3985
Sök

Två aktiva subwoofers, en passiv. En stereo.

881 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
Tjenare!

Jag hade tänkt ha två aktiva subwoofers, en under vardera säten. Förare och passagerare. Samt en passiv i skuffen med separat slutsteg.

Stereon har en RCA/lågnivå-utgång för subwoofer, frågan är bara, hur ska jag koppla för att få allt att fungera tillsammans? smile

Mvh

21 761 Inlägg
7 april 2014
Jag törs nog säga ganska säkert att baslådorna inte kommer att vara samspelta med varandra, minst två olika baslådor och dessutom monterade på olika ställen är tyvärr en dålig utgångspunkt. hmm

Rent teoretiskt funkar det med alla baslådor, du får helt enkelt förgrena lågnivåkabeln till 3 st lågnivåkablar och sedan koppla till vardera baslåda. smile

881 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag törs nog säga ganska säkert att baslådorna inte kommer att vara samspelta med varandra, minst två olika baslådor och dessutom monterade på olika ställen är tyvärr en dålig utgångspunkt. hmm

Rent teoretiskt funkar det med alla baslådor, du får helt enkelt förgrena lågnivåkabeln till 3 st lågnivåkablar och sedan koppla till vardera baslåda. smile

Jag funderade på det jag med, men då läste jag någonstans att jag skulle förlora effekt? Vilket jag inte förstår eftersom volten blir densamma? Eller? smile

Kommer det låta konstigt menar du?

21 761 Inlägg
7 april 2014
Eftersom att baslådorna inte är likadana så spelar de inte på samma sätt eller återger samma frekvensområde, dessutom blir inte ljudet riktigt tajt när lådorna sitter på olika ställen. "Konstigt" ljud kan man nog säga att det blir, kanske rent av dåligt.

Lågnivåsignalen försvagas visserligen när signalen förgrenas, men till viss del kan man kompensera det genom att vrida upp stegens gainkontroller lite extra. Fast gainkontrollerna ska ju ändå helst justeras in så att ljudet fortfarande låter rent fastän stereovolymen är högt uppvriden, det är den generella rekommendationen som också brukar stå i manualerna. smile

Sök