Muttersnurra (Tryckluft) Orkeslös, vad är felet ?

Danne_1977
19 augusti 2014 · 3 292 Inlägg

Det hela började med att jag köpte en ny muttersnurra för några månader sen som till en början funkade klockrent och var verkligen stark och stabil, då hade jag slang direkt från kompressorn utan vare sig kondensavskiljare eller smörjare, hade heller inte dränerat kompressorn nått, så efter ett tag så spottade muttersnurran ur sig brunt kondensvatten som var som en gegga, ja man vet ju hur det ser ut, detta orsakade att muttersnurran helt enkelt sa upp sig och slutade funka, jag kunde hålla emot den för hand och den orkade inte driva nåt alls.

Nu köpte jag en ny snurra, lika som den jag hade, Meec den kraftigare modellen på Jula över 600Nm, samt att jag åxå köpte kombinerad kondensfilter och smörjare, även detta på Jula, kompressorn är den där två cylindriga 50 liters som finns på Jula, och producerar bra med luft, regulatorn på kompressorn står på max tryck, 8 bar alltså, angiven luftmängd 300 liter i minuten, genomlumpen cylindervolym 412 liter i minuten.

Efter att jag monterat dom nya grejerna o fyllt olja i koppen på manicken jag köpte på jula så grejerna får smörjning så körde jag ur slangarna rejält med blåsmunstycke tills det inte kom nån kondens och bara lite lite olja som ska komma från koppen som smörjer maskinerna. Sen kopplade jag på muttersnurran och vips.... funkar lika jävla dåligt som den första som jag körde kondens i.. trodde den var felande så jag åkte o bytte och fick en ny lika, kopplade på och vips.... funkar skit dåligt. Vad fan kan vara fel nu då tänker jag.

Kopplade slangen direkt på kompressorn för att köra luften direkt från tanken utan att köra igenom manicken som smörjer.. ifall den funkar som en strypning eller nåt.. nä funkar inget bättre alls.

Med luftmunstycket verkar det komma bra med luft, med tryckluftsborrmaskinen verkar det funka skapligt åxå, vette fan vad som har hänt.. blir förtvivlad, tredje mutternurran jag har nu o den funkar inte alls. Kan hålla emot med handkraft. Regulatorn på smörj/kondens manicken står åxå på max, runt 10 bar, vilket den inte släpper ut eftersom kompressorn bara ger 8 bar.

Kan nån vänlig själ tala om för mig vad som är fel.. eller ge mig några hintar om vad som kan vara fel.. behöver verkligen min muttersnurra.


https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t1.0-9/10624861_10152171635505964_757823441479253419_n.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10534105_10152171912405964_5646578390368191316_n.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/1393379_10151603681970964_1428876322_n.jpg

Senast redigerat av Danne_1977 (19 augusti 2014)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
PETROLHEAD
19 augusti 2014 · 309 Inlägg

Den mutterknacken ska väl gå o ställa momentet på. Kanske står på lägsta?

Danne_1977
20 augusti 2014 · 3 292 Inlägg

PETROLHEAD skrev:
Den mutterknacken ska väl gå o ställa momentet på. Kanske står på lägsta?

Ja på baksidan finns ett vred och det har tre lägen, står på Max. Samma vred är till backväxeln åxå.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
andreas1
21 augusti 2014 · 1 020 Inlägg

Har inte knackare av samma märke men ibland hamnar min i mellanläge mellan lossa o spänna då har den dålig kraft som du beskriver.
Kanske behöver köra båda lägena några ggr?
Nästa fråga är om du har rätt olja till smörjningen? För tjock olja kan klydda till maskinen.
Har du provat knackaren direkt på kompressorn utan slang?
Slangvalet är viktigt för o få bra kraft ur dom

Senast redigerat av andreas1 (21 augusti 2014)

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Danne_1977
21 augusti 2014 · 3 292 Inlägg

andreas1 skrev:
Har inte knackare av samma märke men ibland hamnar min i mellanläge mellan lossa o spänna då har den dålig kraft som du beskriver.
Kanske behöver köra båda lägena några ggr?
Nästa fråga är om du har rätt olja till smörjningen? För tjock olja kan klydda till maskinen.
Har du provat knackaren direkt på kompressorn utan slang?
Slangvalet är viktigt för o få bra kraft ur dom

Jag kör med olja som finns på Jula avsedd för tryckluftdmaskiner, jo jag har kört den i alla lägen o åt båda hållen o den är lika svag, ska testa att köra den direkt i kompressorn som du säger o se om det är nån skillnad.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
5 september 2014 · 3 292 Inlägg

Detta blev lösningen på mitt problem, kostar ett par tusen men det var det värt, satan vad stark denna är alltså.. riktigt rolig att använda big_smile

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10371669_10152197176450964_4083064520671687732_n.jpg?oh=43266b7bfb47db725527361c33542b87&oe=5487DBE6&__gda__=1419666051_058b317cd03d199d9e9062c94c81a83a

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang