3933
Sök

VW Passat 4motion v6 2.8 -02 Motorkod: AMX

5 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
Jag vill framförallt veta vad ni andra tycker om den motorn (V6 2.8 motorkod:AMX) Men även om bilen rent allmänt.

Jag är intresserad av den men har aldrig förr haft en VW och känner att jag kan för lite om den motorn och karossen för att veta vad man ska va extra noga att titta efter.

Jag är medveten om att motorn är ganska törstig och vill nog ha 1+l/milen.

Bilen har gått ca 17000 mil.

Vanliga fel på motorn?

Kort sagt vill jag veta era åsikter/erfarenheter av dessa v6 motorer?

Evildan
14 maj 2014
Hej och välkommen hit.

Jag har ägt både Passat syncro och A8 q med AUDIs fina 2.8v6, motorn har snurrat på bra och faktiskt ganska billigt om man kör snällt med den.
Passaten tog strax under litern och A8 ganska precis litern med automatlåda när jag körde normalt.

Jag anser att 2.8V6 30v är en trevligare bekantskap än VR6.
Den ska inte ticka precis i startögonblicket, eller annars heller.
Vridet kommer tidigare, effektkurvan är flackare, blir en mera lugn råstark bruksmotor fast som ändock har likvärdigt flås på höga varv.
Kamrem är relativt kostsamt att låta byta på verkstad.
Fyrhjusdriften som är monterad i den Passaten är likadana torsenprylar som i A4q.
(men det visste du förmodligen redan.)

Bilen i sig är ganska bra men tråkig som en beige vägg.

Håll utkik efter:
Klapprande framvagn. Kör över brunnslock och dyl när du provkör.
Små irriterande elfel på elhissar, belysning osv. Testa alla funktioner.
Matta strålkastare.
Smårost på baklucka.
Sliten förarstol vänster sidostöd.
2ans växel kan vara lite tjurig att få i om tidigare ägare tittat för mycket på F&F och har kamikazeväxlat den.

Det är vad jag kommer på just nu. Andra fyller säkert på med mer information.

5 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
Kamikazeväxlingar tror jag inte den varit med om.. Men ska ändå uppmärksam på det.

Vattenpump+kamrem ska vara bytt för ca 5 mil sedan på verkstad..

För mig är det inte alls viktigt att bilen är rolig den kan få vara tråkig som en vägg.

Hållbarhet och hyfsad styrka är vad jag har intresse av med denna bil..

1 122 Inlägg
14 maj 2014
husqvarna skrev:
Kamikazeväxlingar tror jag inte den varit med om.. Men ska ändå uppmärksam på det.

För mig är det inte alls viktigt att bilen är rolig den kan få vara tråkig som en vägg.

Har haft 3 passater 4motion diesel av samma kaross och i det stora hela har d varit framvagnen + packboxar i bakaxarln som sitter vid inre knuten kan börja läcka lite. Dock rätt billiga/enkla saker att åtgärda. Men framvagnen har då alltid jag bytt i ett och inte nån enstaka del åt gången för nästa brukar åka rätt snabbt efter. Kan dock inte kommentera motorn men har ju 2.8 v6 i min golf och hittils är d enda jag bytt är en laddregulator på ca 3-4 tusen mil men min motor sitter d kedja på.
Senast redigerat av ValP2k (14 maj 2014)

gasa nu foer faen!

Evildan
14 maj 2014
husqvarna skrev:

Då låter det som ett vettigt alternativ då körglädje "på det viset" inte är viktigt utan du ska ha bilen som just en bil och inte som en leksak runt korvkiosken.

Det är rätt bra slitvargar.
Hoppas det blir ett för dig passande köp.
(Jag hade även kikat åt RAV4/CR-V då jag är lätt japsfrälst när det kommer till billig pålitligt transportmedel.)

5 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
Tackar för alla svar/tips som ni kommer med.

CR-V har jag också tittat emot lite men nu dök läget på passaten upp så tror det blir att ge den en chans  iallafall...

Men sett över de tips ni kommit med såhär långt så är det framförallt framvagnen som man bör titta på..

Fler tips mottages tacksamt angående motor, kaross och drivlina.. smile

1 122 Inlägg
14 maj 2014
Framvagnen från tyskland är 1200:- från tyskland KOMPLETT med bultar. Så om den är kass hade jag skitit fullständigt i d smile Men d är skönt vrid i maskinen om du nånsin ska dra nå. Märks knappt du har något bakom dig. Drivlinan är mer eller mindre odödlig om man tittar på dom effekterna vissa kör med.

gasa nu foer faen!

5 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
Låter lovande om man tittar här... Låter betydligt mer tveksamt på de 2 jag pratat med privat.. Båda har varit djupt tveksamma till v6'an...

1 122 Inlägg
14 maj 2014
husqvarna skrev:
Låter lovande om man tittar här... Låter betydligt mer tveksamt på de 2 jag pratat med privat.. Båda har varit djupt tveksamma till v6'an...

Vet som sagt inte skillnjaden mellan min med kedja å din med kamrem men bör ju inte vara nån extrem skillnjad. Kanske en signal till vw vore på sin plats? å bara höra vad dom säger smile Var på g å köpa passat med v6 innan men hittade ingen å då blev d golfen.

gasa nu foer faen!

5 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
Har varit i kontakt med två olika VW verkstäder med som har givit tips med. Men fordonsägare som har eller har haft denna modell på motor och kaross väger tungt i mitt val.. Då dom som ägare även känner bilen "privat" och därav kan berätta en del som kanske inte verkstäder upplevt.. 2002 är ju inte jätte nytt längre så många lär mecka själva och har stött på problem som kanske är mindre kända hos verkstäder... All information är av vikt...

293 Inlägg
26 maj 2014
ValP2k skrev:
husqvarna skrev:

Vet som sagt inte skillnjaden mellan min med kedja å din med kamrem men bör ju inte vara nån extrem skillnjad. Kanske en signal till vw vore på sin plats? å bara höra vad dom säger smile Var på g å köpa passat med v6 innan men hittade ingen å då blev d golfen.

Det är två olika motorkonstruktioner, Golfen:s är en VR6:a även om R-et försvann 1998 och den är tvärställd, I Passaten sitter en Audimaskin, en konventionell V6:a på längden.

Sök