Bmw E38 gamla automatlådan, kända för att gå sönder, varför?

744-AL
24 maj 2014 · 191 Inlägg

Har nyligen köpt en E38 730ial från 1994 med den gamla automaten. min funkar felfritt och är frisk, men jag har förstått att dom är kända för att rasa, (nått med plast kulor)

Kan man behandla lådan på nått sätt för att bäst undvika att de uppkommer skador, givetvis skall jag inte plåga den men kan man växla/köra på nått sätt för att bespara sig ras?

MVH Anders

uhlin
24 maj 2014 · 2 834 Inlägg

Det var väl till stor del 740/750 som hade det problemet du tänker på.

Saxat från autopower .se Där du kan läsa allt om bmw.

Köper man en automatväxlad BMW 740/750 så ska man kontrollera automatlådan extra noga! Det så kallade "Plasttkuleproblemet" förekommer, om än i mindre skala än för E34/E32 (sannolikt förstärktes lådorna i E38 något) Blir det problem är det emellertid kostsamt att åtgärda. Problemen drabbar ZF5HP30 (Automatlådan som sitter i 740iA(L) 1994 - 1997 samt 750iA(L) 1994 ­ 2002). Det finns plastkulor i lådan som kan slitas med tiden. Symptomen blir att växellådan börjar växla konstigt, problem med att få i växlar med mera. Mer information om symptomen och hur man kommer tillrätta med problemet finns här -->. I övrigt bör man känna till att man inte skall gasa när man backar med en 5HP30-försedd bil. En underdimensionerad ventil gör att man vid gaspådrag under backning riskerar att spränga växellådan...






Inledning:
Det finns två små plastkulor i ventilhuset i växellådan ZF 5HP30/A5S 560Z. Kulorna nöts ned och kan, när de är slitna, pressas genom plåten som delar av ventilhuset. Ifall detta sker, kommer växellådans funktion att sättas ned, och till slut sluta fungera helt. Typisk livslängd på kulorna är 15.000-20.000 mil. Körstil förefaller inte påverka.

Detta mekartips är resultatet av byte av ventilhusets plastkulor i växellådan ZF 5HP30 på 3 olika bilar som uppvisat symptom av varierande grad, 740iA -93, 540iA -95, 540iA -93. Bilarnas växellådor har återfått full funktionalitet och fungerat klanderfritt efter operationen.

Hur svårt är det då? Ja, egentligen är det inte så svårt. Men det är många moment och det är tidskrävande. Sammantaget gör detta att vi bedömer att arbetet bör betecknas som svårt. Arbetet underlättas avsevärt av tillgång till lyft. Liksom i så många andra fall när det gäller att meka med din bil så gäller att rätt verktyg är halva arbetet. Följ därför våra rekommendationer noga för att minimera riskerna och tidsåtgången.
Eftersom beskrivningen är ganska lång finns en sammanfattning i slutet för de som anser sig erfarna -->

Symptom:
När detta händer är det svårt att komma iväg på ettan. Motorn varvar och lådan slirar innan tvåan går i. I neutral vill bilen gå bakåt. Det kan även vara svårt att få i backväxeln, lådan slirar innan backen går i, ofta hårt. Det är ofta svårt att backa uppför i stark lutning, automatlådan slirar och högt varvtal krävs för att komma någonstans. Vi har även märkt att symptomet framträder om fräsch olja påfyllts i lådan. Om byte av plastkulor inte sker när dessa symptom uppstår, är det bara en tidsfråga innan ventilhuset sprängs och en utbyteslåda är det enda ekonomiskt försvarbara alternativet.

Berörda modeller med 5HP30 från ZF:
540iA E34 1993 - 1995
740iA/740iaL E32 1992 - 1994
840ciA E31 1992 - 1996
850ciA E31 1994 - 1998
740iA /740iaL E38 1994 - 1997
750iAL E38 1994 - 2002

744-AL
24 maj 2014 · 191 Inlägg

Härligt med info! Och enligt texten så hade inte 730 den lådan alltså bara 740?

Germax
26 maj 2014 · 12 086 Inlägg

Korrekt, och för att förtydliga så rasar inte den berörda lådan när plastkulorna slits ut, det är ett enkelt fix och problemet drabbar alla 5HP30, det är ett konstruktionsfel. Körstil har ingen betydelse.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang