Blandat grön och röd kylarvätska... är det väldigt illa?

alexborg
22 januari 2015 · 3 Inlägg

Fick hjälp på bensinmacken att fylla på kylarvätska men han hällde i röd i min gröna.
Kollat runt lite och förstår att det inte är bra, att det kan bli lite geggigt och stoppa upp.
Det är en ett år gammal bil och vet inte om det är skadligt.

Bör jag tömma det snarast eller skall jag låta det användas denna gången och fylla på med grön nästa gång?

PS. Kylarvätskan var under min och fylldes på nästan ända upp till korken, så det finns mer röd än grön i den.

xXSammy
22 januari 2015 · 6 569 Inlägg

Töm snarast möjligast, kan gå riktigt illa annars med att systemet täppts och motorn kokar.

De/Dem
uhlin
22 januari 2015 · 2 834 Inlägg

alexborg skrev:
Fick hjälp på bensinmacken att fylla på kylarvätska men han hällde i röd i min gröna.
Kollat runt lite och förstår att det inte är bra, att det kan bli lite geggigt och stoppa upp.
Det är en ett år gammal bil och vet inte om det är skadligt.

Bör jag tömma det snarast eller skall jag låta det användas denna gången och fylla på med grön nästa gång?

PS. Kylarvätskan var under min och fylldes på nästan ända upp till korken, så det finns mer röd än grön i den.

Vad var det för stolpskott som gjorde det?

Man tar väl inte bara nåt och slår i.... sen fyller man heller inte nästan upp till "korken" heller. finns ett streck för max min.

Förövrigt så, fyllde han med röd glykol i den gröna så har du inte mer röd än grön i systemet då systemet rymmer mycket mer än det som fylldes på.

Men byt glykolen så det inte klibbar igen värmepaket och sånt, vore det jag skulle jag åka tillbaka och dra honom i örat. Tycker han borde få stå detta på ett eller annat sätt.

alexborg
22 januari 2015 · 3 Inlägg

Åkte till verkstaden och mekanikern sög ut det som låg i behållaren, sår se om det ligger mycket röd i systemet, men skulle inte vara någon större fara, bilen skall in på serice snart ändå, så jag hinner se om det behövs tömmas helt då. Tackar till era svar dock.

PS. Fick det tömmt gratis från behållaren, så han som fyllde på skall inte behöva betala, men han skall få höra vilka bekymmer han gett mig och förhoppningsvis gör inte samma fel mot någon annan.

Senast redigerat av alexborg (22 januari 2015)

Nobrando
22 januari 2015 · 214 Inlägg

alexborg skrev:
Åkte till verkstaden och mekanikern sög ut det som låg i behållaren, sår se om det ligger mycket röd i systemet, men skulle inte vara någon större fara, bilen skall in på serice snart ändå, så jag hinner se om det behövs tömmas helt då. Tackar till era svar dock.

PS. Fick det tömmt gratis från behållaren, så han som fyllde på skall inte behöva betala, men han skall få höra vilka bekymmer han gett mig och förhoppningsvis gör inte samma fel mot någon annan.

Om du nu körde till verkstaden så räcker det inte att tömma behållaren för bilen cirkulerar vattnet när motorn är igång så det är utblandat med det andra.. Hade du däremot slagit i det och tömt direkt så kanske det hade gått.

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
Equium
22 januari 2015 · 354 Inlägg

Nobrando skrev:

alexborg skrev:
Åkte till verkstaden och mekanikern sög ut det som låg i behållaren, sår se om det ligger mycket röd i systemet, men skulle inte vara någon större fara, bilen skall in på serice snart ändå, så jag hinner se om det behövs tömmas helt då. Tackar till era svar dock.

PS. Fick det tömmt gratis från behållaren, så han som fyllde på skall inte behöva betala, men han skall få höra vilka bekymmer han gett mig och förhoppningsvis gör inte samma fel mot någon annan.

Om du nu körde till verkstaden så räcker det inte att tömma behållaren för bilen cirkulerar vattnet när motorn är igång så det är utblandat med det andra.. Hade du däremot slagit i det och tömt direkt så kanske det hade gått.

Nja,  inte det som ligger i expantionskärlet mig veterligen, därför man alltid bör blanda vatten och glykol innan man häller i.

caromania Forummoderator
22 januari 2015 · 9 296 Inlägg

Generellt tycker jag det är fel att använda benämning som grön eller röd eller blå eller whatever färg -kylvätska. Olika fabrikat och försäljare har olika färger. Ja det finns en viss sanning i att vissa "färger" "oftast" är si eller så men det är ingen vetenskap! Det är varianten som räknas. Vad hällde han faktiskt i och vad ska det vara?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 januari 2015 · 14 039 Inlägg

caromania skrev:
Generellt tycker jag det är fel att använda benämning som grön eller röd eller blå eller whatever färg -kylvätska. Olika fabrikat och försäljare har olika färger. Ja det finns en viss sanning i att vissa "färger" "oftast" är si eller så men det är ingen vetenskap! Det är varianten som räknas. Vad hällde han faktiskt i och vad ska det vara?

Jag är nog benägen att hålla med dig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Shotgun-Vix
22 januari 2015 · 313 Inlägg

Färgen är skit samma. Det man inte ska blanda är etylenglykol och propylenglykol. Det är då det kläggar igen.
Vet man inte vad man har i är det bäst att byta istället för att fylla på. Sedan när man vet vad man har i, kan man vid behov glatt fylla på med rätt typ av glykol och den kan vara vilken färg den vill så länge det är samma typ.
Färgkoderna är halvsanning som troligen grundar sig på att vissa tillverkare har olika färg på olika sorters glykol.

Janneutanb
22 januari 2015 · 7 271 Inlägg

Bara jag som tyckte att det är lite märkligt att behöva fylla på kylarvätska i en bil som bara är ett år?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 januari 2015 · 14 039 Inlägg

Brains skrev:
Bara jag som tyckte att det är lite märkligt att behöva fylla på kylarvätska i en bil som bara är ett år?

Säkerligen inte, bara du som nämner det!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
alexborg
22 januari 2015 · 3 Inlägg

Nobrando skrev:
Om du nu körde till verkstaden så räcker det inte att tömma behållaren för bilen cirkulerar vattnet när motorn är igång så det är utblandat med det andra.. Hade du däremot slagit i det och tömt direkt så kanske det hade gått.

Mekanikern sa att det inte skulle vara någon fara (eftersom jag inte skall köra långt/mycket), och att jag får köra lite så man ser hur mycket som faktiskt ligger i systemet, skulle motorn bli för varmt eller något sådant så får man ta och tömma allt helt och rengöra.

Brains skrev:
Bara jag som tyckte att det är lite märkligt att behöva fylla på kylarvätska i en bil som bara är ett år?

Bilen fick sig en smäll av en dåre i sommras och jag fick byta ut kylaren, det är därför jag måste fylla på nu (var inte helt fyllt efter jag hämtade bilen).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang