Remote slutsteg BMW e90

NumB
29 juni 2014 · 40 Inlägg

Tjena,
ska fläska in gamla ljudet i nya bilen av märke BMW 325 e90 07a.
Har klippt högtalarkablarna under listen fram och fixat en högnivåomvandlare.
Ska ha ett slutsteg och baslåda i skuffen så rör inte framsystemet än.

Problemet är att när jag klippte halvljuset för att hänga remoten på den slingan så startar slutsteget men dör sedan direkt.
Kollade och då var det bara ca 8 volt på den kabeln?

Är det därför steget dör?
Vad ska jag nu hänga remoten på för kabel?

Tack på förhand
Jesper

NumB
29 juni 2014 · 40 Inlägg

Sorry för dubbelpost!
Mvh

Drönirettab
29 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Det borde bero på att spänningen bara är 8 V, minsta möjliga spänning för slutstegens remotefunktion brukar ligga däromkring tror jag. smile

Finns det alltså ingen remoteutgång på din högnivåomvandlare?

NumB
30 juni 2014 · 40 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det borde bero på att spänningen bara är 8 V, minsta möjliga spänning för slutstegens remotefunktion brukar ligga däromkring tror jag. smile

Finns det alltså ingen remoteutgång på din högnivåomvandlare?

Det kan inte ha nått att göra med att bilen bara vara igång, alltså inga varv på motorn?

Nej tyvärr fanns det inte det på högnivåomvandlaren...
Finns det inte nått annat med 12volt i skuffen?

Mvh

Victorduvet
30 juni 2014 · 395 Inlägg

Borde väl funka att tjuva ström från bakljuset?

Lite B men det bör fungera tongue

BMW 520 (1992)
Drönirettab
30 juni 2014 · 21 761 Inlägg

NumB skrev:
Det kan inte ha nått att göra med att bilen bara vara igång, alltså inga varv på motorn?

Även med avslagen motor ska spänningen kunna ligga högre än 8 V.

Är det någon form av reducerat halvljus på din bil?

Om det är reducerat halvljus så är spänningen lägre än normalt och i så fall låter det ganska troligt med 8 V eller liknande. Då kan du utnyttja en annan kabel istället, tex bakljuset (som Victorduvet föreslår). smile

NumB
30 juni 2014 · 40 Inlägg

Drönirettab skrev:

NumB skrev:
Det kan inte ha nått att göra med att bilen bara vara igång, alltså inga varv på motorn?

Även med avslagen motor ska spänningen kunna ligga högre än 8 V.

Är det någon form av reducerat halvljus på din bil?

Om det är reducerat halvljus så är spänningen lägre än normalt och i så fall låter det ganska troligt med 8 V eller liknande. Då kan du utnyttja en annan kabel istället, tex bakljuset (som Victorduvet föreslår). smile

Ledsen om jag var otydlig och skrev fel!
Klippte såklart bakljuset alldeles innan lampan och det är den som bara ligger på ca 8volt.
Spelade ingen roll om jag bromsade eller slog på dimljusen.

Finns det något förklaring på det och vad kan det finnas i skuffen med 12v?

Hur mycket drar steget om man lägger det det på pluspolen bara?

Drönirettab
30 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Jag tycker det är konstigt att spänningen bara är 8 V på bakljusen, där borde det inte finnas någon ljusreducering som jag ser det. Har tyvärr ingen bra förklaring, andra kanske vet. Mät i säkringsdosan om det finns någon säkring som ger 12 V med tändningen i läge 1 och 2, eller ett "ACC-läge". smile

Ett slutsteg kan dra 0,5-2 A beroende på storlek när det är påslaget utan musik (tomgångsström alltså), av den anledningen ska man inte koppla 12 V konstant spänning till remoteingången.

NumB
30 juni 2014 · 40 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag tycker det är konstigt att spänningen bara är 8 V på bakljusen, där borde det inte finnas någon ljusreducering som jag ser det. Har tyvärr ingen bra förklaring, andra kanske vet. Mät i säkringsdosan om det finns någon säkring som ger 12 V med tändningen i läge 1 och 2, eller ett "ACC-läge". smile

Ett slutsteg kan dra 0,5-2 A beroende på storlek när det är påslaget utan musik (tomgångsström alltså), av den anledningen ska man inte koppla 12 V konstant spänning till remoteingången.

Jävligt irriterande!
Ja måste leta åt den och kolla, men då måste man dra en till kabel igenom hela bilen igen!
Kanske kan kolla om regskyltsbelysningen går på 12v?

Har läst lite om att man kan sno från antennen, skulle det fungera tro?

Känns som att någon där ute bör ha kopplat en ett slutsteg på en likadan modell:|

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang