Däcken tar i när jag svänger, v70 -99. bästa åtgärd?

Louksor
1 maj 2014 · 1 915 Inlägg

Hej.
Jag köpte nya däck o fälgar häromdagen som tyvärr tar i när jag svänger.
Finns det nån här med äldre volvo v70  som har däck som tagit i hjulhuset när man svänger och hur har ni löst det?

Fälgarna jag köpte är 8x19" och däcken är 235/35-19.
Hade tänkt köpa 18", men de var slutsålda så valde 19" istället, då däckfirman sa att den dimensionen oxå skulle passa min bil utan att det skulle ta i nånstans, men så blev det inte....

Bak tar det bara i vid större gupp så det funkar.
Men fram tar det i rätt mycket när jag svänger.
Hade det bara varit vid fullt rattutslag så hade det väl gått att köra med så länge man inte svänger fullt.
Men det tar i längst fram på insidan av hjulhuset även när jag kör i rondeller osv o det är inte så bra, måste ju kunna köra med bilen utan att det tar i redan vid små svängar...

Kan det funka att lägga en spacer på 5mm i mellan, eller behövs det tjockare? Fast de får inte komma för långt ut heller då de nog kommer ta i skärmkanten vid gupp i så fall.
Eller är enda alternativet att sätta på mindre däck och/eller kräva att däckfirman tar tillbaka dom, då de sa att fälgarna o däcken passade och att det skulle va den dimensionen till min v70 -99 som är sänkt 60/40, utan att det skulle ta i nånstans

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6868/6868-ec628fec3477b7b3f778761ef42d3dff.jpg

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
B00RG84
1 maj 2014 · 132 Inlägg

Själv kör jag med 215 35 19 8,5 bred fälg. Å det tar i.

>< Volvo ><
zzr94092
1 maj 2014 · 4 392 Inlägg

lämna tillbaks dom,inte ens snygga,men det är bara min åsikt..då skulle du ha en V70N/S60 helt hopplös vändradie,tar i när man sänker dom ,redan vid 40mm,har en V70N med original R -fälgar med 235/40-18,men kan ju åka i rondeller iallafall,

FLindgren
1 maj 2014 · 5 089 Inlägg

Gör egna styrstopp. kolla hur orginal ser ut på länkarmen så gör du ett par egna i trä eller något annat material.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
it_mutt Avstängd
1 maj 2014 · 10 388 Inlägg

FLindgren skrev:
Gör egna styrstopp. kolla hur orginal ser ut på länkarmen så gör du ett par egna i trä eller något annat material.

Fast, om man nu inte kan ta sig runt en rondell utan att det tar i, och han gör styrstopp som stoppar innan det tar i...hur tycker du det skulle fungera i praktiken att köra med bilen då?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Markus1987
1 maj 2014 · 498 Inlägg

235or fram är ju egentligen onödigt brett, jag har 225/35-19 fram och redan de tar i när man svänger fullt men inte märkt av nå större vid körning i rondell! Spacerplattor borde funka men vet inte riktigt vilken tjocklek du behöver isåfall för att undvika skrap på 235or... Grejjen är ju det att om du sätter tjocka spacers så kanske du slipper skrapet på insidan men då kanske det istället börjar ta i skärmarna, något man får tänka på!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 maj 2014 · 14 058 Inlägg

Louksor skrev:
Hej.
Jag köpte nya däck o fälgar häromdagen som tyvärr tar i när jag svänger.
Finns det nån här med äldre volvo v70  som har däck som tagit i hjulhuset när man svänger och hur har ni löst det?

Fälgarna jag köpte är 8x19" och däcken är 235/35-19.
Hade tänkt köpa 18", men de var slutsålda så valde 19" istället, då däckfirman sa att den dimensionen oxå skulle passa min bil utan att det skulle ta i nånstans, men så blev det inte....

Bak tar det bara i vid större gupp så det funkar.
Men fram tar det i rätt mycket när jag svänger.
Hade det bara varit vid fullt rattutslag så hade det väl gått att köra med så länge man inte svänger fullt.
Men det tar i längst fram på insidan av hjulhuset även när jag kör i rondeller osv o det är inte så bra, måste ju kunna köra med bilen utan att det tar i redan vid små svängar...

Kan det funka att lägga en spacer på 5mm i mellan, eller behövs det tjockare? Fast de får inte komma för långt ut heller då de nog kommer ta i skärmkanten vid gupp i så fall.
Eller är enda alternativet att sätta på mindre däck och/eller kräva att däckfirman tar tillbaka dom, då de sa att fälgarna o däcken passade och att det skulle va den dimensionen till min v70 -99 som är sänkt 60/40, utan att det skulle ta i nånstans

http://www1.garaget.org/gallery/images/7/6868/6868-ec628fec3477b7b3f778761ef42d3dff.jpg

Byt till rätt däck! Simple as that!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Christian S
2 maj 2014 · 4 816 Inlägg

Louksor skrev:
Hej.
Jag köpte nya däck o fälgar häromdagen som tyvärr tar i när jag svänger.
Finns det nån här med äldre volvo v70  som har däck som tagit i hjulhuset när man svänger och hur har ni löst det?

Fälgarna jag köpte är 8x19" och däcken är 235/35-19.
Hade tänkt köpa 18", men de var slutsålda så valde 19" istället, då däckfirman sa att den dimensionen oxå skulle passa min bil utan att det skulle ta i nånstans, men så blev det inte....

Bak tar det bara i vid större gupp så det funkar.
Men fram tar det i rätt mycket när jag svänger.
Hade det bara varit vid fullt rattutslag så hade det väl gått att köra med så länge man inte svänger fullt.
Men det tar i längst fram på insidan av hjulhuset även när jag kör i rondeller osv o det är inte så bra, måste ju kunna köra med bilen utan att det tar i redan vid små svängar...

Kan det funka att lägga en spacer på 5mm i mellan, eller behövs det tjockare? Fast de får inte komma för långt ut heller då de nog kommer ta i skärmkanten vid gupp i så fall.
Eller är enda alternativet att sätta på mindre däck och/eller kräva att däckfirman tar tillbaka dom, då de sa att fälgarna o däcken passade och att det skulle va den dimensionen till min v70 -99 som är sänkt 60/40, utan att det skulle ta i nånstans

http://www1.garaget.org/gallery/images/7/6868/6868-ec628fec3477b7b3f778761ef42d3dff.jpg

är ju standard att det tar i när man svänger fullt på 850/X70 så fort man frångår orginalstorlekarna på däcken, dom största orginal fälgarna som såldes till 850/X70 va 7x17" med 205/45-17 däck.
den som sa att 235/35-19 passar på din bil utan att det tar i har värkligen ingen koll för det gör det även om den är orginal hög så åk tillbaka till däckfirman du köpte dom av och klaga.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
jaka54
2 maj 2014 · 5 734 Inlägg

Hej!
Lämna tillbaka dem!!
Min personliga uppfattning är att stora fälgar och tunna däck ser töntigt ut!
De må passa på en "racingbil" men inte på en vanlig standardbil.wink

PMPerformance
2 maj 2014 · 2 266 Inlägg

Jag hade 215/40 19 på 8,5" breda fälgar och de tog i innerskärmen vid fulla rattutslag.
Byt till smalare däck så funkar de bättre.

svetsdiff !!!
Drunk A.Sörman
2 maj 2014 · 1 299 Inlägg

Körde 225-30-20 på en likadan sänkt skrapa typ bara när man svängde fullt men det gör det typ jämnt på äldre v70  om man inte kör standard smile

Teho
4 maj 2014 · 237 Inlägg

PMPerformance skrev:
Jag hade 215/40 19 på 8,5" breda fälgar och de tog i innerskärmen vid fulla rattutslag.
Byt till smalare däck så funkar de bättre.

Inte alltid smalare funkar dock.
Farsan hade 195/70-15 sommardäck på sin då ganska nya 855 SE (detta var 90-tal) och det skrapade i vid fullt rattutslag.
Jag har 215/40-18 på min S70 och det skrapar ingenstans.

Dessutom blir det nog en ordentlig stretch med mindre än 215 på 8,5".
Receptet på att slippa skrapet är nog en 8" fälg istället för 8,5", och köra med 215/35-19.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang