3994
Sök

B6304 i Volvo 740, vad måste bytas ?

3 292 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
Har en tanke på att slänga ner en B6304 i en Volvo 740 GLT från 1990, 16 ventilaren alltså. Jag har inga problem med att få dit motorn rent praktiskt, problemen kommer när det kommer till el och styrboxar och sånt, är nästan kass på bil el nämligen, vad måste bytas ? Kan original kabelstam användas så man bara behöver byta ut några boxar och sen koppla på standard kontakter ?

Har fått för mig att 960 original mätarhus borde användas så jag funderar på att plocka hela brädan ur 960:n som jag har ståendes eftersom den ändå agerar donatorbil. Så blir det att försöka koppla in det istället, antar att det då är lika bra att byta hela kabelstammen eftersom kontakterna inte lär vara lika på mätarhusen..

Låter som bra mycket jobb..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
12 augusti 2014
Trådstartare
B6284T... är det exakt samma grundmotor som B6304 ? alltså alla delar passar imellan så som grenrör o insugsrör o allt sånt ? om så är fallet så borde ju ett sånt block kunna gå att använda som sugblock om man monterar 3 liters topp med kammar och demonterar turbon och sen monterar 3 liters vanliga avgas och insprut osv.. funkar det utan att byta massa boxar o sånt ?  Eftersom allt behålls förutom blocket så borde det väl funka fint.. och så är man ju förberedd tills det blir dags för turbo konvertering..

Lär ju ändå inte vara troligt att kunna montera en S80 T6 motor rakt ner i en 960 i vilket fall som helst, tänker på elektroniken närmast som är avsedd för 3 liters sug...

3 292 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
Dålig respons här tycker jag, Sitter i startgroparna med detta projekt just nu så all info skulle vara bra, Jag har en hel komplett körbar 965 från 1993 med en B6304 under huven och en automat, och så har jag en 740 GLT 16 ventilera från 1990.

Ska lägga i motorn från 965:an och en Manuell M90 låda till att börja med, samt flytta över elsystemet från 965:an, det som har med motorn att göra, samt byta instrumentbräda för att kunna köra med 960 mätarhus som jag misstänker måste finnas så man får rätt på varvräknaren osv.. vet inte hur allt skulle passa om man behåller original 740 instrumentbräda och mätarhus.. jag tänker på elsystemet om det går att sätta i från 960 ändå ?

Teknisk
328 Inlägg
17 augusti 2014
Här kanske du kan få lite inspiration iaf:

http://www.garaget.org/?car=157297

Kanske även lite tips om du är artig och trevlig. wink

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

Sök