Köra med avställd bil?

trippelturbo Trucker
6 september 2011 · 2 710 Inlägg

Anlita en privat bärgare.. Kostar runt tusingen!

Fart missbrukare
MasterWolf
26 oktober 2011 · 1 Inlägg

Jag och morsan blev stoppad inne i stan igår av snuten. Morsans bil är avställd. Morsan blev skitnervös. Det var en ung poliskille och han påpekade förstås att bilen var avställd. Vi sa att vi varit och kollat runt efter bildelar, då rabblade han upp nåt om att man inte får åka och shoppa bildelar med avställd bil. Då sa vi att vi missuppfattat det hela. Sen var han så snäll att han lät morsan köra vidare. Nu blir det till att ställa på bilen och fixa den illa kvickt. Där kom man undan med ett nödrop kan man säga.

huntelaar DLS
2 maj 2014 · 1 147 Inlägg

Tja. Jag köpte en vw pickup igår från 1983 som var avställd. Ringde fbolaget och försäkrade den innan. Vi skrev papper på att den skulle ställas på i samband med ägarbyte. Slog mig precis att det var dumt att inte ställa på den direkt över internet. Den är redan postad och allt. Detta var ett gammalt regbevis så finns ingen behörighetskod att få tag i. Den ligger hos posten nu. Kan jag åka dit på det?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 maj 2014 · 14 060 Inlägg

Den blir ju inte påställd förrän TS får papperen om du skickar det med snigelpost.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Caffe
2 maj 2014 · 1 436 Inlägg

Vettemannen skrev:
Den blir ju inte påställd förrän TS får papperen om du skickar det med snigelpost.

/Benny

"Har hört" att det juridiskt räknas som påställt så fort pappren är postade och att påställningsdatumet blir dagen för ägarbytet trots att pappret legat i brevlådan några dagar. Insatta får gärna bekräfta eller dementera att det är så.

(Nej det låter inte logiskt, men å andra sidan är inte juridik alltid logisk.)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 maj 2014 · 14 060 Inlägg

Caffe skrev:

Vettemannen skrev:
Den blir ju inte påställd förrän TS får papperen om du skickar det med snigelpost.

/Benny

"Har hört" att det juridiskt räknas som påställt så fort pappren är postade och att påställningsdatumet blir dagen för ägarbytet trots att pappret legat i brevlådan några dagar. Insatta får gärna bekräfta eller dementera att det är så.

(Nej det låter inte logiskt, men å andra sidan är inte juridik alltid logisk.)

Vet inte hur det är riktigt i detta fall, polisen ser väl inte att den är påställd förrän det ändras i TS:s datorer. Den 28/4 gick jag in på nätet för att ställa på Vetten 1/5 men eftersom dom inte gör någon datakörning röda dagar så får jag vänta tills klockan 20.00 2/5, alltså i kväll och då är den ju påställd i morgon 3/4. Vet inte vad som hänt om jag kört 1/4 och blivit stoppad av farbror blå.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
huntelaar DLS
2 maj 2014 · 1 147 Inlägg

Posten har haft hela dagen att köra upp brevet till TS, men jag tror inte det hjälper. Det står ju gårdagens datum på brevet. Riktigt luddigt

Caffe
2 maj 2014 · 1 436 Inlägg

huntelaar skrev:
Posten har haft hela dagen att köra upp brevet till TS, men jag tror inte det hjälper. Det står ju gårdagens datum på brevet. Riktigt luddigt

Därav min fråga, ibland är det så att det räknas som att man gjort sin ändring när brevet är postat och jag undrar hur TS ser på saken. Om jag kommer ihåg detta när jag ska ställa på vinterbilen ska jag se vilket datum som hamnar som påställningsdatum, när det postades eller kom fram.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 maj 2014 · 17 486 Inlägg

huntelaar skrev:
Tja. Jag köpte en vw pickup igår från 1983 som var avställd. Ringde fbolaget och försäkrade den innan. Vi skrev papper på att den skulle ställas på i samband med ägarbyte. Slog mig precis att det var dumt att inte ställa på den direkt över internet. Den är redan postad och allt. Detta var ett gammalt regbevis så finns ingen behörighetskod att få tag i. Den ligger hos posten nu. Kan jag åka dit på det?

Jag köpte en avställd bil för några år sedan. Kom på samma sak som dig... Ringde transportstyrelsen och de kunde inte ställa på den men när de fick veta att jag precis köpt den och postat pappret var det en annan sak. De ställde på den på momangen.

Sen håller jag inte med om Hamiltons inlägg med att det blir tvärstopp om man blir stoppad. Jag blev stoppad 11 jan -13. med en bil jag glömt ställa på. 1200:- i böter blev det men jag fick lov att köra hem de 1-2 milen jag hade kvar. Kanske var polisen snäll av olika orsaker? "Alla känner alla här ute"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
2 maj 2014 · 7 290 Inlägg

joo man bruka få köra hem den,, om man slipper böter är bara för polisen är snäll,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
SibbSon Mr. AUDI !
2 maj 2014 · 642 Inlägg

Har erfarenhet för 3 räknade tillfällen då ja ställt på bil vid köptillfälle, påställningen är godkänd from att papper är påskrivna och postade o dagens datum. blir du stoppad o polisen misstror dig kan dem enbart ge dig ett tvång om att åka in till station och visa upp papper på detta så fort dem kommit i brevlådan! så då gäller de jue att du inte ljuger wink

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
huntelaar DLS
2 maj 2014 · 1 147 Inlägg

SibbSon skrev:
Har erfarenhet för 3 räknade tillfällen då ja ställt på bil vid köptillfälle, påställningen är godkänd from att papper är påskrivna och postade o dagens datum. blir du stoppad o polisen misstror dig kan dem enbart ge dig ett tvång om att åka in till station och visa upp papper på detta så fort dem kommit i brevlådan! så då gäller de jue att du inte ljuger wink

Okej tack så mycket, jag kör på det. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang