Hur Koppla in Starktonshorn till en strömbrytare

Axelpedersson
5 mars 2014 · 13 Inlägg

Hejsan hejsan. Höra med nån här som kan förstå sig på biltemas ritning. Ska som sagt koppla in 2 st starktonshorn med kompressor och 30 relä. Och vill kunna tuta med en strömbrytare. Vill ha tuthornen separat. Skulle nån vänlig skäl hjälpa mig det? smile

Här är ritningen:

http://ladda-upp.se/files/2014/b92210.png

Swemil93
5 mars 2014 · 429 Inlägg

Du kopplar enkelt konstantström fram till brytaren, sedan vidare till styrströnmen på relät (86).
Resten kopplar du in som "vanligt" till ett relä.

Volvo V70 "D5" (2010)
Axelpedersson
5 mars 2014 · 13 Inlägg

Swemil93 skrev:
Du kopplar enkelt konstantström fram till brytaren, sedan vidare till styrströnmen på relät (86).
Resten kopplar du in som "vanligt" till ett relä.

Du menar alltså stift 1 på brytaren ska till (86). stift 2 på strömbrytarn - konstantström 12volt? stift 3 på strömbrytarn - jord?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2014 · 17 466 Inlägg

Jag hade nog kopplat in den på den vanliga tutan. Dessa horn låter inte så mycket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Axelpedersson
6 mars 2014 · 13 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag hade nog kopplat in den på den vanliga tutan. Dessa horn låter inte så mycket.

Vill ha separat istället. Men hjälp mig gärna med inkoppling på en strömbrytare.


""Du menar alltså stift 1 på brytaren ska till (86). stift 2 på strömbrytarn - konstantström 12volt? stift 3 på strömbrytarn - jord?""

Cadillac_The_King
6 mars 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:
Jag hade nog kopplat in den på den vanliga tutan. Dessa horn låter inte så mycket.

Mitt horn på cadillacem låter rätt högt än melodituta har film på den

Cadillac_The_King
6 mars 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:
Jag hade nog kopplat in den på den vanliga tutan. Dessa horn låter inte så mycket.

Tyvärr så godkänner inte besiktning dom här tutorna inkopplat till. Vanliga tutan

Axelpedersson
6 mars 2014 · 13 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jag hade nog kopplat in den på den vanliga tutan. Dessa horn låter inte så mycket.

Tyvärr så godkänner inte besiktning dom här tutorna inkopplat till. Vanliga tutan

Skulle det vara nå strul, så jag får jag plocka bort dom när det är besiktningen, Och som sagt jag vill ha tutan separat. Men hur jag ska koppla in det som med strömbrytarn vill jag ha hjälp med. Tack.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Jordning av knappen behövs ju bara när det sitter en kontrollampa i knappen. Ett stift till 86 och ett med 30matning. Eller om du bara vill kunna tuta med tändningen på så använder du 15matning. Några oklarheter?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Axelpedersson
6 mars 2014 · 13 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jordning av knappen behövs ju bara när det sitter en kontrollampa i knappen. Ett stift till 86 och ett med 30matning. Eller om du bara vill kunna tuta med tändningen på så använder du 15matning. Några oklarheter?

Ett till 86 förstår jag, men vad menar du med 30matning/15 matning? Och det är ju 3 stift på strömbrytarn, då vad ska jag ha till sista stiftet? Och stift 85 på relät , var ska den kabeln? Ser så ut att den ska till orginal rutan, men jag vill ha tutan separat?

Senast redigerat av Axelpedersson (6 mars 2014)

VipMartie
6 mars 2014 · 537 Inlägg

Efter att ha grottat i biltemas dokumentation och därmed förstått innebörden för fig 1-4, så rekommenderar jag dig att koppla in den enligt figur 4.

Hänvisar till:
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ … 29_man.pdf

Anledning till varför man har valt att ta plus från ratten och minus från tutan måste bero på att tutfunktionen skall endast fungera med tändningen på. Du behöver alltså inte koppla via ratt och originaltutan. Du kan dra dessa direkt från batteriet, men observera då att tutan fungerar ständigt. Skulle kompressorn av förmodan dra ström så kan du räkna ut resten själv... wink

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (6 mars 2014)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Axelpedersson
6 mars 2014 · 13 Inlägg

VipMartie skrev:
Efter att ha grottat i biltemas dokumentation och därmed förstått innebörden för fig 1-4, så rekommenderar jag dig att koppla in den enligt figur 4.

Hänvisar till:
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ … 29_man.pdf

Anledning till varför man har valt att ta plus från ratten och minus från tutan måste bero på att tutfunktionen skall endast fungera med tändningen på. Du behöver alltså inte koppla via ratt och originaltutan. Du kan dra dessa direkt från batteriet, men observera då att tutan fungerar ständigt. Skulle kompressorn av förmodan dra ström så kan du räkna ut resten själv... wink

MVH / Martie

Då förstår jag. En sak till, Ska jord också kopplas till strömbrytaren? Eller räcker det med kabel till 86 på relät och tjuvar ström från 12v kabel? smile

VipMartie
6 mars 2014 · 537 Inlägg

Fick du med en brytare i paketet?

Jag ser ingen anledning till jord på brytaren, om du inte har någon belysning eller nåt på brytaren i sig, som kräver jord. Men prova... i värsta fall är tutan tyst tongue

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Axelpedersson
6 mars 2014 · 13 Inlägg

VipMartie skrev:
Fick du med en brytare i paketet?

Jag ser ingen anledning till jord på brytaren, om du inte har någon belysning eller nåt på brytaren i sig, som kräver jord. Men prova... i värsta fall är tutan tyst tongue

MVH / Martie

Fick ej med någon brytare, dock är det ju en 3 "stiftig" brytare på schemat. Jag får testa helt enkelt smile Tack å bock

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Axelpedersson skrev:

DiwraZ skrev:
Jordning av knappen behövs ju bara när det sitter en kontrollampa i knappen. Ett stift till 86 och ett med 30matning. Eller om du bara vill kunna tuta med tändningen på så använder du 15matning. Några oklarheter?

Ett till 86 förstår jag, men vad menar du med 30matning/15 matning? Och det är ju 3 stift på strömbrytarn, då vad ska jag ha till sista stiftet? Och stift 85 på relät , var ska den kabeln? Ser så ut att den ska till orginal rutan, men jag vill ha tutan separat?

Eletermer:
30 ständig plus
15 tändningsström
85 jord
86 styrspänning/manöverspänning
87a matning till förbrukade 0v i opåverkat läge (ej styrspänning till relä)
87b matning till förbrukare 12v o opåverkat läge

Brytaren du har kan användas för att växla mellan 2 olika kretsar. Antingen så lyser den röda eller gröna lampan beroende på hur knappen står, som ett exempel bara.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang