3839
Sök

Raspberry pi 2. Någon som har erfarenhet?

Forummoderator
18 329 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … l-b-p87830

Vill ha en sådan. Är det värt att slänga ut 399:- riksdaler? Kan man trycka in Windows XP i den? Jag är van vid detta... Ska ha den till att visa väderstationens värden online. Smart-tv har jag så det går bort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 april 2015
Jag har ingen direkt erfarenhet mer än en RPi 2 kopplad till skärmen i sovrummet som jag leker med ibland, och det kanske går att få liv i XP på den men frågan är om det blir något att ha jämfört med Raspbian som är gjort för plattformen. Om du inte finner dig till rätta i Linux kommer Windows med en version av 10 anpassad för RPi.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 329 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
Rquired skrev:
Jag har ingen direkt erfarenhet mer än en RPi 2 kopplad till skärmen i sovrummet som jag leker med ibland, och det kanske går att få liv i XP på den men frågan är om det blir något att ha jämfört med Raspbian som är gjort för plattformen. Om du inte finner dig till rätta i Linux kommer Windows med en version av 10 anpassad för RPi.

Jag kör Ubuntu på en av mina datorer hemma. Börjar lära mig... Raspbian ska jag titta närmare på. Har du någon länk till att ladda ner Raspbian vore jag tacksam. Kan säkert hitta det själv men alltid trevligt att få en stabil länk...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 april 2015
Hybridsmurfen skrev:
Rquired skrev:

Jag kör Ubuntu på en av mina datorer hemma. Börjar lära mig... Raspbian ska jag titta närmare på. Har du någon länk till att ladda ner Raspbian vore jag tacksam. Kan säkert hitta det själv men alltid trevligt att få en stabil länk...

I mitt fall följde det med i kartongen men följande borde fungera: http://www.raspbian.org/FrontPage
Titta under 'Images'.

Forummoderator
18 329 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
Rquired skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Rquired skrev:

I mitt fall följde det med i kartongen men följande borde fungera: http://www.raspbian.org/FrontPage
Titta under 'Images'.

Tjejen passerar Kjell & Co imorgon så hon ska köpa en sådan åt mig. Kommer och bli mycket trevligt... Hon lär inte se mig resten av kvällen sen :-) Det blir även en 5-portad switch -igen- då vi har sjukt mycket skit som är kablat till routern. Jag gillar att ansluta med kablar. Fungerar bättre då för min del. Det går mycket kablage i taket här hemma...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 april 2015
Hybridsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Titta under 'Images'.

Tjejen passerar Kjell & Co imorgon så hon ska köpa en sådan åt mig. Kommer och bli mycket trevligt... Hon lär inte se mig resten av kvällen sen :-) Det blir även en 5-portad switch -igen- då vi har sjukt mycket skit som är kablat till routern. Jag gillar att ansluta med kablar. Fungerar bättre då för min del. Det går mycket kablage i taket här hemma...

Kul! Det är en förbannelse att föredra kablar men det blir ännu värre om man inte tål att se dem, jag har ägnat ett par månader åt att hitta vägar och gömma dem inne i väggarna sedan det drogs in fiber i fastigheten, men det går framåt i alla fall. Ta dig lite tid och lär dig systemet så blir det nog bra, det är på en annan nivå än Windows XP men om man klurar lite och tar Google till hjälp om man kör fast så hittar man många bra forum med lösningar på de vanligaste problemen.

Jag fick tidigt ett tips som sparat mig lite tid, det finns användare med olika behörigheter och standardanvändaren på ett hallon ur kartongen har inte tillgång till allt. Du kan byta användare eller använda kommandot 'sudo' för att komma runt begränsningarna, det är säkert självklart för de erfarna men vi andra riskerar att köra fast och undra varför datorn inte registrerar de ändringar man utför:
www.raspberrypi.org/documentation/linux/usage/root.md

Forummoderator
18 329 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
Rquired skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Titta under 'Images'.

Kul! Det är en förbannelse att föredra kablar men det blir ännu värre om man inte tål att se dem, jag har ägnat ett par månader åt att hitta vägar och gömma dem inne i väggarna sedan det drogs in fiber i fastigheten, men det går framåt i alla fall. Ta dig lite tid och lär dig systemet så blir det nog bra, det är på en annan nivå än Windows XP men om man klurar lite och tar Google till hjälp om man kör fast så hittar man många bra forum med lösningar på de vanligaste problemen.

Jag fick tidigt ett tips som sparat mig lite tid, det finns användare med olika behörigheter och standardanvändaren på ett hallon ur kartongen har inte tillgång till allt. Du kan byta användare eller använda kommandot 'sudo' för att komma runt begränsningarna, det är säkert självklart för de erfarna men vi andra riskerar att köra fast och undra varför datorn inte registrerar de ändringar man utför:
www.raspberrypi.org/documentation/linux/usage/root.md

Jaså, min herre vill också ha kablade grejer? Jo, här smyger det snygga svarta nätverkskablar utmed det vita taket som jag försöker så gott det går att pula in bakom skugglisterna. Lite svårt när det på vissa ställen är 3 stycken. Vackert är det inte.

Vi ska också få fiber! Om knappt ett år. Bygget ska börja "nu". Vi får se när det blir klart... Vi fick faktiskt byta ut Telia till Canal Digital i höstas då vi ligger precis på gränsen avståndsmässigt för Telia Digital-tv. Det räckte att det åskade någonstans på ön så blev det pixlat/svart i rutan. Mycket irriterande. Dessutom så blev tv:n lite svajig när det stod flera datorer och plattor på som suger bandbredd.

I samband med bytet så köptes även en ny Samsung 55" UHD smart-tv och den gamla plasma-LG:n kunde flytta ner i källaren till ett tvillingkort och tv-spelet. Den möjligheten hade vi inte med Telia. Men vilken bild vi fick! Det var en sjuk skillnad! Sen är det alltid kul med 3D-tv.

LG:n där nere är en 8 år gammal dumtv. Chromecast har till viss del rådigt bot på det men bra är den inte. Kanske Raspberry kan råda bot på detta. Det är tanken iallafall. Kom på det nu faktiskt. Den ska även kopplas ihop med min WS1080 väderstation så jag kan få upp väderdata på tv:n. Switchen är tänkt att den ska fungera som en hubb nere i källaren så behöver jag bara ha en kabel som går ner.

Tellstick.Net och 2 övervakningskameror samt villalarm, monitorer till detta och diverse annat skräp som vill ha tillgång till internet gör att huset mer och mer börjar likna en schweizerost.

Tellstick rekommenderas om man är teknikintresserad. Vi har i nuläget 14 eluttag anslutna till denna som styrs via en app i mobilen/plattan.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr … net-p50199

Forummoderator
18 329 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
Nämen titta vad som dök upp hemma för en stund sedan....

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-3fe4e76e990e73972b432d4973178754.jpg

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 april 2015
Grattis till nyförvärvet! Jag är tyvärr lite sent ute men har knappt hunnit slå upp datorn de senaste dagarna, angående kablarna så drar jag dem bakom golvlisterna när ingen annan lösning finns. Jag bygger ut dem med tunna fyrkantsstavar i ovan och underkant längs hela listens längd, där de(n) övre målas i samma färg som listen och resultatet blir förhållandevis diskreta 'kabelkanaler' mellan list och vägg.

Mellan rummen tar jag hål i väggen bakom listerna där det behövs men lyckligtvis har några väggar tomma PVC-rör till bortplockad elektronik i sig som går att nyttja, så det är endast i två rum jag behöver bygga om. Visst syns det att listerna är något bredare (bygger ut 5mm extra) om man tänker på det, men det är ett tips till ett annat tillfälle.

Forummoderator
18 329 Inlägg
23 april 2015
Trådstartare
Rquired skrev:
Grattis till nyförvärvet! Jag är tyvärr lite sent ute men har knappt hunnit slå upp datorn de senaste dagarna, angående kablarna så drar jag dem bakom golvlisterna när ingen annan lösning finns. Jag bygger ut dem med tunna fyrkantsstavar i ovan och underkant längs hela listens längd, där de(n) övre målas i samma färg som listen och resultatet blir förhållandevis diskreta 'kabelkanaler' mellan list och vägg.

Mellan rummen tar jag hål i väggen bakom listerna där det behövs men lyckligtvis har några väggar tomma PVC-rör till bortplockad elektronik i sig som går att nyttja, så det är endast i två rum jag behöver bygga om. Visst syns det att listerna är något bredare (bygger ut 5mm extra) om man tänker på det, men det är ett tips till ett annat tillfälle.

Gjorde en lite video på hur lätt den är att använda.
https://youtu.be/SfXy6MEgPyo

Ringde tjejen och det är bekräftat:
- En ny Raspberry
- HDMi-kabel, modell bättre som tål att ryckas ur ibland. Har bara 2 HDMi i tv:n nere...
- 2 Transparenta lådor
- Minneskort SD micro 8GB
- Tangentbord & mus trådlösa

Hon var väl inte supernöjd med priset men vill att grejerna fungerar 100%
Kommer cirka kl. 1915 ikväll.

1 366 Inlägg
23 april 2015
Lite imponerad över scrollprestandan i webläsaren faktiskt.

Vore kul att se hur bra KODI (XBMC) flyter på, det känns som att det kan vara lite för krävande

Kan rekommendera en gyromus med tgtbord på baksidan

http://www.aliexpress.com/item/2-4G-Min … 345.4qCHkY

Funkar klockrent när man blivit van, har just denna själv.

Forummoderator
18 329 Inlägg
23 april 2015
Trådstartare
Richtenb skrev:
Lite imponerad över scrollprestandan i webläsaren faktiskt.

Vore kul att se hur bra KODI (XBMC) flyter på, det känns som att det kan vara lite för krävande

Kan rekommendera en gyromus med tgtbord på baksidan

http://www.aliexpress.com/item/2-4G-Min … 345.4qCHkY

Funkar klockrent när man blivit van, har just denna själv.

Jag får ju 8GB-kort idag så då kan man även lägga in KODI parallellt med Raspbian. Har just nu 4GB i min, men som du säger: den scrollar på bra i webbläsaren! (Det luktar Firefox om den?) Trots obefintligt minne! Säkert klantiga inställningar från min sida med :-)

Sök