3421
Sök

Hur byter man enklast övre, bakre länkarm Hö fram på en audi A4 -96?

4 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#1
Hur byter man enklast  övre, bakre länkarm Hö fram på en audi A4 -96?

Jag har sett på olika sidor, tex mister auto, mekonomen mfl att det finns alternativ som org eller sportchassi. Bilen är sänkt men hur ser man vilken variant det är jag har?

Hur byter man den enklast? måste allt plockas ner eller går det om tar av hjulet eller måste innerskärm ner?

Avstängd
10 388 Inlägg
20 april 2015
#2
vet du inte om bilen är original eller sportchassi, kolla upp dina PR-koder (sitter på en klisterlapp i reservhjulsbaljan, och även på någon av de första sidorna i instruktionsboken/servicemanualen)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 Inlägg
21 april 2015
Trådstartare
#3
ok tack. Men hur byter man ? Jag tänker mest på att verkstäderna debiterar över 2 timmar för jobbet.
Vad jag kan se "med hjulet på" så sitter det ju bara 2 genomgående bultar, en i framkant där kulleden är och en i bakkant där bussningen är.

5 150 Inlägg
21 april 2015
#4
Nu var det ett tag sedan jag höll på med en Audi vet att när man byter en av bärarmarna så måste fjäderbenet ner för att få ur skruven ur bussningen då den tar i karossen annars. Kommer dock ej ihåg om de var främmre eller bakre.
Den främre bulten brukar sällan bara vara att skruva lös. Den brukar sitta dom satan och ställa till problem smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

4 Inlägg
21 april 2015
Trådstartare
#5
mb_pucken skrev:
Nu var det ett tag sedan jag höll på med en Audi vet att när man byter en av bärarmarna så måste fjäderbenet ner för att få ur skruven ur bussningen då den tar i karossen annars. Kommer dock ej ihåg om de var främmre eller bakre.
Den främre bulten brukar sällan bara vara att skruva lös. Den brukar sitta dom satan och ställa till problem smile

Tack för responsen!
Det var inga problem, satt visserligen hyffsat hårt men gick fint att få ut bakre bulten.  Däremot till den främre så såg jag att dem vänt på bulten så när det blir läge för den så blir det nog värre smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
21 april 2015
#6
conny_j skrev:
ok tack. Men hur byter man ? Jag tänker mest på att verkstäderna debiterar över 2 timmar för jobbet.
Vad jag kan se "med hjulet på" så sitter det ju bara 2 genomgående bultar, en i framkant där kulleden är och en i bakkant där bussningen är.

så säger bara någon som aldrig gjort det smile

dom där jävla skitframvagnarna är bara att hålla sig borta.
ingen mening att bara byta en led.. du kommer få hålla på att byta en led varannan vecka isånt fall..
bytt alla när du endå är och river i skiten.
för är dom inte glappa är dom snart det.

riktigt skärp är dessa framvagnar och just dom övre är dom som garanterat strular mest.
bulten som håller i dom båda länkarmarna sitter ALLTID fast och då menar jag FAST!

brukar sluta med att man aningen får värma skiten ur bulten och spindeln. eller att man får slita sig trött för att få ur den där jäveln. 

utan verktyg tålamod och en lyft skulle jag inte ta i skiten tyvärr..

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
21 april 2015
#7
conny_j skrev:
mb_pucken skrev:
Nu var det ett tag sedan jag höll på med en Audi vet att när man byter en av bärarmarna så måste fjäderbenet ner för att få ur skruven ur bussningen då den tar i karossen annars. Kommer dock ej ihåg om de var främmre eller bakre.
Den främre bulten brukar sällan bara vara att skruva lös. Den brukar sitta dom satan och ställa till problem smile

Tack för responsen!
Det var inga problem, satt visserligen hyffsat hårt men gick fint att få ut bakre bulten.  Däremot till den främre så såg jag att dem vänt på bulten så när det blir läge för den så blir det nog värre smile

då hade du bara ren tur antagligen har dom nyss rivit i framvagnen för inte på någon audi/passat som jag rört har bulten gått att få ur utan massor av våld eller värme

Kör fort så hinner inget hända...

451 Inlägg
21 april 2015
#8
Growe skrev:
conny_j skrev:
ok tack. Men hur byter man ? Jag tänker mest på att verkstäderna debiterar över 2 timmar för jobbet.
Vad jag kan se "med hjulet på" så sitter det ju bara 2 genomgående bultar, en i framkant där kulleden är och en i bakkant där bussningen är.

så säger bara någon som aldrig gjort det smile

dom där jävla skitframvagnarna är bara att hålla sig borta.
ingen mening att bara byta en led.. du kommer få hålla på att byta en led varannan vecka isånt fall..
bytt alla när du endå är och river i skiten.
för är dom inte glappa är dom snart det.

riktigt skärp är dessa framvagnar och just dom övre är dom som garanterat strular mest.
bulten som håller i dom båda länkarmarna sitter ALLTID fast och då menar jag FAST!

brukar sluta med att man aningen får värma skiten ur bulten och spindeln. eller att man får slita sig trött för att få ur den där jäveln. 

utan verktyg tålamod och en lyft skulle jag inte ta i skiten tyvärr..

Vet vad du menar, Men det finns en bra teknik

Finns ett specialverktyg avsedd för detta jobb KLANN erhåller dessa KL-0250-40 HETER DEN

elr

Gasbrännaren
Hackspetten
elr hammaren wink

Går fort när man vet hur man ska göra

De är normalt att de kostar 2timmar
Senast redigerat av JUSTer (21 april 2015)

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
21 april 2015
#9
JUSTer skrev:
Growe skrev:
conny_j skrev:
ok tack. Men hur byter man ? Jag tänker mest på att verkstäderna debiterar över 2 timmar för jobbet.
Vad jag kan se "med hjulet på" så sitter det ju bara 2 genomgående bultar, en i framkant där kulleden är och en i bakkant där bussningen är.

så säger bara någon som aldrig gjort det smile

dom där jävla skitframvagnarna är bara att hålla sig borta.
ingen mening att bara byta en led.. du kommer få hålla på att byta en led varannan vecka isånt fall..
bytt alla när du endå är och river i skiten.
för är dom inte glappa är dom snart det.

riktigt skärp är dessa framvagnar och just dom övre är dom som garanterat strular mest.
bulten som håller i dom båda länkarmarna sitter ALLTID fast och då menar jag FAST!

brukar sluta med att man aningen får värma skiten ur bulten och spindeln. eller att man får slita sig trött för att få ur den där jäveln. 

utan verktyg tålamod och en lyft skulle jag inte ta i skiten tyvärr..

Vet vad du menar, Men det finns en bra teknik

Finns ett specialverktyg avsedd för detta jobb KLANN erhåller dessa KL-0250-40 HETER DEN

elr

Gasbrännaren
Hackspetten
elr hammaren wink

Går fort när man vet hur man ska göra

De är normalt att de kostar 2timmar

det är jhu just det att man måste ha grejer till det  att stå på garage uppfarten är som gjort för att misslyckas.
typsik äklig tysk skitkonstruktioner som det mesta på deras bilar. rev nedre länkarmarna idag på en a6 för att få bort drivaxeln piss konstruktioner med dessa onödigt krångliga framvagnar till ingen nytta

Kör fort så hinner inget hända...

451 Inlägg
23 april 2015
#10
Growe skrev:
JUSTer skrev:
Growe skrev:

så säger bara någon som aldrig gjort det smile

dom där jävla skitframvagnarna är bara att hålla sig borta.
ingen mening att bara byta en led.. du kommer få hålla på att byta en led varannan vecka isånt fall..
bytt alla när du endå är och river i skiten.
för är dom inte glappa är dom snart det.

riktigt skärp är dessa framvagnar och just dom övre är dom som garanterat strular mest.
bulten som håller i dom båda länkarmarna sitter ALLTID fast och då menar jag FAST!

brukar sluta med att man aningen får värma skiten ur bulten och spindeln. eller att man får slita sig trött för att få ur den där jäveln. 

utan verktyg tålamod och en lyft skulle jag inte ta i skiten tyvärr..

Vet vad du menar, Men det finns en bra teknik

Finns ett specialverktyg avsedd för detta jobb KLANN erhåller dessa KL-0250-40 HETER DEN

elr

Gasbrännaren
Hackspetten
elr hammaren wink

Går fort när man vet hur man ska göra

De är normalt att de kostar 2timmar

det är jhu just det att man måste ha grejer till det  att stå på garage uppfarten är som gjort för att misslyckas.
typsik äklig tysk skitkonstruktioner som det mesta på deras bilar. rev nedre länkarmarna idag på en a6 för att få bort drivaxeln piss konstruktioner med dessa onödigt krångliga framvagnar till ingen nytta

du behöver inte ta bort någon länkarm, bort med bromsoket och bromssadeln, har du automatlådan så vissa årsmodeller på höger fram vara lite bökigt, men räcker med att man släpper en nedre lite lätt så

Muttley
23 april 2015
#11
JUSTer skrev:
Growe skrev:
conny_j skrev:
ok tack. Men hur byter man ? Jag tänker mest på att verkstäderna debiterar över 2 timmar för jobbet.
Vad jag kan se "med hjulet på" så sitter det ju bara 2 genomgående bultar, en i framkant där kulleden är och en i bakkant där bussningen är.

så säger bara någon som aldrig gjort det smile

dom där jävla skitframvagnarna är bara att hålla sig borta.
ingen mening att bara byta en led.. du kommer få hålla på att byta en led varannan vecka isånt fall..
bytt alla när du endå är och river i skiten.
för är dom inte glappa är dom snart det.

riktigt skärp är dessa framvagnar och just dom övre är dom som garanterat strular mest.
bulten som håller i dom båda länkarmarna sitter ALLTID fast och då menar jag FAST!

brukar sluta med att man aningen får värma skiten ur bulten och spindeln. eller att man får slita sig trött för att få ur den där jäveln. 

utan verktyg tålamod och en lyft skulle jag inte ta i skiten tyvärr..

Vet vad du menar, Men det finns en bra teknik

Finns ett specialverktyg avsedd för detta jobb KLANN erhåller dessa KL-0250-40 HETER DEN

elr

Gasbrännaren
Hackspetten
elr hammaren wink

Går fort när man vet hur man ska göra

De är normalt att de kostar 2timmar

De där specialverktyget, har du någon aning om vad de kostar?  Om de är överkomligt hade de varit värt att skaffa det.


Skulle byta på min passat nyligen, men jag fastna på klämbulten såklart.  Fick lämna in de till en verkstad som hade lite bättre värme än jag smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
24 april 2015
#12
JUSTer skrev:
Growe skrev:
JUSTer skrev:

Vet vad du menar, Men det finns en bra teknik

Finns ett specialverktyg avsedd för detta jobb KLANN erhåller dessa KL-0250-40 HETER DEN

elr

Gasbrännaren
Hackspetten
elr hammaren wink

Går fort när man vet hur man ska göra

De är normalt att de kostar 2timmar

det är jhu just det att man måste ha grejer till det  att stå på garage uppfarten är som gjort för att misslyckas.
typsik äklig tysk skitkonstruktioner som det mesta på deras bilar. rev nedre länkarmarna idag på en a6 för att få bort drivaxeln piss konstruktioner med dessa onödigt krångliga framvagnar till ingen nytta

du behöver inte ta bort någon länkarm, bort med bromsoket och bromssadeln, har du automatlådan så vissa årsmodeller på höger fram vara lite bökigt, men räcker med att man släpper en nedre lite lätt så

fick inte ens ur den ur hålet utan att riva skiten..  på någon vet jag att det gick att få bort det på utan men icke denna..   vw/audi verkar äta damasker och drivaxlar..  nog varit med och rivit 10-20st sista från förra sommarn.  då jobbar jag inte som mekare utan kör buss ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Kokar ris
923 Inlägg
24 april 2015
#13
tkd_rille skrev:
De där specialverktyget, har du någon aning om vad de kostar?  Om de är överkomligt hade de varit värt att skaffa det.


Skulle byta på min passat nyligen, men jag fastna på klämbulten såklart.  Fick lämna in de till en verkstad som hade lite bättre värme än jag smile

Klann och överkomligt pris är två saker som liksom inte går ihop...

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Muttley
24 april 2015
#14
cenoxide skrev:
tkd_rille skrev:
De där specialverktyget, har du någon aning om vad de kostar?  Om de är överkomligt hade de varit värt att skaffa det.


Skulle byta på min passat nyligen, men jag fastna på klämbulten såklart.  Fick lämna in de till en verkstad som hade lite bättre värme än jag smile

Klann och överkomligt pris är två saker som liksom inte går ihop...

Märkte det.  Billigaste jag hitta var 3800 kr.


Sök