Nissan 200sx S13 "Långvarigt rullande projekt"

Denna projekttråd handlar om min S13 som inskaffades i början på 2014. Anledning till att jag gör denna tråd är för att kunna få tillbaka gnistan för att skruva på den. Planen var att piffa till den, tvätta, polera, sänka och montera 18"fälgar , 9,5" breda med 215/35-18 däck. Sedan när vintern kommer så var planen att få 500hk ur motorn. Efter det bygga om den till 180sx Silvia s13. Dock blev det en hel del hinder redan från start.
  • 5 Följare
  • 3 667 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 maj 2014
Cartilage
3 maj 2014 · 27 Inlägg

Hallå!

Denna projekttråd handlar om min S13 som inskaffades i början på 2014.
Anledning till att jag gör denna tråd är för att kunna få tillbaka gnistan för att skruva på den.

Planen var att piffa till den, tvätta, polera, sänka och montera 18"fälgar , 9,5" breda med 215/35-18 däck.
Sedan när vintern kommer så var planen att få 500hk ur motorn.
Efter det bygga om den till 180sx Silvia s13.

Dock blev det en hel del hinder redan från start.

Information om bilen / Vad som har gjorts.

Topp

Planad (0.65) hmm
Prov tryckt
Ventiler slipade
Sotningssats
Topplocksbultsats
Cometic stålpackning 1,9 mm


Botten

Vevlager ras hmm

Övrigt

Oljeförflyttar kit
Oljekyl 30 Raders
Temp givaradapter 32 mm
Temp givare för kylfläkt 92 grader från Saab 90
Sugande 12" fläktar
Kylarslangar
Mätare: Vattentemp, Oljetemp och Oljetryck
Byggt om lyktorna till "sleepy eye´s"

Allt annat på bilen är original.


Uppdateras så småningom.                                      2014-05-03

BMW 316i "Parfymen" (1992)
Cartilage
3 maj 2014 · 27 Inlägg

Började med att hämta bilen

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-9ad65cbf96257e43c7312d80ab1868d8.jpg

Rulla in den i garaget för genomgång nästa dag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-58a7d974a014dbea9b0c11e2ce8ae85f.jpg

Tog bort kylaren som läkte och ersatte den med en ny. ( Hittade ingen bild på kylaren, kommer upp senare )

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-64dfaf5fd8ceaa4db517f6491351421a.jpg

Sedan tar vi en titt på oljan. Ser inte så bra ut lr hur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-84ac29762b00566dfbc954aa7dc68bdf.jpg

Av med toppen med insug och avgas sidan

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-498d3fa3f3ea6c7bc130529a7a185dd9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-4f8df92dad21cce69ea476668441df24.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-8e1a3e28e27801ec72beab9b320479a9.jpg

Plockar toppen i miniatyrer inför planing m.m.

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-adc2b86f0d1ac66239d5d5d579411427.jpg

Det som jag blev mest rädd över var att några av toppbultarna kunde man skruva loss för hand.
Saknades en del skruvar, muttrar, brickor och fanns konstiga "fula lösningar"

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-9b6c05d5ef53c4803b90a2e89f28b900.jpg

På arbetstid ringde företaget som kontrollerar toppen, prov tryckningen var helt ok. Dessvärre var toppen så dålig så de fick plana 0.65 mm ! Han villa att de skulle ta en titt på ventilerna samt allt annat. De slipade ventilerna och plockade ihop den m.m.

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-80c635a71defaea7acbc36b9792705b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-03e3bb6c67225e5f5ee738e5a7bd755c.jpg

Paket från England

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-084dcc94268b3b96c6d42aefedb1726b.jpg


När vi väl kollade den gamla packningen så kunde vi inte se några skador eller sprickor i den utan misstänker att förra ägaren körde den nått så fruktansvärt varm.
Sen tycker jag att denna oljeförvärmaren är helt onödig. Skulle vilja få tag på en adapter istället för den. Men då fick det bli så här istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-521b6f92c5f1dee060519f6c3268dd63.jpg


Uppdaterar mer senare.

Senast redigerat av Cartilage (3 maj 2014)

BMW 316i "Parfymen" (1992)
Cartilage
3 maj 2014 · 27 Inlägg

Efter ett härjande med motorn så var allt på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-fe45c6cadc6526c1f101fc7d31e40c35.jpg

Uppstarten gick bra och jag började med lite annat så som eldragning till mätinstrumenten Vatten temp, olje temp & olje tryck. Satte dem provisoriskt i stereo facket.

Kopplade även en temp givare till fläktarna som sitter på kylaren. Kopplades via ett relä.
Tog en snabb titt på youtube om sleepy eyes och gjorde 2 brytare och en "tut-knapp" mellan relät och där relät ska sitta i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67517/67517-d1036afc886d5c96d6e48211ec2c1b91.jpg

BMW 316i "Parfymen" (1992)
Cartilage
3 maj 2014 · 27 Inlägg

Efter en besiktning och lugnt körande. Mätt avgas värden, kollat tändning, kammen etc.
Allt verkar ok. Körde den i 2 veckor lite här och var sedan hårdare körning.

Då började det låta "rassel" vid gas på drag....  mad
Så nu misstänker jag vevlager och tänker ta ur motorn och växellådan.

Men innan det så inväntar jag för ev. nytt garage så får vi se vad som bli.

Hörde något om att ACL ska gå i konkurs ? Stämmer detta ?

BMW 316i "Parfymen" (1992)
Lekndr93
3 maj 2014 · 246 Inlägg

Prem lagd wink

Mercedes 190E 2,3 "w201" (1990)
BMW 325i "E91" (2006)
andreas_1996
4 maj 2014 · 951 Inlägg

ska följas smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang