Freddeponken skrev:
jag ger 1700kr i månaden för min polo 06a... då amorterar jag 1200kr. känns som en prenumeration är helt bortkastat. men visst du gör ju som du vill!
Bortkastad vill jag nog inte kalla det.
Om man räknar lite på det...
Du betalar 1700:- / mån, men sen tillkommer ju försäkring och servicekostnader också.
Skatten är även dyrare på Polon, samt att den drar lite mera soppa.
Skatten på en Aygo ligger på 495:- / året, och den klassas även som miljöbil.
Då får man bl.a gratis parkering o slipper vägtullar mm (inte så insatt i miljöbilar)
Om man vet med sig att man byter bil efter två år är det ju en skaplig affär.
1900 x 24 + 990 = 46.590:-
Sen lämnar du tillbaka bilen, eller köper loss den... vilket du vill.
Om man räknar på en ny Polo som ett exempel (siffror tagit från bytbil.com)
Nypriset för en 1,4 80hk -07 ligger på ca 129.900:-
Kontantinsatsen är 30.000:-
Sen får du lägga 1976:- / mån i 60 månader.
Skatten ligger på 1185:- / år
Räknar vi på samma tid med Polon, blir det såhär:
1976 x 24 + 2370 + 30.000 = 79.794 (Då är inte service och försäkring medräknat)
Då får man lägga till 2000-3000:- för service o minst lika mycket för försäkring.
Skulle du sedan välja att sälja Polon, låt säga att du kört 2000 mil på två år.
(siffror tagit från bilpriser.se)
Tagit en 1,4 80hk -05 som exempel (samma modell o utrustning)
Den får du kanske 90.000:- i inbyte eller runt 100.000:- vid privat försäljning.
Då har du fortfarande drygt 70.000:- i skuld kvar på bilen.
Summa sumarum... en prenumeration är kanske inte helt "bortkastat" ändå ?

Det är ju perfekt för folk som inte har tid o ork eller möjlighet att köpa en ny bil.
Eller varför inte som andrabil ?

Mvh
Henrik