Inlösen av bil

mispeen
2 april 2014 · 5 Inlägg

Hej.

Fanns redan trådar om detta men inte riktigt svaren jag sökte, därför gjorde jag en ny.

Krockade en bil för 2 veckor sedan. Verkstan har skickat in en kostnadskalkyl till FB och dem har svarat att det blir inlösen på bilen.
Hur länge tar det innan man får besked vad FB är villig att betala för bilen och när har pengarna landat på kontot?
Och vad tror ni man betalar för detta?

MB 320CDI 2004
Avantgarde
Helskinn
4 zons klimat
Automat
Infällbart drag
22300 mil
Välservad
Stora navigatorn plus HK ljudsystemet

Tacksam för svar

saab_sonett Handledare
2 april 2014 · 1 481 Inlägg

Första bud ca 32000:-

ekelund88
2 april 2014 · 2 656 Inlägg

mispeen skrev:
Hej.

Fanns redan trådar om detta men inte riktigt svaren jag sökte, därför gjorde jag en ny.

Krockade en bil för 2 veckor sedan. Verkstan har skickat in en kostnadskalkyl till FB och dem har svarat att det blir inlösen på bilen.
Hur länge tar det innan man får besked vad FB är villig att betala för bilen och när har pengarna landat på kontot?
Och vad tror ni man betalar för detta?

MB 320CDI 2004
Avantgarde
Helskinn
4 zons klimat
Automat
Infällbart drag
22300 mil
Välservad
Stora navigatorn plus HK ljudsystemet

Tacksam för svar

kan tänka mig att deras första bud ligger på nånstans mellan 65-75000

saab_sonett Handledare
2 april 2014 · 1 481 Inlägg

FB går efter prislistor. Den ligger mellan 32-37000:- försäljning privatperson.
Första budet brukar vara lågt. Du får räkna ett snitt på de som ligger på blocket och komma med ett motbud.
Då får du ett andra bud som brukar vara acceptabelt.

mispeen
2 april 2014 · 5 Inlägg

Kan tillägga att det är en kombi vi pratar om.

Jag måste bara fråga men vart kollar ni att dem ligger på ett pris mellan 32.000:- 37.000:- när jag kikar på blocket så ligger dem mellan 89.000:- till 135.000:- och då är det både firmor samt privatpersoner som annonserar.

saab_sonett Handledare
2 april 2014 · 1 481 Inlägg

Bilpriser.se

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
2 april 2014 · 1 152 Inlägg

saab_sonett skrev:
Bilpriser.se

jag får det till 70-85k!


E-klass 320cdi w211 2005 22500mil,
avantgarde och helläder klickade jag på..

ej navi samt tora ljud...

SÅ sikta på ca 100k

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
mispeen
2 april 2014 · 5 Inlägg

PITSTOP skrev:

saab_sonett skrev:
Bilpriser.se

jag får det till 70-85k!


E-klass 320cdi w211 2005 22500mil,
avantgarde och helläder klickade jag på..

ej navi samt tora ljud...

SÅ sikta på ca 100k

Precis!

Men den har navi och stora ljudsystemet.

torpis Forummoderator
2 april 2014 · 10 572 Inlägg

saab_sonett skrev:
FB går efter prislistor. Den ligger mellan 32-37000:- försäljning privatperson.
Första budet brukar vara lågt. Du får räkna ett snitt på de som ligger på blocket och komma med ett motbud.
Då får du ett andra bud som brukar vara acceptabelt.

Det är extremt olika. Vissa är i våra ögon stollar medan andra gör ungefär så att de kollar på blocket och ger ett skäligt bud.  De gånger jag haft med dem att göra så har man förvisso inte fått betalt för man är rädd om sin bil, men budet har iaf varit i en rimlig nivå och jag har kunnat köpa en likvärdig bil med lätthet.

Att ligga på och kunna föra sin talan är ett stort plus.

Så även i denna tråd är det gissningslek av alla som nämner en summa.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
ekelund88
2 april 2014 · 2 656 Inlägg

saab_sonett skrev:
FB går efter prislistor. Den ligger mellan 32-37000:- försäljning privatperson.
Första budet brukar vara lågt. Du får räkna ett snitt på de som ligger på blocket och komma med ett motbud.
Då får du ett andra bud som brukar vara acceptabelt.

mitt bolag gör ett snitt på bilarna på blocket och ger ett snitt där inte på bilpriser.se eller dylikt man ska få tillräckligt med pengar för att kunna köpa en likvärdig bil

nixon89 klabbarpan
2 april 2014 · 3 041 Inlägg

Ett fb bolag kan vara både snabba och sega när det kommer till att betala ut. Vissa bolag letar även efter kryphål för att slippa.

Mitt försäkringsbolag var otrolig otroligt snabba sist jag behövde hjälp. 3 dar sedan var allt klart (pappersvis då). När det gäller aktuellt värde och vad det kommer och bli är en gissningslek i detta stadiet. Bolagen räknar olika.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Dotzie
2 april 2014 · 485 Inlägg

Grundregel ett är att de tittar på sina listor, vissa skadereglerare är mer nitiska än andra(eller möjligen okunniga). Det ingår i deras jobb att ersättning ska vara skälig,dels vill man inte ha för höga kostnader( som kan innebära premiehöjning) och dels vill man ju inte förlora kunden. Så ett visst utrymme finns för diskussion, jag har anmält ett försäkringsbolag till ARN (allmänna reklamtionsnämden) en gång för många år sedan, men de gick på FB:s linje och jag förlorade några tusenlappar och en jättefin bil.

De brukar vara ganska snabba med att värdera tycker jag, sedan kommer i regel pengarna bara någon dag efter när du har fått beskedet om vad de tänker betala ut för ersättning. Det bästa är bara att sitta still i båten och vänta på besked, det är väl tveksamt att börja ange summor i detta forum tycker jag också, du vet väl vad du gav för den och då ligger ersättningen på ungefär samma nivå beroende hur bra pris du köpte bilen för.

Förr i världen så värderades inte extrautrustning särskilt högt och det följer väl andrahandsmarknadens grundprincip antar jag. Hoppas att du får ersättning så det täcker dina kostander för bilen och att det går snabbt eftersom man ofta vill ha sin egen bil och då behöver man få införskaffa en ny.(inte lika roligt med lånebil)smile

My car Brings Me Women
mispeen
2 april 2014 · 5 Inlägg

Dotzie skrev:
Grundregel ett är att de tittar på sina listor, vissa skadereglerare är mer nitiska än andra(eller möjligen okunniga). Det ingår i deras jobb att ersättning ska vara skälig,dels vill man inte ha för höga kostnader( som kan innebära premiehöjning) och dels vill man ju inte förlora kunden. Så ett visst utrymme finns för diskussion, jag har anmält ett försäkringsbolag till ARN (allmänna reklamtionsnämden) en gång för många år sedan, men de gick på FB:s linje och jag förlorade några tusenlappar och en jättefin bil.

De brukar vara ganska snabba med att värdera tycker jag, sedan kommer i regel pengarna bara någon dag efter när du har fått beskedet om vad de tänker betala ut för ersättning. Det bästa är bara att sitta still i båten och vänta på besked, det är väl tveksamt att börja ange summor i detta forum tycker jag också, du vet väl vad du gav för den och då ligger ersättningen på ungefär samma nivå beroende hur bra pris du köpte bilen för.

Förr i världen så värderades inte extrautrustning särskilt högt och det följer väl andrahandsmarknadens grundprincip antar jag. Hoppas att du får ersättning så det täcker dina kostander för bilen och att det går snabbt eftersom man ofta vill ha sin egen bil och då behöver man få införskaffa en ny.(inte lika roligt med lånebil)smile

Mycket bra skrivet Dotzie!

Måste jag vänta tills FB:na har haft sin diskussion om vem som var vållande till olyckan innan dem ger något bud på bilen tro?

Dotzie
2 april 2014 · 485 Inlägg

Bra fråga, men det skulle jag tro, det brukar i regel gå snabbt, om polisen tillkallades då tar det bara någon dag för FB att bestämma vållande och en skadereglerare brukar kika på bilen parallellt och då vet den vad de ska betala efter det efter den okulära besiktningen. Det borde vara klart på max 10 dagar om du får in skadeanmälan direkt till FB.

mispeen skrev:

Dotzie skrev:
Grundregel ett är att de tittar på sina listor, vissa skadereglerare är mer nitiska än andra(eller möjligen okunniga). Det ingår i deras jobb att ersättning ska vara skälig,dels vill man inte ha för höga kostnader( som kan innebära premiehöjning) och dels vill man ju inte förlora kunden. Så ett visst utrymme finns för diskussion, jag har anmält ett försäkringsbolag till ARN (allmänna reklamtionsnämden) en gång för många år sedan, men de gick på FB:s linje och jag förlorade några tusenlappar och en jättefin bil.

De brukar vara ganska snabba med att värdera tycker jag, sedan kommer i regel pengarna bara någon dag efter när du har fått beskedet om vad de tänker betala ut för ersättning. Det bästa är bara att sitta still i båten och vänta på besked, det är väl tveksamt att börja ange summor i detta forum tycker jag också, du vet väl vad du gav för den och då ligger ersättningen på ungefär samma nivå beroende hur bra pris du köpte bilen för.

Förr i världen så värderades inte extrautrustning särskilt högt och det följer väl andrahandsmarknadens grundprincip antar jag. Hoppas att du får ersättning så det täcker dina kostander för bilen och att det går snabbt eftersom man ofta vill ha sin egen bil och då behöver man få införskaffa en ny.(inte lika roligt med lånebil)smile

Mycket bra skrivet Dotzie!

Måste jag vänta tills FB:na har haft sin diskussion om vem som var vållande till olyckan innan dem ger något bud på bilen tro?

My car Brings Me Women
MKarlsson Tunnelmaster
2 april 2014 · 348 Inlägg

Om du tar det över telefon med dom så kolla gärna upp blocket innan så du kan komma med argument varför du ska ha mer betalt.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 april 2014 · 5 650 Inlägg

var väldigt länge sen jag fick en bil inlöst
men i det stora hela gick det ganska fort lämnade in bilen på en plåtverkstad sen gick de 1 max 2 dagar så ringde fb och sa att den är ovärd och laga bla bla vad de skulle kosta m.m de gav ett bud och jag frågade om de skämtade?
sen fick jag ett bättre bud. och redan samma dag satt pengarna på kontot och allt jag behövde nämna vart bilfan fanns dvs plåtverkstaden såg aldrig en bilen mer big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang