4636
Sök

Vad är skillnaden? Chevrolet Caprice/Impala???

Billackerare
737 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
#1
Tänkte på modellen runt -91 till -96. Vad är det för skillnad, egentligen?

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Meister
6 763 Inlägg
28 maj 2007
#2
Capricen är snik och Impalan är lyx/racer. I impalan satt LT1:an som satt i Corvette och Camaron. Sedan är de väll grillen å lite annat plasttjafs


Billackerare
737 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
#3
Tack för den informationen, då vet jag. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Leg. Spådam
816 Inlägg
28 maj 2007
#4
Att kalla Impalan för racer är väl lite att ta i... LT1:an var inte heller standard för Impalan, den hade en mindre V8 att svänga sig med också, och har jag rätt för mig så sattes inte LT1:an i Impalan förrän 1994. Och då gäller det bara SS (Supersport). Vanliga modellen har mindre motor/hästar.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Speed FMK
849 Inlägg
28 maj 2007
#5
men impalan är väl ändå lite lyxigare? sen skiljer väl bakskärmarna med. capricens bakskärm går väl ner längre ner över hjulet medans impalan hade helt öppna hjulhus. eller har jag missuppfattat det?

Mvh Ludde


Meister
6 763 Inlägg
28 maj 2007
#6
Bi0HaZZarD skrev:
men impalan är väl ändå lite lyxigare? sen skiljer väl bakskärmarna med. capricens bakskärm går väl ner längre ner över hjulet medans impalan hade helt öppna hjulhus. eller har jag missuppfattat det?

Mvh Ludde

Nee de va bara första eret/åren som de hade dom hjulhusen.


1 723 Inlägg
29 maj 2007
#8
Merclone skrev:
och har jag rätt för mig så sattes inte LT1:an i Impalan förrän 1994. Och då gäller det bara SS (Supersport). Vanliga modellen har mindre motor/hästar.

den gjordes väl bara i en SS variant och började produceras 1994? JAg har då aldrig sett en Impala (från den här generationen) som inte är en SS. och alla har LT1:an

UFO
29 maj 2007
#9
Snabb historielektion:
Caprice är en lyxglidare. Snutarna i Amerikatt har alltid velat ha vassa bilar som tål stryk i evighet. Således utvecklade chevrolet en variant av Caprice som heter 9C1. 9C1 kännetecknas av biffigare fjädring, heavy-duty drivlina och motor med en aning mer klipp i än standardvarianten.
När den "sista" generationen Caprice dök upp så tyckte uppenbarligen nån på GM att LT1'an skulle funka finfint som snutmotor. Man utvecklade en snikversion av corvettemotorn (tvåbultad botten, gjutjärnsversioner av 'vettens toppar) och slängde på de sedvanliga snutattiraljerna (drivlina, fjädring osv.)
Denna bil blev sedermera en "civil" variant, dvs. Impalan (ej helt säker på hur mycket karossen skiljer sig åt).


Sök