3056
Sök

Stora tråden om värdepapper!

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 september 2014
Trådstartare
Det senaste halvåret har jag börjat odla ett intresse för värdepapper, och tänkte att vi kunde ägna denna tråd åt tips, diskussioner, frågor och analyser av värdepapper och marknaden. Jag anser mig ha förvärvar en grundläggande koll på hur det funkar, men är absolut ingen expert på långa vägar än! Jag tror däremot hårt på att det är ett intresse som lönar sig i längden smile

Jag har insett att det är ganska bra att redan nu spara undan inför framtiden eftersom pension knappast kommer att existera om 35-40 år med en här takten, och att jag själv gör ett mer aktivt och noggrannare jobb än några premiepensionsbolag som primärt är ute efter förvaltningsavgifterna.

Och med en bostadsbubbla hela omvärlden finner spektakulär (http://www.reuters.com/article/2014/08/ … 6O20140824) men knappast uppmärksammas alls på hemmaplan tror jag inte att vare sig hus eller bostadsrätt är någon vidare investering när det är så billigt att låna, men kanske inom några år när bubblan pyser eller rent av spricker.

Tills vidare sparar jag undan en rätt skaplig summa varje månad i främst fonder. Fördelningen ligger på ungefär en tredjedel vardera på högrisk, mellanrisk och lågrisk. Det avviker något från det rekommenderade 25% på hög och medelrisk, men jag sparar så pass långsiktigt att jag inte låter mig påverkas av snabba svängningar. Skulle dock gissa att min portfölj är skapligt stabil då trenden mot DJ World Index visar att portföljens amplitud svänger hälften mot detta index.

De senaste månaderna har ju börsen i Västvärlden gått ganska knackigt generellt, medan fonder inom Emerging Markets fullkomligen rusat! Även Indien verkar onekligen hett just nu. Jag hade tur att haka på tåget omgående med Schroder IF's Frontier markets och nu senare Tundra Vietnam och IKC Filippinerna och Fidelity Thailand, som gått väldigt bra. Har nu gått in även på Aberdeen Global Indian Equity som går mycket bra. Låt oss hoppas att den fortsätter att göra det! Fonder baserade på tillväxtländer har rätt saftiga förvaltningsavgifter, men levererar de 20% avkastning på ett år inklusive avgifter är det helt ok ändå  tongue

Hur ser era portföljer ut, hur går det, och hur ser ni på de närmaste månaderna?
Senast redigerat av Andromeda (5 september 2014)

Sök