2180
Sök

Kylvattentemp låg trots ny termostat Polo -96

54 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
Jag äger en VW Polo årsmodell 1996, 1.4 motor.
När jag köpte den bytte jag termostat och efter det så visade tempmätaren rakt upp och bra med värme kom i kupén.
Men nu, en månad senare, så blir den inte alls varm. Mätaren har i stort sett stannat vid den lägsta punkten och det är snålt med värme i kupén.
Kylarvätska finns, det har jag kollat. Men jag kunde oxå se att slangen från kylaren in i termostathuset sitter på en grej som är fäst med två skruvar i termostathuset.
En av dessa skruvar har gått av men det läcker ingen kylarvätska därifrån. Det är samma skruvar som jag skruvade bort för att plocka ur termostaten.
Jag tog ut termostaten för att kontrollera den och jag tror den är helt stängd från början... alltså den var helt utfjädrad så jag med handkraft kunde pressa ihop den och är det när den är ihoppressad som den är öppen?

Vad kan annars göra så att inte motorn blir varm?

Här är en länk till den termostat jag satte i
http://www.skruvat.se/Termostat-kylvatska-P17404.aspx

122 Inlägg
17 mars 2014
Om du har termostaten borta så testa att slänga i den i en kastrull med vatten som du kokar upp. Har du dessutom en termometer i vattnet så ser du både om den öppnar som den ska och vid vilken temp.

54 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
Shaf skrev:
Om du har termostaten borta så testa att slänga i den i en kastrull med vatten som du kokar upp. Har du dessutom en termometer i vattnet så ser du både om den öppnar som den ska och vid vilken temp.

aha så det kan vara så att den kanske öppnar sig redan vid t.ex. 40 grader? att det är så pass låg temp när den öppnar så det inte syns på tempmätaren?

122 Inlägg
17 mars 2014
engqvist84 skrev:
Shaf skrev:

aha så det kan vara så att den kanske öppnar sig redan vid t.ex. 40 grader? att det är så pass låg temp när den öppnar så det inte syns på tempmätaren?

Är det fel på termostaten så kan det vara så. Jag skulle börjat felsöka termostaten eftersom det är ett väldigt lätt sätt att veta om det är ett enkelt fel eller om du behöver felsöka vidare.

164 Inlägg
17 mars 2014
engqvist84 skrev:
Jag äger en VW Polo årsmodell 1996, 1.4 motor.

Kolla termostathuset, alltså den lilla delen som slangen sitter på. Den skall ha en "kopp" som stiftet till termostaten stoppas i, du ska inte kunna sticka igenom något, då är huset paj. Dock blir det vanligtvis så att bilen blir för varm och kokar när denna "kopp" går sönder, men jag har faktiskt varit med om någon där tempen istället inte har gått upp för att termostaten hamnat snett på något vis och då stått öppen hela tiden. Nästan alla termostatproblem på gamla Polo är för att någon del i termostathuset har gått sönder (de är gjorda av en plast som blir spröd med tiden).

4 554 Inlägg
17 mars 2014
precis som "keykey"säger,har varit med om att "hålet" som piggen ska gå i varit trasigt,samtidigt så gick termostatet sönder,,plast o värme funkar inte i längden

54 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
zzr94092 skrev:
precis som "keykey"säger,har varit med om att "hålet" som piggen ska gå i varit trasigt,samtidigt så gick termostatet sönder,,plast o värme funkar inte i längden

Aaa ska skruva loss o kolla det i helgen. Men piggen ska väl vara riktad mot slangen? Eller ska den vara riktad in mot det stora "huset" ?

Sen blev jag fundersam, jag kan pressa ihop termostaten med handkraft, är den öppen eller stängd när jag håller den ihoppressad?

Forummoderator
18 300 Inlägg
18 mars 2014
engqvist84 skrev:
zzr94092 skrev:

Aaa ska skruva loss o kolla det i helgen. Men piggen ska väl vara riktad mot slangen? Eller ska den vara riktad in mot det stora "huset" ?

Sen blev jag fundersam, jag kan pressa ihop termostaten med handkraft, är den öppen eller stängd när jag håller den ihoppressad?

Undrar själv där. Har för mig att det är "omöjligt" att pressa ihop den för hand? Du ser ju när termostaten är öppen, då kan vatten smita igenom i mitten.

Är den lite slapp kan ju faktiskt bilens tryck som kommer från vattenpumpen göra så att den öppnar på grund av det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

54 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
engqvist84 skrev:
zzr94092 skrev:

Undrar själv där. Har för mig att det är "omöjligt" att pressa ihop den för hand? Du ser ju när termostaten är öppen, då kan vatten smita igenom i mitten.

Är den lite slapp kan ju faktiskt bilens tryck som kommer från vattenpumpen göra så att den öppnar på grund av det?

Ok ja så kan det vara, men jag får klämma i rätt bra, vet iofs inte hur mkt tryck den utsätts för i bilen...

Sök