3680
Sök

Grund över Zinkfärg?

183 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
Tjenare!
Nu är det såhär att jag är inte den bästa på det här så tänkte kolla om det är någon som har lite bättre koll på detta!
Är nämligen så att jag slipat en bagagelucka plåtren, och jag grundade med
corroprotects rostskydds primer (Zink) och sedan lade jag på epoxyspacklet över plåten då det var mycket ojämnheter! So far so good! Slipat ned Spacklet så det är jämt!  Dragit på mer rostskyddsprimer där det vart plåtrent, sen köpte jag Hagmans filler (sprutspackel 1k)
Och det reser sig kraftigt vid kanterna vid exponering av Zinkfärgen..
Någon kunnig som ser vad jag gör för fel? Något jag måste lacka över ZZinkfärgen först eller hur funkar det?
Tack på förhand!
//Martin

Edit: jag har försökt att slipa ned alla ställen där det rest sig,jag hoppas det funkar att göra så och lägga nytt med sprutspackel! Blir tokig på sånt här sad
Senast redigerat av Dowzy92 (5 april 2015)

296 Inlägg
5 april 2015
Ett lager zinkgrund får mig veterligen inte brytas.

Zink är väl mest till för att förhindra kryprost. Rostskyddsprimer överlag,
all rostskyddsprimer (Zink, epoxi, syra) ska läggas med 5-10 my och sen ska slipgrunden läggas ovanpå utan slipning.

Hagmans zinkgrund har fått 1k färg att resa sig för min del också.
låter man just den torka över natten är den övermålningsbar med vad som helst.
Hur din funkar vet jag inte, jag hade nog däremot låtit den torka över natten för säkerhets skull.

För övrigt så har många upplevt problem med sprutspackel genom åren,
för mig har Hagmans sprutspackel funkat bra med thinnerbas och klarlack på,
men detaljen jag målade vet jag inte hur den stod emot tidens tand då jag inte använde den själv senare.

183 Inlägg
6 april 2015
Trådstartare
Just den proceduren jag gjort! Sen spackel över grunden sen vart det att slipa! Då jag kom ned till zinken, där det bara vill resa sig sad jag väntade nog ca 1 vecka efter att jag la på någon mer slipgrund då det reste sig så då borde det ju ha torkat rätt bra sad

Får se om jag får någon ordning på detta eller om jag blir mer dum i huvudet av detta! Riktig huvudvärk på grund av detta!

Tack för svar iallafall 3milius

Sök