Volvo 240, lite frågor/massa problem.

doglas2009
4 maj 2015 · 209 Inlägg

Mack skrev:

doglas2009 skrev:
Det visade sig vara en hållare till en säkring som hade rostat sönder (vet inte vilken) som gjorde att bilen inte startade.

Ytterligare en fråga. Jag har tänkt försöka mig på att byta växellåda/motor-kuddar, detta pga att det känns som att växellådan ska lossna när man gasar på 1:an. Någon som snabbt kan förklara hur man byter dom?

Avbelasta med domkraft underifrån. (gärna med en gummikudde mellan domkraften och den valda lyftpunkten. Lyft dock inte i oljetråget!)
Skruva lös dom en efter en och byt dom en efter en.

Tror inte det behöver vara så mycket svårare än så..

Det är så smidigt alltså. 2 frågor bara;

Om man inte ska sätta domkraften under oljetråget, var ska man då sätta den?

Jag har ännu inte ens kollat var motorkuddarna sitter, måste man skruva loss massa saker för att byta dom?

Djo
4 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Hade ej provat med domkraft under.

Ett spel i taket http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … ck-334110/ fäst den i takstolen och lämpligt ställe i motorn sen ska du helst ha en hjälpande hand med dig.

Eller om du har en motor lyft eller dylikt.

Bytte motorkuddar på min 240 det var endel pussel att lyckas få allting att stämma överens så dom gick i i hålen önskar dig lycka till.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
4 maj 2015 · 209 Inlägg

Djo skrev:
Hade ej provat med domkraft under.

Ett spel i taket http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … ck-334110/ fäst den i takstolen och lämpligt ställe i motorn sen ska du helst ha en hjälpande hand med dig.

Eller om du har en motor lyft eller dylikt.

Bytte motorkuddar på min 240 det var endel pussel att lyckas få allting att stämma överens så dom gick i i hålen önskar dig lycka till.

Så kan jag tyvärr inte göra då jag inte har ett garage att vara i. När man läser runt lite på forumen så har det låtit som att det är jättesmidigt att byta; "tar bara 10 minuter", men om du tycker att den är "endel pussel" att byta dom misstänker jag att det är krångligt.

Djo
4 maj 2015 · 10 157 Inlägg

doglas2009 skrev:

Djo skrev:
Hade ej provat med domkraft under.

Ett spel i taket http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … ck-334110/ fäst den i takstolen och lämpligt ställe i motorn sen ska du helst ha en hjälpande hand med dig.

Eller om du har en motor lyft eller dylikt.

Bytte motorkuddar på min 240 det var endel pussel att lyckas få allting att stämma överens så dom gick i i hålen önskar dig lycka till.

Så kan jag tyvärr inte göra då jag inte har ett garage att vara i. När man läser runt lite på forumen så har det låtit som att det är jättesmidigt att byta; "tar bara 10 minuter", men om du tycker att den är "endel pussel" att byta dom misstänker jag att det är krångligt.

Alla säger att det är enkelt kanske bara jag som hade otur men rent av enkelt tyckte jag ej det var för när man bytt ena så stretade dom emot varandra man fick ruckla lossa vrida bända ändel (iallafall jag) för att allting skulle hamna på sin plats.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
4 maj 2015 · 209 Inlägg

Djo skrev:

doglas2009 skrev:

Djo skrev:
Hade ej provat med domkraft under.

Ett spel i taket http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … ck-334110/ fäst den i takstolen och lämpligt ställe i motorn sen ska du helst ha en hjälpande hand med dig.

Eller om du har en motor lyft eller dylikt.

Bytte motorkuddar på min 240 det var endel pussel att lyckas få allting att stämma överens så dom gick i i hålen önskar dig lycka till.

Så kan jag tyvärr inte göra då jag inte har ett garage att vara i. När man läser runt lite på forumen så har det låtit som att det är jättesmidigt att byta; "tar bara 10 minuter", men om du tycker att den är "endel pussel" att byta dom misstänker jag att det är krångligt.

Alla säger att det är enkelt kanske bara jag som hade otur men rent av enkelt tyckte jag ej det var för när man bytt ena så stretade dom emot varandra man fick ruckla lossa vrida bända ändel (iallafall jag) för att allting skulle hamna på sin plats.

Med hjälp av en kompis kanske det ändå ska gå, det låter ju inte jäättteekrångligt... Så här skriver en på jagrullar.se; "Och var 2 när det skruvas! En som byter motorkudde, medans den andre står och håller motorn, så den inte tiltar. Få ett finger i kläm mellan motorkudde/fäste, det gör ont. Man kan inte vara nog försiktig har jag lärt mig, den hårda vägen.

När jag gör denna operation på enklaste sätt, så drar jag ett spännband från insuget, som dras runt fjäderbenstornet. Då byter jag kudden på avgassisdan.

Sen likadant på andra sidan, spännband i grenröret till fäderbenstornet, och så byter jag kudde på insugssidan.

Enklare än så kan man inte göra det, utan därför avsedd utrustning. "

Djo
4 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Tror nog du klarar det men som sagt var två och akta fingrarna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
simlar
4 maj 2015 · 5 526 Inlägg

Har alltid hissat motorn på oljetråget när jag bytt motorkuddar på 240, sjukt smidigt.
Se bara till att inte hissa mer än nödvändigt så man inte trycker ihop oljetråget.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
doglas2009
4 maj 2015 · 209 Inlägg

simlar skrev:
Har alltid hissat motorn på oljetråget när jag bytt motorkuddar på 240, sjukt smidigt.
Se bara till att inte hissa mer än nödvändigt så man inte trycker ihop oljetråget.

Kollade lite snabbt i Haynes-boken och där står det faktiskt att man ska sätta domkraften under oljetråget.

Tack för tipset!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang