Nissan Sunny GTi-R eller Mitsubishi EVO III?

Foffis
14 maj 2007 · 676 Inlägg

skulle vilja få lite köpråd om dessa två bilar.
För och nackdelar för båda
vad dom möjligtvis skulle kunna kosta i försäkring (i runda slängar bara sådär)
Vad man ska tänka på vid köp
Vilken har bäst prestanda
Vilken har bäst utbud på diverse delar som t.ex trim och styling

Vilken av dessa 2 bilar hade du/ni valt? och varför.

MVH Krille

Dropkick N!sSan !D|0t
14 maj 2007 · 20 Inlägg

Gti-r är en jävligt rolig bil! och med sr20det red tot så är den ganska skott säker...
Har haft 3st själv..har iofs rasat 2st lådor och 1 vinkeldiff på dom  big_smile
Har en tendens att villa understyra bara..

Evo e nog lite hållbarare skulle jag tro...Går å få en attans fart i dom får en hyffsad peng!
En nackdel är väl att de blir svåt å hitta en vänsterstyrd, om man nu vill ha det!


Lycka till med ditt handlande! .:mvh:.

Måste (sila) Vi (horse) Ha det (braj) Ring nån (bång)...
Fredrik89 Bilmekaniker
14 maj 2007 · 274 Inlägg

evon har ju bra mycke bättre grepp om det är de man e ute efter.. annars e no sunnyn en rolig lek bil.. youre choise

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Mr_Gear Biltokig
14 maj 2007 · 870 Inlägg

Dropkick skrev:
Evo e nog lite hållbarare skulle jag tro...Går å få en attans fart i dom får en hyffsad peng!
En nackdel är väl att de blir svåt å hitta en vänsterstyrd, om man nu vill ha det!


Lycka till med ditt handlande! .:mvh:.

Evo III fanns aldrig som vänsterstyrd då den aldrig såldes på en marknad för vänsterstyrda bilar så då snackar vi en konversion så det lär bli svårt att hitta....
Annars är evon det givna valet big_smile

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Foffis
15 maj 2007 · 676 Inlägg

Dropkick skrev:
Gti-r är en jävligt rolig bil! och med sr20det red tot så är den ganska skott säker...
Har haft 3st själv..har iofs rasat 2st lådor och 1 vinkeldiff på dom  big_smile
Har en tendens att villa understyra bara..

Evo e nog lite hållbarare skulle jag tro...Går å få en attans fart i dom får en hyffsad peng!
En nackdel är väl att de blir svåt å hitta en vänsterstyrd, om man nu vill ha det!


Lycka till med ditt handlande! .:mvh:.

hur har försäkringen varit för dig? dyr, lagom eller billig.



Vänsterstyrt var faktiskt planerat, så det är inget problem.
har sökt efter info om båda bilarna o har inte hittat nå vidare faktiskt.

ludde__mannen draminbil.nu
15 maj 2007 · 1 382 Inlägg

Foffis skrev:

Dropkick skrev:
Gti-r är en jävligt rolig bil! och med sr20det red tot så är den ganska skott säker...
Har haft 3st själv..har iofs rasat 2st lådor och 1 vinkeldiff på dom  big_smile
Har en tendens att villa understyra bara..

Evo e nog lite hållbarare skulle jag tro...Går å få en attans fart i dom får en hyffsad peng!
En nackdel är väl att de blir svåt å hitta en vänsterstyrd, om man nu vill ha det!


Lycka till med ditt handlande! .:mvh:.

hur har försäkringen varit för dig? dyr, lagom eller billig.



Vänsterstyrt var faktiskt planerat, så det är inget problem.
har sökt efter info om båda bilarna o har inte hittat nå vidare faktiskt.

Som MR_Gear säger så finns EVO III Bara högerstyrd.. Vänsterstyrda EVO kom (här är jag lite osäker) iom VI:an tror jag..

Powerup
15 maj 2007 · 66 Inlägg

Mitt tips är att för det första ha ett till fordon att ta sig runt med smile om man nu inte vill åka med sin Evo eller GTI-R hela tiden förståss, det finns det säkert en del som gör.  Men ett tips bara.

Om du tänker på försäkringen kan jag säga på en gång vilken som är billigast, det är GTI-R:en. Eftersom GTI-R aldrig såldes i sverige räknar försäkringsbolagen försäkringen som en vanlig Sunny GTI, dvs det är samma försäkring på din GTI smile
Ta ett reg.nr på en EVO 3:a och ring till försäkringsbolagen å hör av du får för pris, det är ju ganska individuellt.

Evo och GTI-R har ungefär samma 0-100 siffror.

Motormässigt så finns det ju massor med trim både till Evo:on och GTI-R motorn SR20DET.
Stylingmässigt kan jag på en gång säga Evo:n.

Båda är jätteroliga bilar såklart och man har massvis med skoj. Jag kan ju säga att jag var faktist lite inne på Evo:n där ett tag men ville faktist ha en ovanligare bil, och reservdelar är inget problem att få tag på, närmaste Nissan återförsäljare smile

hojta om det är något.

mvh Jim

Truth in Engineering | URQ
Powerup
15 maj 2007 · 66 Inlägg

viktigast är såklart att motorn låter bra och att det absolut inte läcker någon olja någonstans. Och sen att bilen känns bra i växellådan.
Man brukar faktist få det man betalar för, såklart att det kan dyka upp oväntade saker och då är det bra att ha en liten budget till det.

Sen har ju Evo:n kamrem och GTI-R:en har kamkedja, jag vet att nissan säger att kamkedjan aldrig behöver bytas, men jag renoverar min topp just nu och tänker byta kamkedjan ändå, det är bara bra.

Truth in Engineering | URQ
Foffis
15 maj 2007 · 676 Inlägg

Tack för ett jättebra svar jimGTI-R! som det ser ut nu så lutar det mer åt en GTI-R smile

men såldes EVO III i sverige asså?

sen har man ju sett GTI-R och GTI-R pulsar eller bara pulsar, vad är skillndaden eller är det samma bil?

ska jag satsa på en GTI-R som är reggad och klar i sverige eller ska jag ta in en själv?
Finns en GTI-R på blocket för 53k eller ngt sånt. kan det vara något lurt med den då? man får ju va man betalar för oftast.

finns det något i GTI-R:en som väldigt lätt går sönder eller slits väldigt fort. Kollade lite på GTI-R klubbens hemsida där det fanns köpråd och då varnade dom för kopplingen, är detta ett vanligt fel?

MVH Krille

Lone Star
15 maj 2007 · 1 231 Inlägg

Nej Evo III såldes aldrig i Sverige, tror faktiskt inte den såldes utanför Japan ens? Ine helt hundra på just det dock.

Men Evo såklart wink Att alla gnäller på högerstyrda bilar förstår jag inte, vad är problemet? Jag har absolut inga problem med det.

Mitt projekt: Evo III
Mr_Gear Biltokig
15 maj 2007 · 870 Inlägg

Som jag skrev tidigare, evon finns endast som högerstyrd och såldes ENDAST på japanska marknaden tror jag, om den inte såldes i GB också men det tror jag inte.... Första evon som såldes i sverige var Evo VI TME som började säljas här år 2000....

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Janne
15 maj 2007 · 252 Inlägg

Sunnyn skall visst vara lite framtung på bana? Nämns även något om detta i bilsports köpråds reportage. Kolla om någon kompis har den aktuella liggandes... Register finns längst bak.

//Janne
NmRi Drifttekniker
15 maj 2007 · 224 Inlägg

Gammelevon (1 2 3) är inte särskilt dyr i försäkring, men vad det kommer att kosta på dig kan ingen här svara på ändå, utan ring runt och kolla med massa olika bolag !
Kul bil med fullt ös i kurvorna smile
Oavsett vilken av de bilarna du köper så blir du nog inte besviken för kul är det. Tänk på att det oftast kostar mkt pengar att äga en sådan bil bara, och om du inte redan kan det så lär dig att meka.

BBR
15 maj 2007 · 348 Inlägg

Lone Star skrev:
Men Evo såklart wink Att alla gnäller på högerstyrda bilar förstår jag inte, vad är problemet? Jag har absolut inga problem med det.

