Köpråd: Pendlarbil som kan dra med låg totalkostnad

F-Forward
10 juni 2014 · 4 Inlägg

Hej,

Eftersom jag fått längre till jobbet samt blivit med häst så börjar det bli dags att byta ut min Golf V 1.6 2005. Börjar med fakta:
Pendlar 90 km ToR varje arbetsdag, mestadels motorväg. Nästan ingen stadstrafik.
Behöver kunna dra minst 1400 kg, gärna mer, och orka med det utan att storkna, ca 30 mil i månaden.
Låt oss säga 2500 mil/år, allt på bra vägar.

Önskemål:
Gärna kombi
Vill lägga så lite i mellan som möjligt, låt oss säga att jag får 50kkr för golfen. Om det blir lägre totalkostnad över låt oss säga tre år kan jag tänka mig att lägga mer.
Ska vara uthärdlig att ligga med i 110-130km/h.
AC och farthållare.
Så låg totalkostnad som möjligt, dvs inkl service, drivmedel, skatt, värdeminskning och försäkring utan att jag ska behöva bli mekaniker själv.

Frågor:
Börjar det löna sig med diesel här?
Går det ens kombinera bränsleekonomi med en motor som ska orka dra släpet? Visserligen orkar golfen med det utan problem, kanske mest är den låga vikten på bilen och framhjulsdriften som gör att det går lite ostabilt ibland?

Tack på förhand!

//Tommy

F-Forward
11 juni 2014 · 4 Inlägg

Försökt kolla lite priser på blocket och knappat in i Bilsvar, verkar vara svårt att slå VW Passat Variant 2.0 TDI för mig, några kommentarer, andra förslag?

Andromeda Rumpmas
11 juni 2014 · 3 860 Inlägg

V70 D5

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
11 juni 2014 · 12 512 Inlägg

Du har redan snubblat över ett bra alternativ på egen hand för Passat TDI är inte dum, vi har haft två stycken på jobbet och modellen är trevlig men diverse elfel förekom till och från under hela den tiden vi hade dem. Det var egentligen inga allvarliga fel men en elektrisk handbroms som vägrar släppa när man har bråttom i väg kan vara nog så irriterande, dessutom är en liten varning för DSG-lådan på sin plats.

Trots att en del kollegor behandlade bilarna riktigt elakt så krånglade aldrig någon automatlåda (DSG6) för oss men andra VW-ägare har haft problem med dem, om du gör en sökning hittar du mycket som är värt att läsa om den konstruktionen men var noga med att inte blanda ihop det största problembarnet (varianten med sju växlar och torra lameller) med dess mycket mindre problemfyllda syskon (sex växlar och våta lameller) till 2.0TDI.

DSG är en härlig låda som lyfter modellen ordentligt jämfört med ett manuellt alternativ och problem förekommer hos alla märken och modeller, men man får tänka på att Passat med DSG är en väldigt vanlig bil i Sverige där långt från alla exemplar drabbas av problem.

Om inte Passat eller V70 tilltalar dig så ta en titt på BMW 3 Touring (generation E91) som är en rolig och lagom praktisk liten kombi som är stadig med ett släp bakom och har rimliga driftkostnader. Det är en av mina favoriter på marknaden och den kanske tilltalar även dig?

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Germax
12 juni 2014 · 12 086 Inlägg

Jag tycker Passat är överlägsen många av sina konkurrenter, den snåla dieselmotorn är stark (speciellt med chip) och klarar utan problem en hästtransport.

Driven08
12 juni 2014 · 152 Inlägg

Toyota Prius ? Runt 0,5 - 0,6 i motorvägs tempo

Fördelarna mot en diesel är helt klart skatten.

Försäkringen är inte den heller speciellt dyr. ( bilen står ej på mig )

Skön komfort

Hyfsat billig service, kamkjedja

Även däcken är vanlig storlek om man inte byter ut dessa då tongue

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
-matte En Medlem
13 juni 2014 · 405 Inlägg

Stämmer visserligen men dragkrok har den inte och rekommenderas ej av Toyota.

xXSammy
13 juni 2014 · 6 569 Inlägg

Ford Mondeo 2.0 TDCI (Även med powershift) eller med annan valfri motor och växellåda

Kamrem var 20.000 mil /10år
Olja i växellådan var 6000 mil/3år
Kamkedja på bensinmotorerna (utom 2.5T)
Eluppvärm framruta på 90% av bilarna
Kolla efter:
Stötdämpar läckage
Så elektronik fungerar (Kabelbrott i dörr annars är vanligaste)

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1 (Ingen powershift men samma automatlåda som sitter i V70 II)
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1 (Manuell)
http://www.blocket.se/vastmanland/Ford_ … =5&w=2
http://www.blocket.se/vasternorrland/Fo … =5&w=2 (2.0 Bensin flexifuel)

Senast redigerat av Malheus (13 juni 2014)

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang