Tjena, hoppas ni får nånting av den här guiden 
Vad kan man göra för att få mer hästkrafter i bilen (insugningsmotorer, elektroniskt styrda)?
Man kan byta till sportluftfilter eller öppet sportluftfilter
Byta till ett sportavgassystem
Chiptrimma
Byta kamaxel
Plana och porta toppen
Vad kan man göra för att få mer hästkrafter i bilen (turbomotorer, elektroniskt styrda)?
Samma som ovan
Grövre framrör
Öka laddtrycket
Byte till sportssystem ger bilar med insugningsmotor ca 3-6 hk effektvinst genom mindre motstånd i bland annat ljuddämparna. Motorn varvar även upp snabbare.
På bilar med turbomotor höjs avgastemperaturen med ökat turbotryck. Med ett originalmonterat avgassystem ökar mottrycket och hämmar effekt och vridmoment. Fördelen med ett fullflödessystem är att avgaserna lättare evakueras. Speciellt ger ett grövre framrör fördelen att turbon inte blir så varm vid hård belastning. Detta medför att laddtrycket bibehålls under ett bredare varvregister, vilket ger mycket högre effekt och vridmoment från ca 2800 v/m.
Förutom högre effekt och vridmoment ger ett fullflödessystem och ett grövre framrör en snabbare "spool up" effekt på turbon. Vid växling eller efter motorbroms uppstår turboeffekten med mindre "fördröjning".
Bilen erhåller även märkbar förbättring i längre accelerationsintervall, 80-140 km/h och vid flera accelerationer i följd (ex. vid omkörningar). Därför rekommenderas i första hand byte till fullflödes-avgassystem vilket ger ca 3-5 hk effektökning över hela registret. För att erhålla maximalt vridmoment och effekt rekommenderas även ett byte till grövre framrör, vilket möjliggör något högre laddtryck.
Varför sportluftfilter?
Ett sportluftfilter med bomullsfibrer har ett lägre motstånd i filtermaterialet. Motorn suger in luften lättare vilket resulterar i högre motoreffekt. Ju högre varvtal desto mer effekt. Vid tester får man på en 2-liters motor ut 3 till 4 hkr mer än med konventionellt originalfilter. Vid chiptrimning kan det vara nödvändigt att byta till sportfilter då motorn vid maximal belastning erfordrar mer luft.
Det mindre motståndet är även positivt för bränsleekonomin
Att byta luftfiltret till ett sportluftfilter ger i skiftande grad en effektökning i motorn beroende på hur det originalmonterade insugningssystemet är byggt, motorns cylindervolym och vilket filter man väljer.
Sportfiltren ger ett mindre motstånd och resultatet blir en effektökning framförallt i högre varvtalsområden. På en turbomotor får man en snabbare spool-up effekt av turbon, dvs bättre gasrespons. Med ett sportluftfilter kan effekten öka med 3 till 4 hk.
Till vissa bilmodeller finns även ett Direct Air-kit där den originalmonterade luftrenarboxen ersatts med ett öppet filter. Motståndet i filtret blir mindre genom att luften tar en kortare väg. Effektökningen kan bli mellan 4-8 hk jämfört med ett originalfilter.
De flesta filter är tvättbara och kan med rätt skötsel hålla lika länge som bilen. På sikt är det därför ur ekonomisk synpunkt lämpligt att byta till sportluftfilter.
Finns det några nackdelar med öppet sportluftfilter?
Ett öppet sportluftfilter tenderar även till att släppa igenom lite mer skit än originalsystem Skiftade meningar om detta…
Att enbart montera ett öppet filter, utan att avskärma den varma luften från motorn, kan på vissa bilar ge minskad effekt genom att filtret då även suger varmluft. Kall luft innehåller mer syre vilket ger ökad effekt.
Hur fungerar en chiptrimning?
Uppgradering, eller den mer förekommande benämningen "chiptrimning" är ett enkelt sätt att höja prestandan på bilar med insugnings- och turbomotorer med elektronisk styrd insprutning. Bäst effekt får du oftast på en bil med turbomotor.
Processen går ut på att man förändrar programvaran i originalchipet och man kan kortfattat säga att en uppgradering ger en något mindre bränsleförbrukning genom en högre verkningsgrad i motorn. Dvs vridmomentet ökar och du får ut en bättre effekt ur motorn.
Vanligtvis ökar vridmomentet lika mycket i procent som antal hk. För en även högre effektökning och vridmoment så kan man byta ut luftfiltret till ett sportfilter.
Vad kan man mer göra förutom öppet sportluftfilter, sportavgassystem och chiptrimning som ger fler hästar och/eller bättre vridmoment?
Byta kamaxel
Plana och porta toppen
Hur kan man öka kompressionsförhållandet?
Plana toppen
Vad behöver man för att göra en turbokonvertering av en vanlig insugsmotor?
Kan man uppgradera bromsarna på ett billigt sätt?
Man kan låta slitsa skivorna
Uppgradera bromsbeläggen
Vad ger slitsning/slottning/hålborrning i bromsskivorna för effekt?
Fördelarna med både slitsade och hålborrade bromskivor är att när belägget trycks mot skivan bildas varma gaser, dessa gaser försvinner i slitsarna eller hålen och belägget ligger mot skivan utan en luftkudde under. Detta gör mest effekt då bromsarna blir hårt utnyttjade, i slutet av en lång bromsning så behöver du inte böja sönder ratten för att det fortfarande ska ta.
Kan man slitsa/slotta/hålborra sina originalbromsskivor?
Jo det fungerar, risken finns dock att det blir rostbildning!
Med hålborrade skivor blir det lätt stressprickor runt hålen som sedan växer.

Vad kan man göra för att få mer hästkrafter i bilen (insugningsmotorer, elektroniskt styrda)?
Man kan byta till sportluftfilter eller öppet sportluftfilter
Byta till ett sportavgassystem
Chiptrimma
Byta kamaxel
Plana och porta toppen
Vad kan man göra för att få mer hästkrafter i bilen (turbomotorer, elektroniskt styrda)?
Samma som ovan
Grövre framrör
Öka laddtrycket
Byte till sportssystem ger bilar med insugningsmotor ca 3-6 hk effektvinst genom mindre motstånd i bland annat ljuddämparna. Motorn varvar även upp snabbare.
På bilar med turbomotor höjs avgastemperaturen med ökat turbotryck. Med ett originalmonterat avgassystem ökar mottrycket och hämmar effekt och vridmoment. Fördelen med ett fullflödessystem är att avgaserna lättare evakueras. Speciellt ger ett grövre framrör fördelen att turbon inte blir så varm vid hård belastning. Detta medför att laddtrycket bibehålls under ett bredare varvregister, vilket ger mycket högre effekt och vridmoment från ca 2800 v/m.
Förutom högre effekt och vridmoment ger ett fullflödessystem och ett grövre framrör en snabbare "spool up" effekt på turbon. Vid växling eller efter motorbroms uppstår turboeffekten med mindre "fördröjning".
Bilen erhåller även märkbar förbättring i längre accelerationsintervall, 80-140 km/h och vid flera accelerationer i följd (ex. vid omkörningar). Därför rekommenderas i första hand byte till fullflödes-avgassystem vilket ger ca 3-5 hk effektökning över hela registret. För att erhålla maximalt vridmoment och effekt rekommenderas även ett byte till grövre framrör, vilket möjliggör något högre laddtryck.
Varför sportluftfilter?
Ett sportluftfilter med bomullsfibrer har ett lägre motstånd i filtermaterialet. Motorn suger in luften lättare vilket resulterar i högre motoreffekt. Ju högre varvtal desto mer effekt. Vid tester får man på en 2-liters motor ut 3 till 4 hkr mer än med konventionellt originalfilter. Vid chiptrimning kan det vara nödvändigt att byta till sportfilter då motorn vid maximal belastning erfordrar mer luft.
Det mindre motståndet är även positivt för bränsleekonomin
Att byta luftfiltret till ett sportluftfilter ger i skiftande grad en effektökning i motorn beroende på hur det originalmonterade insugningssystemet är byggt, motorns cylindervolym och vilket filter man väljer.
Sportfiltren ger ett mindre motstånd och resultatet blir en effektökning framförallt i högre varvtalsområden. På en turbomotor får man en snabbare spool-up effekt av turbon, dvs bättre gasrespons. Med ett sportluftfilter kan effekten öka med 3 till 4 hk.
Till vissa bilmodeller finns även ett Direct Air-kit där den originalmonterade luftrenarboxen ersatts med ett öppet filter. Motståndet i filtret blir mindre genom att luften tar en kortare väg. Effektökningen kan bli mellan 4-8 hk jämfört med ett originalfilter.
De flesta filter är tvättbara och kan med rätt skötsel hålla lika länge som bilen. På sikt är det därför ur ekonomisk synpunkt lämpligt att byta till sportluftfilter.
Finns det några nackdelar med öppet sportluftfilter?
Ett öppet sportluftfilter tenderar även till att släppa igenom lite mer skit än originalsystem Skiftade meningar om detta…
Att enbart montera ett öppet filter, utan att avskärma den varma luften från motorn, kan på vissa bilar ge minskad effekt genom att filtret då även suger varmluft. Kall luft innehåller mer syre vilket ger ökad effekt.
Hur fungerar en chiptrimning?
Uppgradering, eller den mer förekommande benämningen "chiptrimning" är ett enkelt sätt att höja prestandan på bilar med insugnings- och turbomotorer med elektronisk styrd insprutning. Bäst effekt får du oftast på en bil med turbomotor.
Processen går ut på att man förändrar programvaran i originalchipet och man kan kortfattat säga att en uppgradering ger en något mindre bränsleförbrukning genom en högre verkningsgrad i motorn. Dvs vridmomentet ökar och du får ut en bättre effekt ur motorn.
Vanligtvis ökar vridmomentet lika mycket i procent som antal hk. För en även högre effektökning och vridmoment så kan man byta ut luftfiltret till ett sportfilter.
Vad kan man mer göra förutom öppet sportluftfilter, sportavgassystem och chiptrimning som ger fler hästar och/eller bättre vridmoment?
Byta kamaxel
Plana och porta toppen
Hur kan man öka kompressionsförhållandet?
Plana toppen
Vad behöver man för att göra en turbokonvertering av en vanlig insugsmotor?
Kan man uppgradera bromsarna på ett billigt sätt?
Man kan låta slitsa skivorna
Uppgradera bromsbeläggen
Vad ger slitsning/slottning/hålborrning i bromsskivorna för effekt?
Fördelarna med både slitsade och hålborrade bromskivor är att när belägget trycks mot skivan bildas varma gaser, dessa gaser försvinner i slitsarna eller hålen och belägget ligger mot skivan utan en luftkudde under. Detta gör mest effekt då bromsarna blir hårt utnyttjade, i slutet av en lång bromsning så behöver du inte böja sönder ratten för att det fortfarande ska ta.
Kan man slitsa/slotta/hålborra sina originalbromsskivor?
Jo det fungerar, risken finns dock att det blir rostbildning!
Med hålborrade skivor blir det lätt stressprickor runt hålen som sedan växer.
Senast redigerat av WayneGoQ (18 juni 2014)
Att köra för fort är ett aktivt val..JAG väljer att köra fortare än angiven hastighet. Med det accepterar JAG även som förare de regler som gäller. Detta innebär att JAG som hastighetsöverträdare är villig att ta mitt straff om JAG kör för fort och fastnar i en kontroll.
0
0
0
0