kolla närmare på Elantra och Primera har jag kikat en hel del på. Dessvärre har ju Nissan ganska stora problem med rosten hmm Men det är absolut trevliga bilar som är riktigt roliga att köra smile

Astra 1.6 har lite svaga toppar. Kolla så du har bastuvärme i bilen. Om inte: Inget köp. Men bra och robusta bilar i övrigt.

Du tänker på den äldre Astran, den han kollat på har inga problem med toppar smile har haft 4st som gått kladderfritt motorsmässigt

Svag punkt är fjädrar fram på dessa.. brister ofta.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
22 februari 2014 · 3 329 Inlägg

ToXtreme skrev:
Blev inget av den. Inkompetent säljare med noll servicemind. Riktigt pundhuvud, så sket i den smile

Har kollat lite på elantra nu också men även hittat en xsara Picasso, någon som vet nåt om den bilen? smile

Elantra är så jävla trånga bilar.. säkert bra men usch va trånga.

Kan tipsa om att undvika Primera.. dels rost men jäkla vilket buller det är i dom.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
ToXtreme
22 februari 2014 · 3 627 Inlägg

Du verkar ha koll på Astra. Är det något mer man ska tänka på ön fjädrarna? Har hittat en som gått 18800 mil vilket egentligen är lite mer än vad jag letar efter. Ska man börja oroa sig vid det Miltalet eller tickar motorerna på bra och länge?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Presidento Of World
22 februari 2014 · 3 329 Inlägg

ToXtreme skrev:
Du verkar ha koll på Astra. Är det något mer man ska tänka på ön fjädrarna? Har hittat en som gått 18800 mil vilket egentligen är lite mer än vad jag letar efter. Ska man börja oroa sig vid det Miltalet eller tickar motorerna på bra och länge?

det inte mycket mil för en sådan, haft 2st över 30k mil tongue

antar att remmen är bytt på den? ska bytas runt 18kmil iaf, kolla så den inte läcker nåt , Ventil-kåpspackningen brukar gå på dom.. enkelt och byta (en  20min) och billig i inköp men har de kommit olja i tändkasset så kan den  behöva bytas..


då gummit runtom "tändhattarna" spricker pga oljan.

annars rost i bakskärmerna är rätt vanligt, undertill brukar dom klara sig bra!

Bra bil som inte är så dyra i inköp samt lättsålda sen..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
ToXtreme
22 februari 2014 · 3 627 Inlägg

Ja kamremmen som jag förstår det är det 6k intervall på?

Inte så farligt med rost då nej, och om det blir en som gått 18k så kommer jag absolut vara noga med att kamremmen har blivit bytt! smile har även hittat en med 2.2 motor, är det nåt att ha?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
TS_quattro fyrkrafsare
22 februari 2014 · 1 443 Inlägg

ToXtreme skrev:
Hej!

Är på jakt efter en ny bil till tjejen. Sålde nyss av hennes V40 då den drog påtok för mycket soppa och var omöjlig att köra under 0.9L/mil med.


De kraven hon radat upp är att den ska ha med än 3 dörrar, sen vill hon hemskt gärna ha AC, en bekvämlighet jag menar på att hon kan leva utan tongue


Andra krav är:

Rostfri
"Låga" miltal (max 17000mil)
Snål (nästan det viktigaste)
Driftsäkerhet!

Och till det roliga så är budgeten lagd på 15-17000kr som max.


Bilar jag kikat på är:
Seat Ibiza/Cordoba
Honda Civic
Hyundai Accent
Suzuki Liana
VW Polo
Toyota Yaris (ligger dock över budget)


Vilken av dessa är att satsa på? Finns det något alternativ som jag inte tagit in?


MVH Jimmy

Du glömde en bil i listan, Toyota Corolla, det enda som kan bli ett problem är rost då den liksom många andra japsebilar har ganska tunn plåt men det finns många välvårdade pensionärskörda corollor där ute, hittar man rätt bil och håller efter den med tvätt och vax så håller de rosten stången väldigt bra. Driftsäkerhet och driftskostnader är mycket... fördelaktiga  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Presidento Of World
22 februari 2014 · 3 329 Inlägg

ToXtreme skrev:
Ja kamremmen som jag förstår det är det 6k intervall på?

Inte så farligt med rost då nej, och om det blir en som gått 18k så kommer jag absolut vara noga med att kamremmen har blivit bytt! smile har även hittat en med 2.2 motor, är det nåt att ha?

Jag skulle välja bort 2.2an, speciellt den modellen med kamkedja.. har dålig erfarenhet på den haha.. .

däremot den 2.2an med kamrem i är bättre men drar bra mycket mer bränsle. ..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
ToXtreme
22 februari 2014 · 3 627 Inlägg

Anledningen till varför jag inte kollat på corolla är för de är för dyra, extremt sällsynt att de landar under 20k sträcket med vettigt Miltal dessvärre, annars vet jag att det är riktigt bra bilar smile


Tack för input om 2.2an, då ratar vi den motorn wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Martin81
24 februari 2014 · 1 232 Inlägg

här har du en bra bil. min!

Presidento Of World
24 februari 2014 · 3 329 Inlägg

Martin81 skrev:
här har du en bra bil. min!

jag vet inte hur pass seriös du var men.. jag skulle aldrig rekommendera 1.8T.. tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 februari 2014 · 17 478 Inlägg

ToXtreme skrev:
Blev inget av den. Inkompetent säljare med noll servicemind. Riktigt pundhuvud, så sket i den smile

Har kollat lite på elantra nu också men även hittat en xsara Picasso, någon som vet nåt om den bilen? smile

O ja! Sålt hur många som helst! De fungerar prima men om växelspaken känns lite slapp så är det pengar ut på gång... ACC kan lägga av och de har detta som standard. Prova den... Picasso finns även med en 2-litersmaskin kopplat till en automat. Den är värd sina pengar då den inte är så vanlig. Betydligt trevligare också.

En bra grej och pruta på är att Picasso har en shoppingvagn i bagaget som standard. (Dramaten). Finns inte den är bilen inte komplett och prutmån finnes...

Tygsätena kan ofta vara lite solkiga då barnfamiljer köpt dessa. De går att få som nya om du lämnar in den på en rekond för cirka 1000:- Inget hinder för köp men pruta!

Kom inte ihåg om de har kamrem men ha koll på de!

Mycket trevliga bilar som drar lite. Är själv sugen på en -05 aut 2.0...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ToXtreme
26 februari 2014 · 3 627 Inlägg

Tackar för all input!

Bil är dock inhandlad. Hittade en Astra kombi -00 med en ägare, elhissar/speglar samt AC. Varit extremt välskött (rostskyddsbehandlad 2ggr) och bara 12k på mätarn för 15000 riksdaler så det kändes som ett kap smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang