Säljaren har strykit för registreringsnumret

ich
28 februari 2014 ·

Har hittat en bil på blocket och allt verkar seriöst, priset är normalt och bilen ser fräsch ut. Det är bara ett problem, ägaren har strykt över registreringsnumret på bilderna. Jag ska förmodligen ringa på den ikväll och fråga om registreringsnumret eftersom jag är sugen på bilen. Frågan är bara, är det ens lönt att ringa på en bil där säljaren strykt över regnummret? Låter lite oseriöst... men man vet aldrig.

Mack855
28 februari 2014 · 1 354 Inlägg

Han kanske bara vill ha seriösa spekulanter som börjar med att be om regnumret. Själv ringt/ smsat och bett om regnr vid privatköp. Du vet vissa är mörkrädda och tror att någon vill stjäla bilen efter regnr. Ytterst få bilstölder sker egentligen idag så förstår inte rädslan för det.. Men säljaren behöver inte vara oseriös för att han strykit över regplåten så ring du smile

Slash Saabifierad
28 februari 2014 · 2 026 Inlägg

Det är oftast inget att oroa sig över om det nu inte är palmer i bakgrunden eller att säljaren vägrar lämna ut registreringsnumret över telefon smile

Senast redigerat av Slash (28 februari 2014)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
OphanWitehall
28 februari 2014 · 1 335 Inlägg

Själv döljer jag alltid regnr i annonser jag lägger ut. Det finns på tok för mycket folk i detta land som inte vet skillnad på ditt och mitt. Sen när det ringer en ev köpare så får denna givetvis regnr. Dock lämnar jag inte ut det via sms eller mejl till spekulanter. Seriösa köpare ringer!

Evildan
28 februari 2014 ·

Det finns många orsaker till varför en säljare döljer numret
(jag gör så för att slippa spekulanter ståendes och rotandes runt bilen utan att man bestämt tid eller få samtal nattetid till hemtelefonen då mobilen är på ljudlöst med flera orsaker då det finns så ruskigt mkt idioter därute.
De flesta döljer även sitt registreringsnummer på sina bilar som läggs ut på forumet och det verkar ingen medlem tycka är märkligt alls)
och det behöver inte betyda att det är något skumt med bilen.
Får du registreringsnumret via telefon/mail kan du enkelt kontrollera att allt står rätt till rent pappersmässigt med bilen.

nordicperformance
28 februari 2014 · 61 Inlägg

Döljer de oftast då vissa "berikare "och andra idioter kommer mitt i natten och vill köpa . Rätt så irriterande beteende och oftast med för lite pengar....

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2014 · 17 486 Inlägg

Ofta har jag upplevt att folk som handlar privat med bilar döljer numret så man inte kan se när bilen bytt ägare senast. Är det en billigare bil du kikat på så gissar jag på att säljaren heter "Volvo", "Audi" eller vad det nu är för märke.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Stephan735i
1 mars 2014 · 139 Inlägg

Ring, det kostar dig inte mycket.

Alltför många har blivit av med delar eller hela bilen vid synligt regnummer. Nu senast läste jag om en med en 535dMT E61 där sommarhjulen stals efter synligt regnummer.

Jag köpte en 518i-95 för några veckor sedan med dolt regnummer,  det köpet var riktigt bra, bilen är klart bättre än förväntat. Inte så mycket sämre än #410an, på vissa punkter till och med bättre. Bland annat fanns original velourmattor i fint skick kvar, inget som jag hade förväntat mig från en 19år gammal icke entusiastbil.

Mvh Stephan

Bobzza
1 mars 2014 · 273 Inlägg

Förstår inte varför man inte kan vara seriös på sms/mail, Jag köpte min senaste bil med enbart sms tills jag träffade säljaren. Ser man regnummer kan man kolla upp tidigare ägare, bilprovning, skatt osv, man kan på vissa bilar kolla upp utrustning osv och redan där veta om bilen är intressant eller inte, skulle mycket  till innan jag personligen skulle kontakta någon som inte visar sitt regnummer.

fredriq Olika
1 mars 2014 · 907 Inlägg

Man får väl hoppas att den som döljer sitt reg-nr även har oregistrerat telefonnummer och vanligt namn och efternamn eller endast förnamn i annonsen då smile

Mvh
Fredrik
Caffe
1 mars 2014 · 1 436 Inlägg

fredriq skrev:
Man får väl hoppas att den som döljer sitt reg-nr även har oregistrerat telefonnummer och vanligt namn och efternamn eller endast förnamn i annonsen då smile

Haha, ja jag kollade en annons där säljaren noga hade tagit bort regnumret och använt blockets "anonyma" telefonnummer samt skrivit fel postnummer för att få kartpluppen på fel plats. Problemet var bara att säljaren hade ett unikt namn samt hade fotat bilen på garageuppfarten som fanns med i google maps.

Ska man vara paranoid får man väl vara det ordentligt...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
endorfinslaven
1 mars 2014 · 671 Inlägg

Jag lämnar aldrig ut info om mig och mina bilar på nätet !
Av många anledningar då det finns långfingriga människor och jag har byggt om bilen så pass så pengarna vore borta om det stals delar/bil....

Haziza87
1 mars 2014 · 239 Inlägg

Ska man sälja något över blocket speciellt en bil bör man visa regnummret orka ringa för att kolla upp bilen lite snabbt.

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
gamlingen
1 mars 2014 · 5 198 Inlägg

*endast seriösa ringer för att få regnummer*     say who... inget säger ju att  inte tjyvar ringer,,

Mack855
1 mars 2014 · 1 354 Inlägg

gamlingen skrev:
*endast seriösa ringer för att få regnummer*     say who... inget säger ju att  inte tjyvar ringer,,

Som jag sa "att dölja regnumret är för den lilla tjyven."

ich
1 mars 2014 ·

Det blev inte bilen ifråga. För många tidigare ägare. Men jag tackar så mycket för alla svar.

Mvh
Ich

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang