2654
Sök

Saab 9-5 motor byte

11 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Tjena har förmodligen fått tag på en saab 9-5 2,3t med rassad motor, är där någon som vet om man måste lyfta ur motorn med front balken på? Är ente så jätte insatt i saabar men tänkte ändå göra ett för sök så alla tips inför motor bytet är jätte välkomna... Tack i för hand.
Senast redigerat av Volvo_powe (27 januari 2011)

47 Inlägg
27 januari 2011
Jag byte motorn på min saab 900NG. Och tror det är rätt lika ändå. Jag tog och lossade växellådans fäste, sen motor fästet. Så kommer motorn att lägga sig på balken. Sen lossar du en skruv på varje sida på balken och där efter hissar du ner bilen på en pall så motorn ligger på den och där efter lossar du på de andra skruvarna på frambalken. Hoppas jag sa rätt nu wink För jag gjorde så i alla fall.

Lycka till!

234 Inlägg
27 januari 2011
Hur man gör beror mest på hur det ser ut där man ska utföra motorbytet, Har man tillgång till billyft och högt i tak så tar man subframen och motorn neråt.

Har man tänkt byta motorn hemma i garaget med domkraft så tar man motor och växellåda uppåt och låter subframen sitta kvar.

Tips:
Man tar ur vänster drivaxel helt ur växellådan.
Den högra delar man i inre knuten (där den sitter fast i mellanaxeln.)
Sedan plockar man bort kabelhärva och allt annat från insuget, Och även insuget från toppen.
Köp ett 9000 motorblock från en 2.3T 1994-1998. Dels är dom betydligt mycket billigare samt att dom är hållbara. Själva blocket är bolt-on ihop med dom yttre delarna från 9-5 om man använder topplockspackning från en 9000.

11 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
jag är tacksam för alla svaren. Får se om de blir av köpet.

13 Inlägg
4 augusti 2014
Tjenare, jag har samma problem, och jag har inte tillgång till en billyft. Så ni tycker jag borde lyfta upp motorn med växellådan med eller tar man den underifrån?

Fixare
321 Inlägg
4 augusti 2014
lättast att lyfta det i ett paket ja.

Lone Star Garage

13 Inlägg
5 augusti 2014
gravityone skrev:

Hade först tänk tacit växellådan neråt och motorn uppåt, ingen bra idee kanske?

Fixare
321 Inlägg
5 augusti 2014
AsonJR skrev:
gravityone skrev:

Hade först tänk tacit växellådan neråt och motorn uppåt, ingen bra idee kanske?

Går självklart men är lättast att lyfta det som ett paket och dela på det efteråt om man nu ska göra det.

Lone Star Garage

Sök