Bromsljuset krånglar och säkringen går hela tiden

vanilj10
6 oktober 2014 · 102 Inlägg

Har en Volvo 745 92:a där bromsljuset har krånglat den senaste tiden. Byter jag säkringen (15A) går den snart sönder igen. Jag har bytt släpvagnskontakt och den gamla såg smutsig ut men felet kvarstår visst.

En annan sak är fläkten i bilen. Jag bytte värmefläktmotståndet till en begagnad och nu funkar fläktet på läge 2-5. Innan funkade enbart läge 5. Men varför funkar inte läge 1 nu?

240bns
7 oktober 2014 · 1 008 Inlägg

Bromsljsuset kanske kan vara kabeln mellan kaross och baklucka som är skadad - kolla efter skador på denna, kablarna går vid vänster gångjärn.

Angående fläkten så är det så vanligt att motstånden ger upp, om motståndet var begagnat så kanske inte det var så bra..  alternativt att din fläkt börjar gå lite tungt och därför bränner motståndena, och 1:ans läge blir det väl mest belastning igenom då den går saktast.
På läge 5 så är det raka spåret utan motstånd till fläkten.

vanilj10
9 oktober 2014 · 102 Inlägg

Okej, ska kolla den kabeln. Har läst att det kan vara bromsljuskontakten ovanför pedalen?

zzr94092
9 oktober 2014 · 4 385 Inlägg

var har du läst det? tror åxxå som sagt ett det är kablaget i gångjärnet till luckan,hur är det med torkarn,skyltbelysningen?

vanilj10
10 oktober 2014 · 102 Inlägg

Det läste jag på något forum på nätet bara. Bakljusen fungerar men bromsljuset i fönstret och på bakljusen fungerar inte. Bakrutetorkaren och skyltbelysningen fungerar. Jag har bytte släpvagnskontakten och trodde att det skulle hjälpa men säkringen (15 A) går hela tiden.

zzr94092
10 oktober 2014 · 4 385 Inlägg

har du kollat kablaget i gångjärnet?sitter  det något kontaktstycke före gångjärnet ,så lossa det först o se om säkringen håller,håller säkringen då så har du felet i gångjärnet

vanilj10
10 oktober 2014 · 102 Inlägg

Okej, om jag kopplar ur det så funkar fortfarande bromsljusen i bakljusen va?

240bns
10 oktober 2014 · 1 008 Inlägg

Ja, kontaktstycket uppe i taket vid gångjärnet påverkar enbart elen i bakluckan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang