4970
Sök

Temp problem audi a3 ts

602 Inlägg
6 maj 2015
Trådstartare
#1
Tjena och godmorgon!
Det gäller min audi a3 ts -00
De är så att tempmätaren vandrar, på morgonen kan den ligga på 60 grader i ganska länge för att sedan gå upp till 90 och sedan helt plötsligt sjunka ner till 60 igen. För att sedan nästa dag vara precis som vanligt.
Men jag har känt att slangen som går ifrån termostaten är ljumen, medans den över kylarslangen är varm.
Så det bör väl vara termostaten?
Som jag tyvärr bytte för 1,5år sedan men jag har väl otur som vanligt?
Mvh Alexander

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

1 122 Inlägg
6 maj 2015
#2
Bör vara termostaten annars byt tempgivaren
Senast redigerat av ValP2k (6 maj 2015)

gasa nu foer faen!

Avstängd
10 388 Inlägg
6 maj 2015
#3
Ta en titt i ac-panelen och se vad den visar för temp för motorn (samma info som ecun får).

Visar den "rätt" och stabilt; troligen tempgivaren (spännande nog har vissa audikärror två tempgivare, medan en del har en "dubbel").

Annars finns det väl två vanliga alternativ kvar: termostaten (som påpekat) och kombiinstrumentet (inte allt för vanligt, men inte ohört heller).

För mig är dock just det hoppande beteendet synonymt med felande tempgivare när det gäller Audi.
Senast redigerat av it_mutt (6 maj 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

602 Inlägg
6 maj 2015
Trådstartare
#4
it_mutt skrev:
Ta en titt i ac-panelen och se vad den visar för temp för motorn (samma info som ecun får).

Visar den "rätt" och stabilt; troligen tempgivaren (spännande nog har vissa audikärror två tempgivare, medan en del har en "dubbel").

Annars finns det väl två vanliga alternativ kvar: termostaten (som påpekat) och kombiinstrumentet (inte allt för vanligt, men inte ohört heller).

För mig är dock just det hoppande beteendet synonymt med felande tempgivare när det gäller Audi.

Okej okej. Hur kollar jag det på ac-panelen?
Okej aa jo precis, sist när jag bytte termostaten var det för att mätaren aldrig gick upp över 60, när jag körde hem från jobbet idag så va den precis som den skulle, kom upp i 90 o höll sej där. Så de är ju ett vandrande problem. Skillnaden nu var väl att det var 6 grader ute imorse och 15 nu när jag körde hem, annars körde jag precis likadant.

Mvh

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Avstängd
10 388 Inlägg
6 maj 2015
#5
Nyman_ skrev:
Okej okej. Hur kollar jag det på ac-panelen?
Okej aa jo precis, sist när jag bytte termostaten var det för att mätaren aldrig gick upp över 60, när jag körde hem från jobbet idag så va den precis som den skulle, kom upp i 90 o höll sej där. Så de är ju ett vandrande problem. Skillnaden nu var väl att det var 6 grader ute imorse och 15 nu när jag körde hem, annars körde jag precis likadant.

Mvh

Som sagt, nu kan den visa fel och ha en kass tempgivare iaf. Så;

Aktivera felavläsningsläge:
Tryck in - och håll intryckt - återcirkulationsknappen (längst ned till höger)
Tryck på "pil upp"-knappen för luftflödesinställningen längst upp till höger. Displayen ska nu visa "1c", vilket betyder Kanal 1 (c = channel).

Läsa av de olika kanalerna:
Displayen kommer nu att visa ett nummer - en "Kanal", och det finns 61 olika kanaler tillgängliga. Varje kanal innehåller ett värde, tabellen nedan visar en lista över alla kanaler och vad de betyder.

För att visa innehållet i en kanal, tryck på återcirkulationsknappen.
För att gå vidare till nästa kanal, tryck "plusknappen" för temperaturinställningen.
För att gå till föregående kanal, tryck "minusknappen" för temperaturinställningen.
För att avsluta felavläsningen, slå av tändningen, eller tryck på knappen "AUTO".

I tabellen kan du läsa ut innehållet (värdena) och funktionerna i de olika kanalerna.

2 Innertemperatur från sensorn i taket (digital värde)
3 Innertemperatur från sensorn i instrumentpanelen (digital värde)
4 Friskluftstemperatur från sensorn i friskluftsintaget (digital värde)
5 Yttertemperatur från sensorn i bilens front (digital värde)
6 Yttertemperatur (digital värde)
7 Temperatur på luften vid frisktluftsfläkten (digital värde)
8 Aktuellt värde för positionen på temperaturregulatorns klaff (potentiometervärde)
9 Deltavärde för positionen på temperaturregulatorns klaff
10 Specificerat värde till temperaturregulatorns klaffmotor
11 Aktuellt värde på potentiometern till centralklaffens motor
12 Specificerat värde till centralklaffen
13 Aktuellt värde på potentiometern till golv- och defrosterklaffens motor
14 Specificerat värde till golv- och defrostklaffen
15 Aktuellt värde på potentiometern till luftflödesmotorn
16 Specificerat värde till luftflödesmotorn
17 Bilens hastighet (km/h)
18 Aktuell spänning till fläktmotorn (Volt)
19 Specificerad spänning till fläktmotorn (Volt)
20 AC kompressor spänning voltage (Volt)
21 Antal inträffade spänningsfal
22 Position på kylsystemets övertrycksventil
23 Antal cykler på kylsystemets övertrycksventil
24 Antal cykler på ventilerna (oklart vilka...)
25 Kick-down sensor, analogt/digitalt värde
26 Motorns kylvätskevarning, analogt/digitalt värde
27 Kodvärde
28 Motorns varvtal (RPM)
29 AC kompressorns varvtal per minut (motsvarar motorns varvtal x 1.28)
30 Mjukvaruversion
31 Displaytest (alla segment på klimatanläggningen tänds)
32 Felräknare - temperaturregulatorns potentiometer
33 Felräknare - centralklaffens potentiometer
34 Felräknare - golv- och defrosterklaffens potentiometer
35 Felräknare - luftflödesklaffens potentiometer
36 Positionssensor för temperaturregulatorns klaff - ändläge "kallt"
37 Positionssensor för temperaturregulatorns klaff - ändläge "varmt"
38 Positionssensor för centralklaffen - ändläge "kallt"
39 Positionssensor för centralklaffen - ändläge "varmt"
40 Positionssensor för golv- och defrostklaffen - ändläge "kallt"
41 Positionssensor för golv- och defrostklaffen - ändläge "varmt"
42 Positionssensor för luftflödesklaffen - ändläge "kallt"
43 Positionssensor för luftflödesklaffen - ändläge "varmt"
44 Bilens bruksräknare. Visar hur många gånger bilen startats.
45 Kalkylerad innertemperatur
46 Aktuell yttertemperatur, filtrerad, för luftreglering
47 Aktuell yttertemperatur, ofiltrerad, i grader Celsius
48 Yttertemperatur, ofiltrerad
49 Felräknare för hastighetsmätaren.
50 Vilotid i minuter (tid sedan tändningen slogs av senast)
51 Motorns kylvätsketemperatur i grader Celsius
52 Fel eller orsaker som gör att AC kompressorn stänger av sig. Feltyp kan läsas ut i tabellen nedan.

54 Kontrollkaraktäristik
55 Aktuell yttertemperatur i grade C eller F beroende på hur klimatanläggningen är inställd
56 Innertemperatur i grader C från sensorn i taket
57 Innertemperatur i grader C från sensorn i instrumentpanelen
58 Temperatur i grader C från sensorn i friskluftsintaget
59 Temperatur i grader C från yttertemperatursensorn
60 Temperatur i grader C från sensorn efter friskluftsfläkten
61 Mjukvaruversion (senaste)

Och det är för "prefacelift"-enheten (som du bör ha).

26 eller 51 mao. Osäker där dock, vissa bilar visar ett "bör värde" på 51. Dvs vad bilen "borde ha" för kylvätsketemp. Det kan du lätt kolla genom att slå på tändningen, gå in på kanal 51 och se om det ökar fast motorn inte är igång.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

602 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
#6
Jäklar inte dåligt, den listan blir bra att spara:-)
Körde nyss hem från jobbet, 26 stod på 0 hela tiden.
51 började på 30 när jag startade och följde sedan mätaren upp till 90 i Norrmalt tempo.
svängde sedan i en korsning och gasade upp, då sjönk mätaren till botten samtidigt som "ac-panelen" fortfarande visade 90.
Svängde sedan i nästa korsning och gasade upp normallt, och mätaren steg till 90 igen.

Tackar så mycket för listan

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone


Sök