2333
Sök

Lite drifting tips! Allt från HK - vikt - köra mantorp!

118 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
Tjenare! sitter här mot söndag natten och som vanligt dagdrömmer om att ut o köra min bmw.
Jag är 18 bor i Motala och lägger nästan all min kärlig tid och pengar på min bmw e30.
Senaste som hänt är att jag fått tag på en riktigt fin m20b25 motor som inte gått långt.

Tanken med den är att ev sätta på lite snik turbo och ta ut 30-70hk  ska införskaffa Sachs -618 o 6 - puckad sinter lamell. En vettig 260-låda med shortshift och har en svetsad diff som ska dit. Och med de tänkte jag rulla runt på ett par 14" plåtisar på börja min drift karriär. kanske göra en fuling och sätta dit en hydraulisk handbroms när man ändå är i farten.

Det är vad jag utgår ifrån och hoppas att det håller.

Original styrvinklar e30
220 hk
Ca 1300kg bil
Smala små däck back

Går ju säkert att sladda lite på maxi parkeringen liksom...
Men skulle den klara några varv på mantorp?        (har bokat för o köra banan på bimmers eventet)
Eller på någon annan väg med lite halv skarpa kurvor?

Kommer den att kunna "drifta" på tor asfalt?
Kommer de behövas otäckt mycket fart?
Eller blir de att hålla vänta på dagar de regnar enbart?   
Någon som vet någon svag punkt mer en drivaxlarna som jag bör vara förberedd på?     
Några modifikationer jag bör göra på bilen mer ?     
(Ska uppdatera bromsarna lite och bilen är redan sänkt med fräscha dämpare)

Tackar för alla vettiga tips o råd jag kan få!    Ser fram emot att få komma ut lite nu när snön är borta. smile MVH

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
10 mars 2014
eftersom jag antar att du har tight budget så enklaste sättet att trimma bilen på är ju att lätta den smile ut med allt vad inredning heter smile

~Andy~

118 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
Haha jaa då har du förstått rätt! smile  Jag vet men de är tyvärr de jag tänkt låta bli ett tag.. De är min pärla och de är bilen jag kommer åka dagligen. så baksäte m.m. vill jag ha kvar tongue   

Men de du säger är helt rätt. De skulle va de lättaste om jag söker vidare prestanda för plånboken så att säga smile

Tack för tipset!

118 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
Bump** smile

KHRacing
12 mars 2014
om man kan ta hela Parisern på 3:an med en standard men lättad BMW 318 i -89 på 113hk, , så går
det om man vågar med 220hk & turbo

118 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
KHRacing skrev:
om man kan ta hela Parisern på 3:an med en standard men lättad BMW 318 i -89 på 113hk, , så går

Haha! precis vad jag ville höra! big_smile

någon mer info om den bilen? smile  lite tips? smile

KHRacing
12 mars 2014
Sebb0 skrev:
KHRacing skrev:

nepps.  orginal .89 4cyl. lättad, svetsdiff. inget annat

118 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
KHRacing skrev:
Sebb0 skrev:
KHRacing skrev:

nepps.  orginal .89 4cyl. lättad, svetsdiff. inget annat

Fan så fränt smile  Aah då borde ju min också gå att få lite fart på min. smile

118 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
bump! smile

1 948 Inlägg
20 mars 2014
hydralisk handbroms och sen kommer du så klart få "vålda" lite mer med bilen än dom som har 700 hk och bara behöver trycka på gasen för att få sladd wink

Skulle även se till att labba lite med hjulvinklarna, vet ju inte hur mycket du kan ändra dom men så mycket negativ camber fram och sen 0 i camber bak. 2-3 mm toe out fram och även bak. - detta borde få bilen mer överstyrd.

Gamla torra däck och 5-6 bar ringtryck är ett välbeprövat knep också smile

Hojta till på bos träffen så kan jag försöka para ihop dig med några polare som driftar så kan dom säkert både åka med dig och ge dig tips och dom kanske kan bjuda på några varv smile Personligen har jag bara erfarenhet av att sladda på vintern samt runt korvkiosken med bmwn på sommaren wink

118 Inlägg
21 mars 2014
Trådstartare
baltis skrev:
hydralisk handbroms och sen kommer du så klart få "vålda" lite mer med bilen än dom som har 700 hk och bara behöver trycka på gasen för att få sladd wink

Skulle även se till att labba lite med hjulvinklarna, vet ju inte hur mycket du kan ändra dom men så mycket negativ camber fram och sen 0 i camber bak. 2-3 mm toe out fram och även bak. - detta borde få bilen mer överstyrd.

Gamla torra däck och 5-6 bar ringtryck är ett välbeprövat knep också smile

Hojta till på bos träffen så kan jag försöka para ihop dig med några polare som driftar så kan dom säkert både åka med dig och ge dig tips och dom kanske kan bjuda på några varv smile Personligen har jag bara erfarenhet av att sladda på vintern samt runt korvkiosken med bmwn på sommaren wink

Haha bra bra! Joo bilen är rätt låg. och  har ändå skapligt med camber både fram o bak på grund av de.
kan ju see om jag kan göra något med toe en med. tongue   

haha o däcken vet jag de! de blir små smala 14" sulor med mycket tryck så hoppas de blir lätt sladdat smile
och de låter jätte kul! klart jag hojtar till!  o lite tips o sånt är väldigt behövligt!
för min erfarenhet är ungefär lika dan som din. 

har en volvo 740 gl nu som får veta att den lever så fort de är blött eller var o varannan dag på lite grus just för o lära mig balansera lite med gas o fart m.m.  (vinter bilen lever enu alltså)

Tack för svaret!  MVH

Sök