3868
Sök

Montera öppetluft filter

23 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
Hej hej, har länge funderat på att montera öppetluft filter på min volvo s40 2.0t fas 1.
Att montera bort orginal luftburk är inga problem men har inte riktigt fått kläm på vad de två kablarna gör som sitter bak på luftburken , en av de två verkar leda in under topplocket men vad har den för funktion ?

Även en fråga kring LMM är det flera som märkt att livslängden på LMM blivit avsevärt kortare pga öppet filter ?
Även om man sköter filter som man ska? Ej för mycket filter olja och bra montering kring LMM

Tack på förhand för era svar ! 😄

Large Cap
1 816 Inlägg
18 mars 2014
Inga som helst problem så länge du sköter filtret, dvs gör rent och oljar in det med jämna mellanrum.
Ang. de där vid luftburken så tippar jag på att det är magnetventilen. Den är det bara att montera bort från luftburken, (inte koppla ur!!) och montera med hjälp av ett buntband eller dyligt i närheten.

23 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Så "sladden" i fråga är bara att koppla bort från luftburken och fästa så den inte hänger löst då?
Vad har den för funktion förresten ?

Tack igen

Large Cap
1 816 Inlägg
19 mars 2014
http://i61.tinypic.com/ibzbpv.jpg
Ser saken du menar ut så?

Isf, svar ja! Bara att ta bort den från luftburken och fästa den så den inte hänger löst.

En magnetventil styr turbons laddtryck.

23 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Stämmer , tack för svaret !
Nu vet jag precis vad jag ska göra i helgen 👍

Large Cap
1 816 Inlägg
19 mars 2014
Lycka till! smile

23 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Kom på en fråga till ! Haha 😊
Måste man fästa filtret direkt innan LMM eller kan man koppla på en slang till för att kunna placera filtret lite längre bort från motorn ? Eller blir de fel avläsning ?

Large Cap
1 816 Inlägg
19 mars 2014
Du behöver inte montera filtret direkt vid luftmassemätaren (LMM) utan du kan givetvis montera nån rörböj osv mellan. Egentligen i fördel om du monterar så att filtret får kallare luft.

Byggde själv ett s.k CAI (Cold air intake) till min Golf MK4 jag hade förr och då blev det ett rör på totalt nästan 1m mellan själva luftfiltret och LMM (se bild) och det fungerade kanon!
https://www1.garaget.org/archive/37/36138/319858/large_319858-3012217.jpg

Sök