Hjälp med kam val volvo 940 ltt

pukan2
16 januari 2015 · 3 182 Inlägg

hej har skrämt upp familjepulkan lite men är inte alls nöjd då bottendraget suger fett. bilen i fråga är volvo 945 ltt 97 automat. och har idag Jt 3" från turbo, vikingchip ecomax, laddar 1bar, insatssportfilter. motorn är helt orginal. finns det nån volvo orginal kam med fördelarspår som kan få fan på fanskapet.

viking93
17 januari 2015 · 11 Inlägg

Hej, sett din bil lite varstans i Stockholm på senare åren, kul att se någon håller på med den wink
Jag kör också automat och har haft samma problem som du.
För att få tidigt bottendrag är det A-kam som gäller, dock är den lite klen på övre registret.
Själv kör jag med en framställd V-kam vilket funkar bra + att den har fler (inte alla men tillräckligt) med hästar på det övre registret.
Ska dock byta till omslipad kam då mycket vill ha mer big_smile

Så det är helt upp till dig och hur du ska bruka bilen, om du vill ha för ork i backar och på motorvägen vid lugn körning eller om du vill ha ett jämnt register som drar lite lagom hela vägen till varvstoppet.

Kan en del om Volvo mek och trimning så fråga gärna om du undrar över något smile

pukan2
17 januari 2015 · 3 182 Inlägg

trevligt. skulle villa ha ett jämnt register som drar lite lagom hela vägen. en fråga till puckot som hade bilen innan mig gjorde en sjölning av automatlådan och i stället för att va seriös så sågade han av ena röret till automatlådan och sate dit en slang i mellan, på bilia är detta rör ersatt av ett annat med en massa nipplar hit o dit, du råka inte ha ett över i gömmarna. jag är väldigt förvånad över att jag inte blivit stoppad 1 enda gång sen jag köpte den i augusti har hamnat i några kontroller med aldrig att nån har kollat extra noga på bilen eller nåt. mins inte vilket rör det va ska gå ut och kolla upp det.

viking93
17 januari 2015 · 11 Inlägg

Ja men då är det en V-kam som gäller wink kan rekommendera ställbart kamdrev för att få en ännu tidigare skjuts på skutan.
Han som ägde bilen innan dig måste ju vara helt bakom flötet... Det sitter ju enkla kopplingar direkt på kylaren.
Hur ser den från volvo ut? för det är 4 kopplingar per rör, tänkte hur du menade?
Nej, det är inget jag har till övers tyvärr men lättast är nog att hämta från skroten, sitter ju bara i lådan och på kylaren så det går ju fort att skruva loss.
Det är ju skönt, lugnt för även min del på stoppfronten och med tanke på att din ser ju mer ungdomlig ut än min är det ju ett mirakel roll

pukan2
17 januari 2015 · 3 182 Inlägg

viking93 skrev:
Ja men då är det en V-kam som gäller wink kan rekommendera ställbart kamdrev för att få en ännu tidigare skjuts på skutan.
Han som ägde bilen innan dig måste ju vara helt bakom flötet... Det sitter ju enkla kopplingar direkt på kylaren.
Hur ser den från volvo ut? för det är 4 kopplingar per rör, tänkte hur du menade?
Nej, det är inget jag har till övers tyvärr men lättast är nog att hämta från skroten, sitter ju bara i lådan och på kylaren så det går ju fort att skruva loss.
Det är ju skönt, lugnt för även min del på stoppfronten och med tanke på att din ser ju mer ungdomlig ut än min är det ju ett mirakel roll

du har ingen v kan över. ska kolla bildelsbasen o man hittar nåt sånt rör. mins inte hur det såg ut när jag kollade på bilia men det va krångligt.

viking93
17 januari 2015 · 11 Inlägg

Ja, jag har ju en i min bil, så om du väntar lite kan du ta min big_smile
Fast jag har vell en på jobbet som du kan få för en slant wink
Ja gör det, det måste finnas ett gäng i Stockholm som är fräscha.

pukan2
18 januari 2015 · 3 182 Inlägg

ja men den kamen är klart intressant.

viking93
18 januari 2015 · 11 Inlägg

Den ifrån jobbet eller den i min bil?

pukan2
18 januari 2015 · 3 182 Inlägg

beror på priset. har en annan fråga du har inte lust att montera den för en slant.

viking93
20 januari 2015 · 11 Inlägg

Chefen hade inga V-kammar över, och det kommer inga trimkammar förns om ca 2 veckor så först då kan jag byta min egna, jag vill vell ha runt 5-600 för min kam, den får du uppskatta själv vad jobbet kan vara värt. dock har jag bara gjort det en gång tidigare för 2 år sedan så du vet, men jag ska försöka få tid att slipa på tekniken nästa vecka. det skulle underlätta arbetet om du kunde kontrollmäta laschcapsen för att se om det måste schimsas, ofta behövs inte det när det är en standard kam men det är mest för säkerhets skull. Vvet du hur man kontrollerar avståndet på dom?

pukan2
20 januari 2015 · 3 182 Inlägg

viking93 skrev:
Chefen hade inga V-kammar över, och det kommer inga trimkammar förns om ca 2 veckor så först då kan jag byta min egna, jag vill vell ha runt 5-600 för min kam, den får du uppskatta själv vad jobbet kan vara värt. dock har jag bara gjort det en gång tidigare för 2 år sedan så du vet, men jag ska försöka få tid att slipa på tekniken nästa vecka. det skulle underlätta arbetet om du kunde kontrollmäta laschcapsen för att se om det måste schimsas, ofta behövs inte det när det är en standard kam men det är mest för säkerhets skull. Vvet du hur man kontrollerar avståndet på dom?

har faktiskt ingen aning om hur man gör. gör inget för min del att vänta några veckor till.

viking93
21 januari 2015 · 11 Inlägg

Aha, jamen då så. Jag hör av mig när jag har kammen lös och så kan vi ta det när det passar:) Om du ska montera en större turbo senare skulle jag rekommendera dig att skaffa ett ställbart kamdrev, för att få vridet så tidigt som möjligt då laddet kommer senare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang