2670
Sök

Ojämn tomgång och blöddrar när man gasar. B230FT -91.

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
Har försökt hittat felet men kommer ingen vart:/.

Det som är bytt och testat med andra delar är:

Andra tändkablar, tändmodul, tändspole och annan lmm.

Det som är nytt är tempgivaren till motorstyrningen, tändstiftena.

Har inga felkoder alls, kollat kamrem hundra gånger känns det som, kompprov gjort låg på nästan 11 på alla cylindrarna.

Har lite funderingar om den kan gå dåligt när svänghjulsgivaren börjar ge upp väldigt trög att få ur hålet, känns lite som den har svällt, testade med att stoppa i en annan den gick lätt i som fan men den var helt kass så den startade inte alls då.

Hjälp vore snällt väldigt nära nu att den motorn åker ur och T5 åker i om jag inte hittar felet på denna motorn:D.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 juli 2014
111 I båda stiften? Vakumläck eller hål i nån tryckslang? Får den soppa på alla cyl?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
111 I båda stiften? Vakumläck eller hål i nån tryckslang? Får den soppa på alla cyl?

111 på alla stift. Vakumläcka har sprutat startgas runt hela insuget. Kan vara trycklangarna dom har jag inte granskat

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 juli 2014
volvoqq skrev:
Stiftena är blöta

Hmm. Ska ta på mig tänkarmössan...

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
Kan det vara så att det är lambdan som gått sönder? Vet ej hur jag kan mäta upp den för att kolla det.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 juli 2014
volvoqq skrev:
Kan det vara så att det är lambdan som gått sönder? Vet ej hur jag kan mäta upp den för att kolla det.

Borde ju lämna efter sig en felkod då tycker jag

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
volvoqq skrev:

Borde ju lämna efter sig en felkod då tycker jag

Jo det är ju det:/. Får kanske bli så att byta saker tills man hittar felet:/.

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 juli 2014
volvoqq skrev:
Så här låter motorn.

http://www.dailymotion.com/video/x21t5v … oblem_auto

Nån skillnad om du drar ur lambdasondkontakten? Kan ju va så att sonden är igensotad och på såvis ger fel värde? Bara en tanke

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
volvoqq skrev:
Så här låter motorn.

Nån skillnad om du drar ur lambdasondkontakten? Kan ju va så att sonden är igensotad och på såvis ger fel värde? Bara en tanke

Tog ur den och blåste rent och tvättade den:/. har ej testat att dra ur kontakten och se om det ändrade sig något.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 juli 2014
volvoqq skrev:
DiwraZ skrev:
volvoqq skrev:
Så här låter motorn.

Tog ur den och blåste rent och tvättade den:/. har ej testat att dra ur kontakten och se om det ändrade sig något.

Ok kolla det. Verkar ju väldigt skumt när du ej får felkoder. Har du kallstartspridare? Ta av kontakten på den oxå. Kan ju ha hängt sig i öppet läge och vräker i soppa. Kolla om du kan vecka slangen och se om det blir nån skillnad

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
volvoqq skrev:
DiwraZ skrev:

Ok kolla det. Verkar ju väldigt skumt när du ej får felkoder. Har du kallstartspridare? Ta av kontakten på den oxå. Kan ju ha hängt sig i öppet läge och vräker i soppa. Kolla om du kan vecka slangen och se om det blir nån skillnad

Det är testat att ta ur kontakten. inte knippat slangen.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 juli 2014
volvoqq skrev:
DiwraZ skrev:
volvoqq skrev:

Gör ett försök. Kolla även tryckslangar och intercoolern

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
volvoqq skrev:
DiwraZ skrev:

Gör ett försök. Kolla även tryckslangar och intercoolern

intercoolern kan ju har spruckit:/.

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
hört ifrån en om att det kanske kan vara bränsleboxen som är något gallet med tror du att det kan vara så

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 juli 2014
volvoqq skrev:
hört ifrån en om att det kanske kan vara bränsleboxen som är något gallet med tror du att det kan vara så

Ja har du nån att byta med så är det ju värt ett försök

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
volvoqq skrev:

Tyvärr inte:/ får kolla med en om jag kan låna ifrån hans bil eller köpa den:D, så har jag massa delar att testa med:D.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 juli 2014
volvoqq skrev:
DiwraZ skrev:
volvoqq skrev:

Tyvärr inte:/ får kolla med en om jag kan låna ifrån hans bil eller köpa den:D, så har jag massa delar att testa med:D.

Ok lycka till. Skriv när du hittar felet

Sök