Saab 9-5 Aero, oroligt ladd

funkyp
29 april 2014 · 118 Inlägg

Jag har dock fått felkoder på Evap ventilerna tidigare, men när jag nu söker efter felkoder med hjälp av OBD2-läsaren, finner jag inga koder alls...

Funkiee Saab älskare!
29 april 2014 · 4 597 Inlägg

1171 verkar stämma, o då kan det vara lambdan som spökar, testa o mäta upp dom. vet dock inte vad för värde de skall ha... tydligen har tech2 en cykel så man kan testa om de funkar som det ska

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Funkiee Saab älskare!
29 april 2014 · 4 597 Inlägg

testa då o ryck r slangen o kör, håll koll på laddtrycket, funkar bilen bättre så är det bara o byta evap, inte optimalt o inte plugga under test, men då märker du om den funkar bättre, så ut o testa nu!!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
funkyp
29 april 2014 · 118 Inlägg

Ok, tack som tusan Funkiee!! Vad bör jag hålla koll på gällande laddtrycket, kan jag gasa fullt?? Är nybörjare när det gäller dessa delar i motorn:)

Funkiee Saab älskare!
29 april 2014 · 4 597 Inlägg

du styr laddtrycket mer eller mindre med gaspedalen, så fullgas ska du inte göra, men gasa på är ingen fara smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
funkyp
29 april 2014 · 118 Inlägg

Ok, för det är bara när den pressas till det yttersta problemet uppstår nämligen! Men ska se ifall jag märker någon skillnad bara genom att köra som vanligt. Förresten, vad menade du när då frågade ifall jag tankade bilen, det är ca 1/4 kvar i tanken. Kan det ha något med saken att göra? Att den kanske inte får tillräckligt med bensin ner genom "tratten" i tanken?

Funkiee Saab älskare!
29 april 2014 · 4 597 Inlägg

okej, men gasa som du ungefär gasar, tror du märker när du väl testar. aha, nä tänkte om du hade testat bensin istället för e85 men det hade du redan testat smile kan ju vara spridarna också som strular!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
funkyp
29 april 2014 · 118 Inlägg

Ok, då förstår jag. Nya 630 spridare från Maptun monterades i somras ihop med turbon.

funkyp
29 april 2014 · 118 Inlägg

Okej, provtur utförd. Resultat, symptomet finns kvar och nu började den nypa redan vid gula markeringen (turbomätaren) på femans fäxel, kan självklart bara vara en ren tillfällighet, men jag förstår verkligen ingenting.sad

funkyp
1 maj 2014 · 118 Inlägg

Nu börjar den strula än mer... När jag var påväg upp till Gävle idag började den nypa när jag låg i 120 km/h med farthållaren igång. Jag sänkte hastigheten till 110 och symtomet upphörde för en stund för att sedan återkomma. När farthållaren var igång ville den självklart kompensera för avtagandet i hastighet, då såg jag att "turbo" mataren i instrumentpanelen lade sig i mitten av gult en längre tid tills jag släppte gasen manuellt. Jag skulle verkligen behöva lite råd och tips på vad ni tror kan vara felet. Känns inget vidare att resa med bilen som den är nu!

Senast redigerat av funkyp (1 maj 2014)

Funkiee Saab älskare!
1 maj 2014 · 4 597 Inlägg

kollat alla vacumslangar så ingen läcker?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
1 maj 2014 · 839 Inlägg

Hade du bytt bränslefilter?
Efter ditt sista inlägg verkar det som att bilen går magert, förmodligen pga detta.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
funkyp
2 maj 2014 · 118 Inlägg

Bränslefilter bytt för två veckor sedan... Jag har sökt på alla forum jag kan efter ägare med liknande problem men har inte funnit någon. Börjar kännas rätt trist faktiskt...

funkyp
2 maj 2014 · 118 Inlägg

Det enda jag kan tillägga är att när jag precis införskaffat bilen kände jag en tydlig doft av obränd bensin varje gång jag klev ur bilen efter en hård körning. Jag såg att det var en liten närmst obetydlig rinning på tanken. Vet inte ifall detta kan vara något av vikt. Kan luftmassemätaren ge dessa symtom? De bytte den på Maptun i somras men då till en bättre begagnad.

Funkiee Saab älskare!
2 maj 2014 · 4 597 Inlägg

kan va nån lambda kanske, får testa med tech2 på saab isf smile eller mäta upp dom men tech 2 ska tydligen ha någon test cykel på det smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
funkyp
18 maj 2014 · 118 Inlägg

Tog en titt på luftfiltret igår, det var fruktansvärt smutsigt!  Kan tänka mig att lmm skulle kunna ha fått sig en törn av det. Låg en del smuts på nätet nämligen i lmm. När jag ryckte sladden till den så gick den alldeles utmärkt även när jag varvade. Dessutom fick jag ingen felkod. Är detta normalt eller kan det vara något som är trasigt?

Funkiee Saab älskare!
18 maj 2014 · 4 597 Inlägg

kan mycket väl vara LMM, testa o byt!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
funkyp
21 maj 2014 · 118 Inlägg

Testat att byta den utan resultat. Nu har bilen börjat bli grinig när jag startar den, men inte när den är varm utan när den stått någon timme eller efter en natt. Då är det väl inte vevaxelgivaren? Jag har precis monterat en Henko pump, kan det vara problemet?

Funkiee Saab älskare!
21 maj 2014 · 4 597 Inlägg

kolla upp ditt soppatryck så det är rätt, undra hur spridarna mår. O hur programmet är ställt

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
21 maj 2014 · 839 Inlägg

Funkiee skrev:
kolla upp ditt soppatryck så det är rätt, undra hur spridarna mår. O hur programmet är ställt

Inte kan det väl vara fel på mjukvaran?
Det låter ju väldigt konstigt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang