Volvo 945 kompressionstest och laddtryck

fridasbabe
17 april 2014 · 104 Inlägg

Tjena har en 945 ltt -97 som går väldigt bra. Läckte lite olja som jag fixad. Samt gjorde en basic service.
Tänkte fråga, eftersom jag vill veta lite mera hur motorn mår. (Går ju bra) Men tänkte göra ett kompressionstest. Den har ju gått över 37 000 mil nu, sen hade förra ägaren ställt upp laddtrycket till ca 1bar, något under.

Men jag tog ner det lite under 0.6 bar nu. (tråkigt) sad
Jag bry mig inte om verkliga hästkrafter, utan bara känslan, 0.9-1bar var lagom för mig, pallar motorn?

Här har jag lite frågor:
- Vad är normala värden för kompressionstest på dessa motorer, förutom att det ska vara jämt?

- Hur mycket ladd kan jag köra med? Vet inte ifall han har chippa den eller inte, hur kollar jag det?

- Filter eller inget filter? Jag märkte ingen skillnad med ett filter på? Kör original filter o box på....

- Har satt ljuddämpare o katt på, är 200 cell för mycket? Förstör jag Biltemas 200 sportkatt eftersom jag satt den precis efter downpipen? Är 3" hela vägen...

- Misstände efter jag tvättade motorn, tändspole eller fördelare börja ge sig?

Kör farmors racing bil...
Sebthex
17 april 2014 · 6 Inlägg

Angående komptrycket brukar man anse att en avvikelse på mer än 10% på en av cylindrarna är gränsen för åtgärd. Alltså: Mindre än dom 10% ingen åtgärd. Har även läst runt lite och komptrycket värkar skiljas väldigt mycket från bil till bil, hittat allt mellan 9 och 13,5, men det viktiga är att det inte skiljer mer än 10% på dom olika cylindrarna.

fridasbabe
17 april 2014 · 104 Inlägg

Sebthex skrev:
Angående komptrycket brukar man anse att en avvikelse på mer än 10% på en av cylindrarna är gränsen för åtgärd. Alltså: Mindre än dom 10% ingen åtgärd. Har även läst runt lite och komptrycket värkar skiljas väldigt mycket från bil till bil, hittat allt mellan 9 och 13,5, men det viktiga är att det inte skiljer mer än 10% på dom olika cylindrarna.

Okej, tack för svaret! Skall kolla imon när jag har tid.

Kör farmors racing bil...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang