dawwe
...has left the building...
30 april 2014
· 4 474 Inlägg
235/30/20 = ca 203 cm omkrets
265/35/22 = ca 233 cm omkrets
Detta ger typ 15% större omkrets. Godkänt av besiktningsorgan är +- 5%. I regel kan man få på däck/hjul med 7-8% större omkrets, men detta kan variera en hel del från bil till bil. I mina ögon finns det inte en chans att du får på 265/35/20, du får nog gå ner 185/25/22 (ca 204 cm) eller max 215/25/22 (ca 209 cm). Sen är jag tveksam till om det ens finns däck med 215/25 i 22"....
Mitt råd: Ta reda på original dim från fabrik. Räkna ut omkretsen. Lägg till max 7-8% på omkretsen, nånstans där brukar max omkrets ligga. Sedan får du räkna baklänges för att få reda på vilken däcks dim du måste ha på dina 22". Givetvis kommer fälgbredd o även ET spela in, men börja med att kolla om du ens kan få tag i passande däck...Min gissning är att det kommer aldrig gå, iaf inte om du vill kunna köra oxå, montera de på stillastående bil med spacers för show/utställning kan kanske gå men att köra med de lära vara "kört"...
Senast redigerat av dawwe (30 april 2014)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure