Val av poleringsmaskin?

MasterCar
30 april 2015 · 390 Inlägg

Hej, jag undrar vilken poleringsmaskin man skall satsa på. Jag har en dubbelhuvud maskin från clas ohlson just nu. Jag har använt med i kombination med meguiars produkter, men nu söker jag en maskin som arbetar bättre där man inte behöver kämpa som fan med att få resultat (få bort repor etc)

Jag undrar hur meguiars oscillerande G220 maskin är?m Kan denna få bort alla tvättrepor i kombination med meguiars compound etc?

Ni som besitter viktig info om denna maskin eller annan motsvarighet till bättre, dela med er gärna!smile

Nybergrobin
30 april 2015 · 2 381 Inlägg

Jag kör själv med en roterande bosch och tycker att det funkar bäst för mig!  Polermedlet så kör jag med Menzernas produkter.   Funkar jäkligt bra för mig iaf smile

http://www.swedol.se/vt-54485.html         (billigast i sverige tror jag)

http://www.pingens.se/p/polermedel-11/4 … 50-ml.html

MasterCar
30 april 2015 · 390 Inlägg

Och me denna Bosch maskin får du bort alla tvättrepor också? Hur är den mot lacken då den är roterande, skapas hologram etc?

Nybergrobin
30 april 2015 · 2 381 Inlägg

MasterCar skrev:
Och me denna Bosch maskin får du bort alla tvättrepor också? Hur är den mot lacken då den är roterande, skapas hologram etc?

Har aldrig fått hologram än så länge iaf men det beror mer på medlet än maskinen! Brukar få bort det mesta med menzernas produkter och roterande iaf smile

Ang lacken så är inte en roterande maskin idiotsäker men så länge du kör med lite förstånd så är det absolut inga problem!

JBeam
30 april 2015 · 201 Inlägg

MasterCar skrev:
Hej, jag undrar vilken poleringsmaskin man skall satsa på. Jag har en dubbelhuvud maskin från clas ohlson just nu. Jag har använt med i kombination med meguiars produkter, men nu söker jag en maskin som arbetar bättre där man inte behöver kämpa som fan med att få resultat (få bort repor etc)

Jag undrar hur meguiars oscillerande G220 maskin är?m Kan denna få bort alla tvättrepor i kombination med meguiars compound etc?

Ni som besitter viktig info om denna maskin eller annan motsvarighet till bättre, dela med er gärna!smile

Väldigt individuellt hur man vill jobba, oscillerande enkelmaskin tycker jag personligen är en väldigt onödig maskin.
Jag tycker en rejäl tungvikts-roterande funkar bäst och avverkar snabbast.

Är det din första enkelmaskin måste du lära dig att hantera/styra den, då är en maskin som går att ställa ner varvtalet rätt ordentlig på att föredra. Kom även ihåg att ha en fästplatta som är mindre än trissan du använder, vanligt misstag att vinkla maskinen och trycka igenom trissan med skadad lack som följd.

Som Allroundmaskin för då och då polering tycker jag någon lättare roterande Flex vore ett bra val, ska du polera på en lite högre nivå och oftare så satsa på någon tyngre roterande direkt.

Men det är som sagt väääldigt individuellt. Det man trivs med brukar funka bäst wink

Senast redigerat av JBeam (30 april 2015)

Muttley
30 april 2015 ·

MasterCar skrev:
Och me denna Bosch maskin får du bort alla tvättrepor också? Hur är den mot lacken då den är roterande, skapas hologram etc?

Jag får bort tvättrepor med biltemas maskin också.  De handlar om den som styr maskinen wink Men sen är ju en dyrare maskin lite skönare att arbeta med.

Rattryckarn BilvårdsTekniker
2 maj 2015 · 281 Inlägg

Prisklass?  Scholl har lanserat en egen maskin vid namn Orust på 900w,  oscillerande med tvångsrotation med 15 mm slag,  sen har du en maskin som heter Runes 21 Bigfoot med 21 mm slag.  Har själv en Fler 3401 med 8 mm slag som absolut gör jobbet men går en aningen segare smile  Känner en som har 21 och plockar tvättservice på en hård tysklack på 2-3 h.  Oscillerande är du säker på att inte få hologram dessutom.  Rekommenderar även Scholls polermedel

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
falmo
7 maj 2015 · 473 Inlägg

har kört ett undratal bilar med min milwaukee den har varit enastående bra, sen har det självklart mycket att göra med vad du har för medel och vilka dynor som du använder själv kör jag med mequair men när det gäller att ta bort repor så går jag över till 3 M samt fårsullshätta avverkar mycket snabbt men man får vara försiktigt så inte färgen försvinner har råkat ut för det så det blev att lacka om ett helt tak .

Fredrik_Rangert Egenföretagare
7 maj 2015 · 999 Inlägg

Har en roterande maskin från verktygsboden som jag köpte för några år sedan, ser ut som en kopia av en Makita maskin

Men har problem med att den blir väldigt svårjobbad och liksom drar åt alla håll. Med en helt ren hätta kan det gå smidigt en stund sen blir den bångstyrig igen.

Kan det löna sig att byta till en bättre fästplatta, eller är det hagmans standardprodukter som är problemet?

JBeam
7 maj 2015 · 201 Inlägg

FredrikRangert skrev:
Har en roterande maskin från verktygsboden som jag köpte för några år sedan, ser ut som en kopia av en Makita maskin

Men har problem med att den blir väldigt svårjobbad och liksom drar åt alla håll. Med en helt ren hätta kan det gå smidigt en stund sen blir den bångstyrig igen.

Kan det löna sig att byta till en bättre fästplatta, eller är det hagmans standardprodukter som är problemet?

Jag tror att ditt bekymmer ligger i en skitig lack. Du måste lera en lack innan polering, annars blir det som du säger svår/tungjobbat.

Säkrast är att göra i följande ordning.
Kallavfettning->alkalisk avfettning->lera->syra->schampo->tork->polering->tvätt/spritning->lackskydd.

Edit;
Bör tilläggas att bilar utan eller med dålig klarlack bör inte avfettas/leras/syras. Utan där får man schamponera så gott det går och leva med att det är tungjobbat.

Sen är det en konst att hantera en enkelmaskin. Innan du lär dig styra den så drar den lite dit den vill.
Man ska inte dra en polermaskin utan man ska just styra den.. typ lägger du tryck ner/mot dig så går maskinen åt höger och lägger du tryck upp/från dig så går den åt vänster. Samma princip upp och ner. När man lär sig att behärska det blir poleringen så mycket lättare smile

Senast redigerat av JBeam (8 maj 2015)

Fredrik_Rangert Egenföretagare
8 maj 2015 · 999 Inlägg

JBeam skrev:

FredrikRangert skrev:
Har en roterande maskin från verktygsboden som jag köpte för några år sedan, ser ut som en kopia av en Makita maskin

Men har problem med att den blir väldigt svårjobbad och liksom drar åt alla håll. Med en helt ren hätta kan det gå smidigt en stund sen blir den bångstyrig igen.

Kan det löna sig att byta till en bättre fästplatta, eller är det hagmans standardprodukter som är problemet?

Jag tror att ditt bekymmer ligger i en skitig lack. Du måste lera en lack innan polering, annars blir det som du säger svår/tungjobbat.

Säkrast är att göra i följande ordning.
Kallavfettning->alkalisk avfettning->lera->syra->schampo->tork->polering->tvätt/spritning->lackskydd.

Ok, bilen jag gav mig på var en 10 år gammal Saab som gått 27.000 mil och aldrig sett en polermaskin, hade bara avfettat och schamponerat innan. Då skall jag rengöra mer grundligt nästa gång och testa!

Senast redigerat av FredrikRangert (8 maj 2015)

falmo
8 maj 2015 · 473 Inlägg

följ Jbeams schema så kommer den att blända alla du möter

JBeam
8 maj 2015 · 201 Inlägg

FredrikRangert skrev:

JBeam skrev:

FredrikRangert skrev:
Har en roterande maskin från verktygsboden som jag köpte för några år sedan, ser ut som en kopia av en Makita maskin

Men har problem med att den blir väldigt svårjobbad och liksom drar åt alla håll. Med en helt ren hätta kan det gå smidigt en stund sen blir den bångstyrig igen.

Kan det löna sig att byta till en bättre fästplatta, eller är det hagmans standardprodukter som är problemet?

Jag tror att ditt bekymmer ligger i en skitig lack. Du måste lera en lack innan polering, annars blir det som du säger svår/tungjobbat.

Säkrast är att göra i följande ordning.
Kallavfettning->alkalisk avfettning->lera->syra->schampo->tork->polering->tvätt/spritning->lackskydd.

Ok, bilen jag gav mig på var en 10 år gammal Saab som gått 27.000 mil och aldrig sett en polermaskin, hade bara avfettat och schamponerat innan. Då skall jag rengöra mer grundligt nästa gång och testa!

Ja prova det. Bör tilläggas att bilar utan eller med dålig klarlack bör inte avfettas/leras/syras. Utan där får man schamponera så gott det går och leva med att det är tungjobbat.

Sen är det en konst att hantera en enkelmaskin. Innan du lär dig styra den så drar den lite dit den vill.
Man ska inte dra en polermaskin utan man ska just styra den.. typ lägger du tryck ner/mot dig så går maskinen åt höger och lägger du tryck upp/från dig så går den åt vänster. Samma princip upp och ner. När man lär sig att behärska det blir poleringen så mycket lättare smile

Senast redigerat av JBeam (8 maj 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang