2134
Sök

Fläckar i lacken, är i akut behov av svar.

o_O
30 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
I lördags så lackerade min pappa fronten och vingen till min bil så monterade vi fronten dagen efter. Men idag när jag kom ner för att limma fast fronten mot skärmarna så var det massa stora fläckar över hela fronten, den har stått ute sedan i söndags och det har regnat lite på den. Där vattnet har sammlats till droppar så har färgen blivit väldigt ljusgrå, det konstiga är att lacken ligger kvar över dessa fläckar. Är det någon som har en aning om vad som kan ha hänt?

Billackerare
737 Inlägg
22 maj 2007
Täckte ni över dem lackerade delarna med någonting för at skydda det mot t.ex. regn eller annan smuts..? Typ, täckte över det med plast av något slag?

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Miklen
22 maj 2007
testat vaxa eller ta lite rubbing på d ? är väl kanske inte så bra på såpass nylackade ytor iofs..

2 751 Inlägg
22 maj 2007
kan vara kalk som samlats.... Testa spola av med ett sonax bilschampo.. vet att de va så på audin iaf... men inte efter lackering då..

Who Djaa bless no man curse

o_O
30 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
Har testat att gnugga med vax men det hände ingenting.

ATMTA
22 maj 2007
har hänt mig.. men låt bilen stå i något torrt ställe.. det försvinner av sig själv.. iaf för mig

Billackerare
737 Inlägg
22 maj 2007
Missade du mina frågor..?

Youngblood skrev:
Täckte ni över dem lackerade delarna med någonting för at skydda det mot t.ex. regn eller annan smuts..? Typ, täckte över det med plast av något slag?

Corrado VR6R 3.0 Turbo

billackerare/bilbyggare
232 Inlägg
22 maj 2007
tror att du fått vattenfläckar,brukar jag få i nya lacker om man glömmer dom ute i regnet....bara att polera,ej med wax,det kan du lägga på sen,å går det forfarande inte bort får du vattenslipa,sen polera ,sen lite wax...

o_O
30 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
Nej, trodde att det var lungt då lacken hade torkat ordentligt

Youngblood skrev:

Okej, får prova det

salleracing skrev:
tror att du fått vattenfläckar,brukar jag få i nya lacker om man glömmer dom ute i regnet....bara att polera,ej med wax,det kan du lägga på sen,å går det forfarande inte bort får du vattenslipa,sen polera ,sen lite wax...

En fläck på vingen är riktigt stor och när vattnet låg på så syntes den inte :S

Billackerare
737 Inlägg
22 maj 2007
Det handlar inte om ifall det har torkat eller inte.
Om man täcker över en lackerad yta med någonting som är lufttätt med vätska av någon form mellan lacken och (t.ex.) plasten så kan inte vätskan dunsta utan tar sig då genom klarlacken och lägger sig under den. Om det är det som har hänt så kan man få bort fläckarna med hjälp av värme. Om ni har tillgång till en lackbox så kan ni skicka in grejerna där och "bränna" på dem lite. MEN.. det bör ni INTE göra ifall någon av delarna är tillverkade i glasfiber. Då kan det blir "kratrar" i lacken som kommer fram då luften i materialet stiger i värmen och tar sig igenom lacken vilket alltså resulterar i "kratrar". Har ni inte tillgång till värme i form av en lackbox så kan det kanske gå med antingen direkt solljus (en ganska varm dag) eller så kanske t.o.m. en hårtork kan fungera. Lycka till!

Corrado VR6R 3.0 Turbo

o_O
30 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
Igår när jag kom ner till garaget för att fixa det absolut sista på bilen så var alla fläckar borta på fronten, trodde då att det var pga av soljuset som dem hade försvunnit, men när jag gick in i garaget så var även alla fläckar på vingen borta, till och med dem som satt på undersidan :S.. Det var lite konstigt tyckte jag men nu är dem borta så jag är nöjd smile

1 010 Inlägg
24 maj 2007
måste passa på å fråga...hur lackade ni dem?

Sök