945: t3/t4 turbo

940Black
30 juni 2009 · 133 Inlägg

tjatja! Jag har beställt en T3/T4 turbo från Stylingbutiken till min b230fk, Någon som testat den och vet hur kvaliteten är?

Några tips på hur man löser det med oljerör m.m ? Får man plana lite på grenrörs flänsen också?

940ltt
husmus www.avgassystemet.se
30 juni 2009 · 936 Inlägg

940Black skrev:
tjatja! Jag har beställt en T3/T4 turbo från Stylingbutiken till min b230fk, Någon som testat den och vet hur kvaliteten är?

Några tips på hur man löser det med oljerör m.m ? Får man plana lite på grenrörs flänsen också?

jag har en liknande turbo. jag kör på WT3/T4 hybrid.

du måste plana grenröret för att det ska passa. jag använde någon mazda packning från jobbet. (www.avgassystemet.se)
Sedan med oljetillförsel och retur måste byggas om, och det gör du ju som du själv vill. men smartast är att åka till nån hydraulik firma å be dom tillverka typ stålomspunna slangar åt dig och ta med dig dina gamla slangar och turbo för att visa.

mvh micke

-den satt som en fläskläpp-
940Black
30 juni 2009 · 133 Inlägg

Okej, har sett att vissa kör med monteringspasta mellan grenrör och turbo, där kan man ju alltid fixa något.

Returen funderar jag på om man skulle försöka bocka något rör själv. Hur är det med anslutningarna på turbon? Passar de gammla som sitter på rören eller får man fixa nya? Om någon har bilder så är jag intresserad av att se!

940ltt
Xuri One Man Clan
30 juni 2009 · 4 287 Inlägg

940Black skrev:
Okej, har sett att vissa kör med monteringspasta mellan grenrör och turbo, där kan man ju alltid fixa något.

Returen funderar jag på om man skulle försöka bocka något rör själv. Hur är det med anslutningarna på turbon? Passar de gammla som sitter på rören eller får man fixa nya? Om någon har bilder så är jag intresserad av att se!

Pm:a mig så kanske jag kan försöka fixa bilder på hur jag byggde om min så de passade...

Mitsu har mindre fläns in/ur på oljan... gammla rör från 740 turbo har den rätt flänsen = jättestor..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
30 juni 2009 · 4 287 Inlägg

Edit... så här kan man tex göra

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=86343

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
940Black
30 juni 2009 · 133 Inlägg

Xuri skrev:
Edit... så här kan man tex göra

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=86343

Tack så mycket för det! Jag gör nog något liknande med adapter platta till banjo kopplingen. Sen antar jag att du har kapat av flänsen på gammla 740 returen och svetsat på den på original oljerör!?

Hur går jag enklast/billigast tillväga för att plana av grenröret lite?

940ltt
Koop
30 juni 2009 · 1 867 Inlägg

www.turbomeck.se har adapterplattor till originalgrenröret, så slipper du plana.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Xuri One Man Clan
1 juli 2009 · 4 287 Inlägg

940Black skrev:

Xuri skrev:
Edit... så här kan man tex göra

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=86343

Tack så mycket för det! Jag gör nog något liknande med adapter platta till banjo kopplingen. Sen antar jag att du har kapat av flänsen på gammla 740 returen och svetsat på den på original oljerör!?

Hur går jag enklast/billigast tillväga för att plana av grenröret lite?

Jag fick aluflänsar till olja in/ut å använde båda flänsarna tills jag drog sönder skitgängan på oljeinloppet å gjorde då egen, har eventuellt en extra oljeadaptern till olja in till salu om de finns intresse...pm..

känner du ingen som har en fräs ? tror jag betalade 150 kr för å fräsa av mitt grenrör...

de går förresten att ta ett oljerör från en gammal 740 turbo å sen kapa de å köra en bit slang om man vill

Hålet i blocket där man har oringen på oljereturröret går de å svarva en hylsa å sätta ner i blocket med lite gänga på så kan man kör hydralslang hela vägen... de gör jag nu...en mässingshylsa med ca 25mm ytterdiamter som är nertryckt i blocket med loctite... kan nog lösa nån bild på de också :p

good luck

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
940Black
1 juli 2009 · 133 Inlägg

Jag skall kolla när jag får turbon. Svårt att veta exakt hur jag skall göra med anslutningarna när jag inte har det framför mig. Om jag får med flänsar så använder jag dem. Jag kan höra av mig angående oljeadaptern när jag fått hem turbon! Hur såg flänsen ut som du fick till olja in?

Jag tror jag köper adapterfläns på turbomeck den som koop nämnde

Senast redigerat av 940Black (1 juli 2009)

940ltt
JohanssonElf
13 mars 2015 · 36 Inlägg

Hänt nå mer???

Volvo 940 "Lättryckarn" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang