Går det stänga av ESP helt på passat 4-m 2010 på något sätt ?

SsS
6 december 2014 · 83 Inlägg

Undrar alltså om det går att koppla ur ESPn helt på min bil genom något enklare ingrepp av något slag.

Som det är nu så häver bilen sladden direkt oavsett om jag har ESPn av / på.
Inte så värst roligt nu när det börjar bli lite halt ute.




Mvh

xXSammy
7 december 2014 · 6 569 Inlägg

Har du läst....instruktionsboken?

De/Dem
SsS
7 december 2014 · 83 Inlägg

Malheus skrev:
Har du läst....instruktionsboken?

Absolut har jag det och jag vet hur man "stänger av" ESP på knappen som de visar i boken.
Men eftersom bilen ej vill släppa över kontrollen till mig även fast jag stängt av systemet på den enda knapp som instruktionsboken visar så funderade jag på om det finns nått sätt att stänga av det helt, som inte boken berättar.
Har förstått att det är en säkerhetsåtgärd från vw:s sida att man ej ska kunna göra det via ESP knappen.
Men måste vara fler än jag som vill ha lite roligt på vintern som kanske har en lösning på hur man får bilen att inte lägga sig i när man vill leka.

Kvantfysik
7 december 2014 · 65 Inlägg

Dra säkringen till ABSen. lär ju dock få nolla felkoder när du lekt klart men det borde gå!

xXSammy
7 december 2014 · 6 569 Inlägg

Kvantfysik skrev:
Dra säkringen till ABSen. lär ju dock få nolla felkoder när du lekt klart men det borde gå!

Drar man säkringen till ABSen kommer bilen inte starta. Lite för ny bil för sånt.

De/Dem
xXSammy
7 december 2014 · 6 569 Inlägg

SsS skrev:

Malheus skrev:
Har du läst....instruktionsboken?

Absolut har jag det och jag vet hur man "stänger av" ESP på knappen som de visar i boken.
Men eftersom bilen ej vill släppa över kontrollen till mig även fast jag stängt av systemet på den enda knapp som instruktionsboken visar så funderade jag på om det finns nått sätt att stänga av det helt, som inte boken berättar.
Har förstått att det är en säkerhetsåtgärd från vw:s sida att man ej ska kunna göra det via ESP knappen.
Men måste vara fler än jag som vill ha lite roligt på vintern som kanske har en lösning på hur man får bilen att inte lägga sig i när man vill leka.

Om du pront måste sladda så kan du alltid dra ut kontakten till en ABS givare för att deaktivera systemet. Ska släcka sig själv när du pluggar i den igen efter du kört över 20kmh.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2014 · 13 733 Inlägg

testat att hålla in knappen en stund? smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jonthengberg
7 december 2014 · 274 Inlägg

Håll inne esp-knappen i 10 sek så stängs allt av smile

Saab 9000 Turbo "Bruksbilen" (1988)
SsS
8 december 2014 · 83 Inlägg

Jonthengberg skrev:
Håll inne esp-knappen i 10 sek så stängs allt av smile

Tyvärr fungerar det ej på min bil, spelar ingen roll hur länge jag håller in den , verkar bara finnas ett läge att slå av den till.

keykey
8 december 2014 · 163 Inlägg

Malheus skrev:

Kvantfysik skrev:
Dra säkringen till ABSen. lär ju dock få nolla felkoder när du lekt klart men det borde gå!

Drar man säkringen till ABSen kommer bilen inte starta. Lite för ny bil för sånt.

Varför skulle den inte göra det?

Bobzza
9 december 2014 · 273 Inlägg

Det tror jag inte du kan, på Golf R innan 2012 (4WD) kan man inte göra det, däremot på årsmodell -12 går det, antar att det är samma på Passaten också, finns att läsa om detta på flera VW forum.

Bobzza
9 december 2014 · 273 Inlägg

Kvantfysik skrev:
Dra säkringen till ABSen. lär ju dock få nolla felkoder när du lekt klart men det borde gå!

Detta är skrivet på ett annat forum angående detta och DSG låda vilket han har

"Ryck inte säkringen till ABS om du har DSG, då rasar lådan...
Lådan får spel & kastar i flera växlar samtidigt!
(been there, done that! smile "

Maffia
9 december 2014 · 383 Inlägg

Hjälper inte att stänga av vare sig esp eller abs tyvärr.

Det finns Haldex controllers som du kan köpa och få lite roligare med men troligen inte som du vill. Du får helt enkelt sälja bilen eller köpa en annan rwd eller med riktig 4wd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang