Bandpass brukar passa bra i en sedan, speciellt om det inte finns någon skidlucka som basen kan spela ut igenom. Du kan dra upp röret i hatthyllan, det ska fungera bra det också. Den där basen har ett högt Qts, då är det sluten låda eller bandpass som gäller.
Om man sätter den i en basreflexlåda så kan ljudet bli entonigt och inte riktigt tajt bas.
Bandpass brukar passa bra i en sedan, speciellt om det inte finns någon skidlucka som basen kan spela ut igenom. Du kan dra upp röret i hatthyllan, det ska fungera bra det också. Den där basen har ett högt Qts, då är det sluten låda eller bandpass som gäller.
Om man sätter den i en basreflexlåda så kan ljudet bli entonigt och inte riktigt tajt bas.
Okejokej
Jag är nästan helt säker på att jag har skidlucka i den.. ganska illa att jag inte har koll på det
Men om jag nu har det ska jag då köra med sluten låda och låta basen mynna ut genom denna eller är bandpass fortfarande att rekommendera?
Lådans form, spelar den någon roll eller är det bara volymen som spelar roll?
Enligt MDS så är ju Bandpass det mest effektiva.. men samtidigt så har jag hört att det spelar väldigt bra om den är riktad ut igenom skidluckan..
så denna lösningen då.. om man tar och bygger en bandpass som är monterad precis vid skidluckan och så tar man och drar ut basporten här igenom.. borde inte det vara det optimala då?