4574
Sök

Motorbyte: B230F > B234F

eliasalund
13 mars 2014
Trådstartare
Tjena! Har sökt en hel del över det här motorbytet och hittat en hel del bra information men behöver ändå få det bekräftat att jag förstått det hela rätt. Så nu gäller det alltså att byta ut en B230F till en B234F.

Bilen som motorn ska in i är en -1989 Volvo 744 GL och har då LH2.4. Bilen som motorn kommer ifrån är en -88 745 GLT 16V då som sagt och den borde då också ha LH2.4 systemet för den har då iallafall felkodsdosan på förarsida vid fjäderbenet.

Men vad jag har förstått så behövs detta göras:
* Göra om vänster motorfäste alt. byta framvagnsbalk om det är möjligt
* Byta kabelhärvan från kontakterna vid passagerarsidans fjäderben, 2st

Angående kabelhärvan så får ni gärna säga om jag ska testa byta från kontakterna eller byta från själva dosan som sitter på passagerarsidan under A-stolpen antar jag.

Vad mer kommer behövas göra?

Tack på förhand. roll

Vill även tillägga att man ska byta tändbox eller vad det nu heter också.. nybörjare..roll
Senast redigerat av eliasalund (13 mars 2014)

6 740 Inlägg
13 mars 2014
Motorbalken måste du byta.
Kabelhärvan behöver du inte göra något med då det är lh 2.4 i bägge. (alltså samma kabelhärva) De 2 styrenheterna är det enda du måste flytta över vilket passar rakt på.
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

eliasalund
13 mars 2014
Trådstartare
Henkix skrev:
Motorbalken måste du byta.
Kabelhärvan behöver du inte göra något med då det är lh 2.4 i bägge. (alltså samma kabelhärva) De 2 styrenheterna är det enda du måste flytta över vilket passar rakt på.
mvh

Okej tack så mycket, är det något annat jag bör tänka på? big_smile

6 740 Inlägg
13 mars 2014
att hänga i en m46 låda då du förmodligen har en 5växlad m47 som är rätt klena om man jämför med m46. vad jag vet så monterades alla 16v med m46

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

eliasalund
13 mars 2014
Trådstartare
Motorn ska in i en A-traktor så ska inte köras hårt, vill dock ha lite mer effekt. Kör på dubbla växellådor, M47 + M40 så man slipper ombesiktning. Har dock hela 745an och det sitter M46 med OD sedan agadiff. Blir väl att behålla sånt inför nästa bygge.

eliasalund
22 mars 2014
Trådstartare
Motorbytet gjort.

För er som ska göra samma sak så här är vad jag behövde göra:
Byta framvagnsbalk & lmm, sen koppla ihop alla kontakter och vrida igång den. Går bra också smile
Bytte inte nån tändbox eller vad allt heter, Jetronicboxen är samma gamla från B230F:en!

EDIT;
Den gick skit dåligt med gamla styrenheten och tändspole, så har nu bytt tändspolen och jetronic enheten och nu går den precis som en 16v gör. Aldrig varit med om 0-100km/h så dåligt som när jag hade 230F enheten..
Senast redigerat av eliasalund (8 april 2014)

Sök