lepra skrev:
Hej. Kan börja med att säga att mina bilkunskaper är mycket begränsade, inget favoritämne direkt.

Jag kör en Golf 2 1.8i cl -90, billigt och bra för en student. Besiktigade den idag, och dessvärre fick jag körförbud. När besiktningsmannen skulle testa bromsarna var det något som började läcka under, och bromsverkan var 0. Gick med och tittade och när han hissade upp bilen så var bromsslangen vänster bak trasig och stod och droppade bromsvätska. Kollade dom övriga och alla utom vänster fram hade anmärkningar. Tur att det hände på besiktningen och inte i trafiken, jag vet.

Ringde till två verkstäder, båda sa att det skulle gå på mellan 2-3 sillar att laga. Ringde även till en bekant som är bilmekaniker och han sa något om att om det sitter för hårt fast i bromsrören måste man eventuellt byta även dom och då kan priset dra iväg kanske ännu mer.
Köpte bilen nybesiktigad för 6000 så det svider halva bilens kostnad på en reparation.
Så, någon som känner till en billig mekaniker i Örebro där även studenter har råd att laga bilarna, eller är det smartare att sälja den och köpa cykel?
Besiktningsprotokollet säger:
1. Bromsslang, fram höger, fastsättning bristfällig
2. Bromsslang, bak vänster, brusten
3. Färdbroms hjulbroms, fram höger, ur funktion
4. Färdbroms hjulbroms, bak vänster, ur funktion
5. Bromsslang, bak höger, fastsättning bristfällig
Tack på förhand