Så länge vägen svänger höger när du kör om bara tongue, Får vara väldigt försiktig med omkörningar med högerstyrt

baen
15 maj 2007 · 220 Inlägg

såpass bra krut i dom så jag ser inte omkörningar som ett problem...

Foffis
15 maj 2007 · 676 Inlägg

hehe jo de e sant att de är svårt för er att svara på hur mycke de skulle kosta i försäkring för mig big_smile

Meka kan jag, men jag kan ju säga att jag INTE är världsbäst direkt. Men sen har jag far min som är specialiserad bilmekaniker på just Nissan så meka ska nog inte vara ett problem smile

Förstår inte riktigt heller varför alla gnäller på högerstyrda bilar tongue kom på att jag skrev lite fel med höger o vänsterstyrd. HÖGERstyrd bil var lite planerat smile

någon som visste om de va någon skillnad på GTI-R och GTI-R Pulsar?

Powerup
15 maj 2007 · 66 Inlägg

Foffis, du borde ju kunna skruva lite GTI för du har ju en och hållt på med en hehe.. det är samma sak att skruva GTI-R i princip. Men annars så lär man sig smile

För att få utreda namnfrågan som många inte vet.
I Japan heter bilen Pulsar
I Europa heter bilen GTI-R
vet att många skriver ihop och isär det där men det är lite kul. Korrekta namnet borde vara Nissan Sunny Pulsar GTI-R egentligen, men för mig är det Nissan GTI-R som gäller.

Vore jag dig skulle jag åka över till England och hämta en själv, jag var påläst och skulle inte tveka att hämta en till bil, det är bättre å betala lite bättre för en bil i bättre skick.
Räkna med 10 tusen i importkostander.

Angående den vita gti-r som är på blocket kan jag bara säga en sak, hur hade dom tänkt å sälja en bil som står i Japan? Bilen finns inte ens i sverige för den finns på en Japans bilsida. Tror bara någon försöker intresse testa marknaden på gti-r i sverige eller något. Visst, dom kan säkert skeppa hit den ändå och sälja. Ser nu att dom höjt priset till 99 tusen.

Angående växellådan och koppling håller den fin fint för om man inte trimmar bilen, ska du ha mer effekt måste kopplingen uppgraderas, det finns en del att välja på.
Finns inget med GTI-R:en som går lätt sönder eller slits väldigt fort mer än någon annan bil.

Truth in Engineering | URQ
Foffis
15 maj 2007 · 676 Inlägg

okey, jora lite skruva kan man smile dock är man ganska rostig med turbo bilar då man aldrig har ägt en turbo bil, men jag har släkt som är ganska hajj på bilar. o man lär sig såklart smile

ah okey! då fick man det utrett oxå smile

Okey! vet du någon hemsida för bilar till salu i england? har iof inte tänkt skaffa mig en GTI-R än på kanske ett halvår då man fortfarande går i skolan osv i några veckor till... sad men man vill gärna veta lite mer om kostnader osv på båda bilarna så man kan börja spara o veta lite vad det kan bli för kostnader o så. Men att åka till England och hämta en bil vore faktiskt riktigt skojj smile Att ha bilen på kärra i sverige är att rekomendera va? vad kan hända om man kör bilen i sverige med engelska plåtar osv?

jahaaa okey big_smile kan vara lite svårt att åka och titta på den då ;P

hur mycket klarar kopplingen och växellådan innan man måste byta ut/förstärka? vad är enklast i trimväg för att komma upp i effekt? pengar förstår jag att det kostar smile

just de, har förstått att det inte finns många GTI-R i sverige? har du/ni någon siffra på hur många det möjligtvis kan vara?

MVH


.:EDIT:. Rost, är det något som är vanligt på GTI-R från England? Nissan är inte direkt kända över att ha rostfria bilar direkt. så ooooootroligt tråkigt att börja laga rost det första man gör sad

Senast redigerat av Foffis (15 maj 2007)

Foffis
17 maj 2007 · 676 Inlägg

har denna tråden dött nu eller? tongue

Gatzone
17 maj 2007 · 289 Inlägg

Självklart så tycker jag du ska satsa på Evo 3:an hela den serien gillar jag riktigt skarpt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang