Motorbyte volvo 850 t5

andlin103
7 mars 2014 · 125 Inlägg

Var inne på liljas för felsökning av bilen! dom kom fram till att det var för högt tryck i motorn och att den kunde haverera vilken sekund som helst! då tänkte jag byta motorn om det inte är allt för avancerat!

någon som har gjort eller vet ett forum som man kan kolla hur man gör och vad man bör tänka på? Är det svårt?

Tack för svar! smile

Volvo S90 "M103 Turbo" (1997)
Marlboroman
7 mars 2014 · 8 234 Inlägg

Det som är viktigt att tänka på är att man dels letar på en så bra motor som möjligt och att man ser till att göra ren vevhusventilationen och byter bakre vevaxeltätningen innan man lyfter i motorn. Betydligt enklare att göra det medans man har motorn lös.

Om det är svårt? Det beror ju på vad men menar med svårt. Det är krångligare än att knyta skosnören men enklare än att bygga en rymdfärja. Men tar man det bara lugnt och har lite mekvana och en vettig uppsättning verktyg och något bra att lyfta motorn med så klarar man av det. Man bör dock vara 2 st när man lyfter i och ur motorn.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
dawwe ...has left the building...
7 mars 2014 · 4 474 Inlägg

För högt tryck i motorn, intressant...För högt tryck i motorn, var? I kylsystemet? I "cylindrarna"? Eller var? Syftade de kanske på att din bil är "chipsad" (?) o har därmed höjt laddtryck ("för högt tryck i motorn")? O framför allt, vad har du för problem med bilen?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
CyroXz
7 mars 2014 · 5 Inlägg

Hej. Ryker bilen onormalt mycket? Hade själv problem med ett onormalt tryck in min 855 t5.
Vilket visade sig att Vevhus ventilationen var kraftigt igensatt.

Mvh // Peter

Volvo C70 (1999)
JimBo__
7 mars 2014 · 1 804 Inlägg

Svinenkelt att ta ur motorn ur en 850. Jag plockade ner heöa framvagnsbrygganed fjäderben och hela kitet och bytte motorn utanför sen tillbaks med allt. Gjort på en dag med lite tempo smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang