Bibehålla ström under vinterförvaring

VipMartie
19 oktober 2014 · 537 Inlägg

Hej!

För att göra en lång historia kort...

Mitt nya vinterförvaringsställe (kallgarage) saknar el och jag vill gärna ha ström i bilen under hela deprissionsperioden. Detta för att larmet ska vara igång hela tiden.

Då det är min ljudbil så har jag därmed flera batteri, två stycken för att vara exakt. Ena fram och ena bak i skuffen. Jag har dessutom två batterier hemma som inte hunnit kopplas in i bilen...

Så min fråga egentligen... om jag ser till att ha mina batterier hemma laddade och byter endast ut det bakre batteriet en gång i veckan, alltså att jag kör utbytessystem på det bakre batteriet i skuffen, vad händer med det främre batteriet? Den kommer förmodligen vilja roffsa åt sig ström från det nyladdade hela tiden, men kommer jag att skada främre batteriet på något sätt?

Andra förslag mottages också!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Drönirettab
19 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Det främre batteriet kommer ju också att laddas ur successivt och även fast du byter ut det bakre så blir inte främre uppladdat av att det nyladdade bakre batteriet har högre spänning, du skulle behöva byta ut bakre batteriet också. Hur ofta batterierna behöver bytas beror dels på den totala kapaciteten och dels hur mycket viloström bilen har.

Underhållsladdning på plats eller att koppla ur batterierna är ju bättre förstås, det kommer man inte ifrån. smile

Senast redigerat av Drönirettab (19 oktober 2014)

VipMartie
19 oktober 2014 · 537 Inlägg

Misstänkte att det skulle vara så... jag misstänker att enda lösningen är att byta ut båda batterierna med jämna mellanrum. Nästa år får jag skaffa elektricitet i förvaringsutrymmet...

Tack ska du ha!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Drönirettab
19 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Om vi säger att viloströmmen ligger på 50 mA så drar det ur batterierna med 1,2 Ah per dygn. Har du minst 60 Ah på batterierna så borde det i så fall funka att byta båda batterierna med 1 månads mellanrum, då ska batterierna rimligtvis ha blivit mindre än 50% urladdade om man även tar med självurladdningen i beräkningen. Förutsätter dock att batterierna är fräscha och att omgivningstemperaturen helst är lägre än 10 plusgrader.

Risken för frysning vid 50% laddstatus är minimal så länge inte temperaturen går ner mot 30 minusgrader. smile

VipMartie
19 oktober 2014 · 537 Inlägg

Får se hur denna vinter blir... jag har 77Ah på främre batteriet och 100Ah på det bakre... Ska försöka få de full laddade innan avställningen. Då borde jag klara mig med månadsbyten?

Jag har voltmätare i bilen nu också... Så länge den håller sig över 12,0V så borde det väl vara bra?

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (19 oktober 2014)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Walleandersson En såndär Multitasker
20 oktober 2014 · 152 Inlägg

vissa alarmsystem klarar sig på 6 volt ...
men du kommer inte kunna låsa upp dem med central låset när det väl är så lågt

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Drönirettab
20 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

12,2 V vill jag nog ha som minimum, det motsvarar ungefär 50% laddat enligt flera batteritabeller. Med de där batterierna ska du klara dig att byta en gång i månaden, under förutsättning att viloströmmen inte är mycket högre än mitt exempel alltså. smile

VipMartie
20 oktober 2014 · 537 Inlägg

Drönirettab skrev:
12,2 V vill jag nog ha som minimum, det motsvarar ungefär 50% laddat enligt flera batteritabeller. Med de där batterierna ska du klara dig att byta en gång i månaden, under förutsättning att viloströmmen inte är mycket högre än mitt exempel alltså. smile

Det är DEFA larm med nivåsensor och GSM modul jag har...

Om vi säger som så... när jag använder bilen flera dagar sträck, så brukar voltmätaren ligga på 12,6V när jag kommer till bilen, första gången för dagen.

Har jag inte rört bilen på mer än 1 vecka så ligger den typ på 12,5V. Jag borde nog klara mig på månadsbasis, som du säger...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang