5691
Sök

Olika storlekar på baslådan, tillverkaren kontra lådberäkningsprogram

406 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
Hej har googlat och även läst "baslådans abc" här på forumet utan framgång!
Har köpt en infinity REF 1260W (ljudia mm) och där följer med lådförslag på i detta fallet 56 liter basreflex, men när jag testat med 3 olika gratisprogram så säger dom 74 liter!!!!
Antar att infinitys förslag passar utmärkt i bilen(är ju en bilbas) MEN varför 18 liter större låda i programmen?
Samt att i detta fallet så skall basen användas i garaget(ca 25kvm).......så en lite större låda är väl bättre? eller har jag missat nått?
Tar en fråg till, vilken avstämningfrekvens brukar va lagom? Spelar endast musik ingen film, behöver inte djupaste mullret..
Mvh Tomas

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

21 761 Inlägg
9 januari 2014
Det beror mycket på hur den uträknade lådan är tänkt att spela, dvs om den är tänkt att spela "allround" eller djupbas eller kanske "disko". Lådberäkningsprogram brukar använda sig lådberäkningsformler för att få en "optimal" låda, det finns dessutom flera olika "optimala" beräkningsformler och därför kan det skilja mellan olika program.

Kollar man avstämningen i Infinitys lådförslag så ligger den tydligen på 32 Hz, vilket är ganska lågt och verkar passa bäst till djupbasmusik. Ska lådan sitta i en bil så bör avstämningen ligga högre ifall lådan ska spela lite varierad musik eller "dunk".

Jag tror att 55-60 liter netto ska fungera i ditt garage, avstämningen kan läggas vid 30-35 Hz och det ska teoretiskt spela jämnt. F-3dB hamnar omkring eller strax under 30 Hz om du väljer 30 Hz avstämning enligt mitt program, höjs det till 35 Hz så blir det lite mer tryck vid 40-50 Hz.

406 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det beror mycket på hur den uträknade lådan är tänkt att spela, dvs om den är tänkt att spela "allround" eller djupbas eller kanske "disko". Lådberäkningsprogram brukar använda sig lådberäkningsformler för att få en "optimal" låda, det finns dessutom flera olika "optimala" beräkningsformler och därför kan det skilja mellan olika program.

Kollar man avstämningen i Infinitys lådförslag så ligger den tydligen på 32 Hz, vilket är ganska lågt och verkar passa bäst till djupbasmusik. Ska lådan sitta i en bil så bör avstämningen ligga högre ifall lådan ska spela lite varierad musik eller "dunk".

Jag tror att 55-60 liter netto ska fungera i ditt garage, avstämningen kan läggas vid 30-35 Hz och det ska teoretiskt spela jämnt. F-3dB hamnar omkring eller strax under 30 Hz om du väljer 30 Hz avstämning enligt mitt program, höjs det till 35 Hz så blir det lite mer tryck vid 40-50 Hz.

Tackar för svaret, är väl tänkt att spela åt allround/diskotek (dunk) hållet........men jag har lite följdfrågor på ditt svar:
Vad är/betyder F-3db?
55-60 liter, är det enligt ditt program?
Jag ska alltså inte bry mig om gratisprogrammen som säger 74 liter och stämma av vid ca 35-40hz?

21 761 Inlägg
10 januari 2014
F-3dB är en punkt i frekvenskurva där signalstyrkans återgivning har minskat med 3 dB, dvs den ljudstyrka som elementet spelar motsvarar att man kör med hälften så mycket effekt ur förstärkaren.

55-60 liter är mitt förslag när jag använder mitt program. När jag gör lådberäkningar så låter jag inte programmet "föreslå" en viss volym, istället bestämmer jag själv hur frekvensåtergivning och portstorlek ska vara och jag kan även använda mig av en förenklad kupeförstärkning som simulerar grovt hur frekvensåtergivningen kan tänkas bli när lådan monteras i en bil.

Gratisprogrammen kan säkert fungera ganska bra när de används rätt, men om man bara matar in elementets parametrar och låter programmet bestämma en "optimal" låda så blir det enligt mig inte alltid riktigt bra. 74 liter avstämt till 35-40 Hz är dock "tilräckligt bra" för att kunna testas som jag ser det, där ger gratisprogrammen i så fall ett hyfsat förslag.

Du kan även bygga mitt volymförslag, men kanske stämma av till 35-40 Hz med tanke på den musik du tänker spela. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 januari 2014)

406 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
Drönirettab skrev:
F-3dB är en punkt i frekvenskurva där signalstyrkans återgivning har minskat med 3 dB, dvs den ljudstyrka som elementet spelar motsvarar att man kör med hälften så mycket effekt ur förstärkaren.

55-60 liter är mitt förslag när jag använder mitt program. När jag gör lådberäkningar så låter jag inte programmet "föreslå" en viss volym, istället bestämmer jag själv hur frekvensåtergivning och portstorlek ska vara och jag kan även använda mig av en förenklad kupeförstärkning som simulerar grovt hur frekvensåtergivningen kan tänkas bli när lådan monteras i en bil.

Gratisprogrammen kan säkert fungera ganska bra när de används rätt, men om man bara matar in elementets parametrar och låter programmet bestämma en "optimal" låda så blir det enligt mig inte alltid riktigt bra. 74 liter avstämt till 35-40 Hz är dock "tilräckligt bra" för att kunna testas som jag ser det, där ger gratisprogrammen i så fall ett hyfsat förslag.

Du kan även bygga mitt volymförslag, men kanske stämma av till 35-40 Hz med tanke på den musik du tänker spela. smile

Kan inte mer än buga o bocka för snabba vettiga svar....
Funderar nu på nått lite "mittemellan" dvs: 65 liter, avstämt till 37hz, det ger en 4" port med 19,6 cm längd
enl. winISD
Blir det ungefär samma i ditt program?
I min värld så vill jag tro att det blir en vettig kompromiss(är ju trots allt en garagestereo), men är så nöjd med mina dynavoice m-63 golvare så därför vill jag försöka få till en vettig låda också så man inte "förstör" helhetsljudet.

21 761 Inlägg
10 januari 2014
Ja, portlängden blir ungefär samma i mitt program. Fast den längden är ju om man enbart har rör utan några trattar, ska det sitta trattar så får man kapa bort så många cm på röret som trattarna motsvarar. smile

406 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
Snart e lådan färdig, 63 liter netto, 40 mm väggar runtom(stabil), aeroportar o element på samma baffel...
Frågan lyder: dämpmaterial eller inte? Har läst både för o emot tex att ordentligt byggd baslåda inte ska behöva dämpning, själv vill jag nog ha på bakvägg samt ev på botten o "taket" men vad tror ni?
Jag orkar inte experemintera utan jag skruvar bara ihop den EN gång sen får det bli som det blir.
Köpte detta dämpskum på ljudia omifall att det blir:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25909/25909-26586eca8e6157be331a36f95abb4c49_tn.jpg

21 761 Inlägg
23 januari 2014
Du kan sätta dit dämpmatta på det sätt du har tänkt, så tycker jag iaf. smile

393 Inlägg
17 mars 2014
xc90 skrev:
Snart e lådan färdig, 63 liter netto, 40 mm väggar runtom(stabil), aeroportar o element på samma baffel...
Frågan lyder: dämpmaterial eller inte? Har läst både för o emot tex att ordentligt byggd baslåda inte ska behöva dämpning, själv vill jag nog ha på bakvägg samt ev på botten o "taket" men vad tror ni?
Jag orkar inte experemintera utan jag skruvar bara ihop den EN gång sen får det bli som det blir.
http://www1.garaget.org/gallery/images/26/25909/25909-26586eca8e6157be331a36f95abb4c49_tn.jpg

jag skulle tipsa om att sätta dämpmatta bakom dörrsidorna och golvet smile för att slippa höra så mycke utav vägen när man kör tongue men du kanske har så pass nybil som är bra isolera kanske? och en aning i buffen smile öfr att få bort plåtljud tongue

och Dupont
581 Inlägg
17 mars 2014
johnik skrev:
xc90 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/26/25909/25909-26586eca8e6157be331a36f95abb4c49_tn.jpg

jag skulle tipsa om att sätta dämpmatta bakom dörrsidorna och golvet smile för att slippa höra så mycke utav vägen när man kör tongue men du kanske har så pass nybil som är bra isolera kanske? och en aning i buffen smile öfr att få bort plåtljud tongue

Han ska nog ha den i garaget. lol tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

406 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
Dupond skrev:
johnik skrev:
xc90 skrev:

Han ska nog ha den i garaget. lol tongue

Jodå den står i garaget o dunkar på fullt tillräckligt, helt nöjd blev jag....

Sök